Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ??

Hej

Planerar att göra min första fjällvandring med min hund och är då ute efter ett riktigt trevligt fjälläventyr. Vill ha att göra så lite som möjligt med myggen, så jag undrar om inte våren skulle vara bäst då !? Hundar får dom bo på fjällstationerna, eller är tält enda alternativet då ?
Hur långt är denna tur egentligen samt hur många dagar bör man räkna med ? Som sagt så är jag nybörjare men har hyfsad kondition.
Tycker det är viktigt att man känner fjällkänslan samt storslagenheten o lite av ensamheten. Eller bör jag bege mig mycket mer Norrut då?? Typ Sarek eller Padjelanta eller ngt liknande ?

Tacksam för alla tänkbara tips o råd.

Mvh

Micke borg

Vill ha att göra så lite som möjligt med myggen, så jag undrar om inte våren skulle vara bäst då !?

Jovisst -- men då är det snarare skidor som gäller. Annars är hösten (från sisådär mitten/slutet av augusti och framåt) ett säkert kort.

Hundar får dom bo på fjällstationerna, eller är tält enda alternativet då ?

Det får de, men bara i därför avsett utrymme, vilket ofta är av enklare standard.

Hur långt är denna tur egentligen samt hur många dagar bör man räkna med ? Som sagt så är jag nybörjare men har hyfsad kondition.

Tre normala dagsetapper (16, 19 och 12 km, medsols) om du har stationerna som etappmål. Lägg till nån vilodag med eller utan utflykt om du känner för det.

Tycker det är viktigt att man känner fjällkänslan samt storslagenheten o lite av ensamheten. Eller bör jag bege mig mycket mer Norrut då?? Typ Sarek eller Padjelanta eller ngt liknande ?

Just ensamheten kan det bli problem med i Triangeln, åtminstone om du går under högsäsong. På hösten är det betydligt glesare, men se upp för helgerna -- speciellt på Blåhammaren. I allmänhet kan man också säga om topografin att där Lapplandsfjällen har stora avstånd på höjden, har Jämtlandsfjällen stora avstånd på längden, även om alla ingående delar går att finna i båda områdena.

Hundförbud råder i både Sarek och Padjelanta, så de faller bort. Annars är Vindelfjällen (Ammarnäs–Hemavan) eller Nikkaluokta–Vakkotavare (eller tvärtom) klassiska tips.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Du kan göra en variant i Jämtland där det är betydligt färre människor.

Storulvån-Gåsen-Vålåstugorna-Vålådalen

Du kan byta Vålåstugorna mot Stensdalsstugorna om du vill. Mycket fina miljöer förutom första tråkiga delen på 7 km Storulvån mot Gåsen. Inte alls i närheten av så mycket folk som det är om du går triangeln.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips