Är dessa väskor nåt att ha?

Jag har surfat runt en hel del i jakt på bra cykelväskor till den Europaresa jag tänkt göra nästa år. Har förstått att Ortlieb är bra, eftersom jag även har gjort en resa i Danmark där en av deltagarna körde på Ortlieb (själv var jag tvungen att dra sällskapets kärra, en standard Mini Maxi).

Var sedan inne på Mountain Equipment Co-op's hemsida (www.mec.ca) och hittade där väskor från ett märke som heter Serratus. Dessa är betydligt billigare och jag av erfarenhet vet att MECs prylar bruka var kvalitet. Vet någon nånting om dessa? Hur pass vattentåligt är materialet Cordura? Är deras fästen nåt att ha? Funderade då främst på modellen PF-43.

Måste ju säga att de är riktigt snygga och ser seriösa ut, men jag har aldrig hört talas om märket förut. Men så överdrivet billiga tycker jag inte dom var. Jag köpte en Ortlieb-väska på sportson i Göteborg för en femhundring, visserligen QL-1 men ändå.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag köpte Ortlieb Bike-Packer Plus och Sport-Packer Plus med Cordura väven. Den är stark och vattentät då alla Ortliebs väskor är vattentäta. Däremot varierar det mellan väskorna om de flyter.

Ortlieb lämnar 5 års garanti på sina vävar. Det har inte gått att se vad kanandensiska tillverkaren SERRATUS lämnar för garantier. Om man ska köpa deras väskor är det endast från Aqua-Not serien man ska välja om man ska ha vattentät väskor. Det har också varit svårt att se hur SERRATUS fästen till väskorna fungera utom att de har låsning. Det verkar som man gör som på Karrimors väskor att skruva fast fästena när man provat hur de ska sitta. På Ortliebs väskor är fästena justerbara i sidled.

/Håkan

de här väskorna är ju betydligt billigare då den kanadensiska dollarn ligger strax under 6kr och man får 2 väskor får ca en femhundring (hälften av ortlieb). På Serratus hemsida (www.serratus.ca) så finns lite bättre beskringingar av fästena.

a_gilljam; sa:
de här väskorna är ju betydligt billigare då den kanadensiska dollarn ligger strax under 6kr och man får 2 väskor får ca en femhundring (hälften av ortlieb). På Serratus hemsida (www.serratus.ca) så finns lite bättre beskringingar av fästena.

OK, då fick jag fel siffror av valutasidan grrrrmmbl...men ja tyckte det stod att de såldes styckevis?

Ortlieb

Körde med ett par Ortlieb (Back-Roler classic tror jag att dom heter) under en fem vecors tur på islad i sommras... Träffade flera andra cyklister som även dessa hade ortlieb väskor. Måste säga att jag är mycket nöjd med väskorna. att dom är helt vattentäta är ett stort plus. Dessutom har dom en enkel stängningsanordning som är oslagbar. Trots priset är jag glad att jag valde Ortliebväskorna. /martin

väskrecention

Jag var på biltema i går och detaljstuderade deras väskor. Det hör inte till tråden men jag tänkte knappa in det här ändå så dyker det upp om nån söker i forumet.

Biltemas design är mycket lik ortliebs fast enklare, förmodligen av tillverkningsskäl.

Biltemaväskorna verkar vara hyffsat lätta att montera dit och att justera för olika typer av pakethållare.

Däremot är de INTE vattentäta, de är heller inte doppsäkra men de tål nog väldigt mycket regn.

Jag har ett par ortlieb och om jag stänger dem ordentligt går det inte att pressa ur någon luft genom öppningen = doppsäkert. Biltemaväskorna däremot håller inte kvar luften i väskorna alls. Öppningen går inte att få vattentät.

Annars så var de ganska gedigna. Om man vill ha ett par regnsäkra väskor men inte vill lägga pengarna på vaude eller ortlieb så är de faktiskt ett bra alternativ tror jag. Prisvärda för alla semestercyklare mao.

Serratus

Jag har kollat på dem när jag var i Vancouver sist och de såg fina ut men just då var det vinter och packväskor låg nog inte riktigt längst upp på köplistan.

Serratus är nog mycket väska för pengarna...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips