Är det någon som vet hur man gör en BSB (.kap) karta ?

Är det någon som vet hur man gör en BSB (.kap) karta ?
Jag har ett par digitala satellit och flygfoton som jag har gjort .map kartor av i Oziexp.
Problemet är att .map filen är ett tillägg till en tex .bmp bild. Dvs du måste ha tillgång till kallibreringpunkter för att göra en karta.

I BSB formatet ligger kallibreringen i samma fil som bilden.

Jag behöver info om:
Vilken programvara som behövs för att lägga till kallibreringen till bilden och få resultatet .kap ?

Mycket tacksam för svar !

BSB är nog ett sånt där "hemligt" format.

Men jag fattar inte riktigt. Om du gjort en .map har du väl kalibrerat den på något sätt, men du antyder att du inte har kalibreringpunkter. Vad har jag missuppfattat?

Spelar det nån roll om det måste vara två filer?

Per

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: BSB

pery; sa:
BSB är nog ett sånt där "hemligt" format.

Dessbättre inte. BSB-formatet ägs av MapTech. Till skillnad från vårt lantmäteri har MapTech förstått att fler programutvecklare som har tillgång till formatet = fler program som stöder MapTechs kartor = fler sålda MapTech-kartor.

Verktyg för att läsa/skriva formatet från egna program kostade förra året rimliga ca 300 USD för användning i obegränsat antal program. Därför finns det gott om nav-program som läser BSB-kartor. Hur det är med program som skriver BSB vet jag inte.

Tom, varför vill du skriva BSB? Är det för att kunna använda kartan inkl själva kalibreringen i andra program än OziExp?

/Jörn

Tack för svaren !!!!!!

Varför jag vill kunna göra bsb kartor är för att jag vill scanna in tex orienteringskartor/jaktkartor för att anväda dessa i tex fugawi eller oziexplorer...

Det jag behöver veta är namnet på programmet som kan lägga ihop karta+bild till en fil. tex .kap .

Om jag vill dela med mig av dessa kartor är det en fördel att dessa är kalibrerade från början.

Jag vet att jag kan exportera kartor från fugawi. Men det formatet som kartan blir kan inte läsas av tex oziexplorer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips