Är dessa väskor nåt att ha?

Jag har surfat runt en hel del i jakt på bra cykelväskor till den Europaresa jag tänkt göra nästa år. Har förstått att Ortlieb är bra, eftersom jag även har gjort en resa i Danmark där en av deltagarna körde på Ortlieb (själv var jag tvungen att dra sällskapets kärra, en standard Mini Maxi).

Var sedan inne på Mountain Equipment Co-op's hemsida (www.mec.ca) och hittade där väskor från ett märke som heter Serratus. Dessa är betydligt billigare och jag av erfarenhet vet att MECs prylar bruka var kvalitet. Vet någon nånting om dessa? Hur pass vattentåligt är materialet Cordura? Är deras fästen nåt att ha? Funderade då främst på modellen PF-43.
 
Måste ju säga att de är riktigt snygga och ser seriösa ut, men jag har aldrig hört talas om märket förut. Men så överdrivet billiga tycker jag inte dom var. Jag köpte en Ortlieb-väska på sportson i Göteborg för en femhundring, visserligen QL-1 men ändå.
 
Jag köpte Ortlieb Bike-Packer Plus och Sport-Packer Plus med Cordura väven. Den är stark och vattentät då alla Ortliebs väskor är vattentäta. Däremot varierar det mellan väskorna om de flyter.

Ortlieb lämnar 5 års garanti på sina vävar. Det har inte gått att se vad kanandensiska tillverkaren SERRATUS lämnar för garantier. Om man ska köpa deras väskor är det endast från Aqua-Not serien man ska välja om man ska ha vattentät väskor. Det har också varit svårt att se hur SERRATUS fästen till väskorna fungera utom att de har låsning. Det verkar som man gör som på Karrimors väskor att skruva fast fästena när man provat hur de ska sitta. På Ortliebs väskor är fästena justerbara i sidled.

/Håkan
 
de här väskorna är ju betydligt billigare då den kanadensiska dollarn ligger strax under 6kr och man får 2 väskor får ca en femhundring (hälften av ortlieb). På Serratus hemsida (www.serratus.ca) så finns lite bättre beskringingar av fästena.
 
a_gilljam; sa:
de här väskorna är ju betydligt billigare då den kanadensiska dollarn ligger strax under 6kr och man får 2 väskor får ca en femhundring (hälften av ortlieb). På Serratus hemsida (www.serratus.ca) så finns lite bättre beskringingar av fästena.

OK, då fick jag fel siffror av valutasidan grrrrmmbl...men ja tyckte det stod att de såldes styckevis?
 
Ortlieb

Körde med ett par Ortlieb (Back-Roler classic tror jag att dom heter) under en fem vecors tur på islad i sommras... Träffade flera andra cyklister som även dessa hade ortlieb väskor. Måste säga att jag är mycket nöjd med väskorna. att dom är helt vattentäta är ett stort plus. Dessutom har dom en enkel stängningsanordning som är oslagbar. Trots priset är jag glad att jag valde Ortliebväskorna. /martin
 
väskrecention

Jag var på biltema i går och detaljstuderade deras väskor. Det hör inte till tråden men jag tänkte knappa in det här ändå så dyker det upp om nån söker i forumet.

Biltemas design är mycket lik ortliebs fast enklare, förmodligen av tillverkningsskäl.

Biltemaväskorna verkar vara hyffsat lätta att montera dit och att justera för olika typer av pakethållare.

Däremot är de INTE vattentäta, de är heller inte doppsäkra men de tål nog väldigt mycket regn.

Jag har ett par ortlieb och om jag stänger dem ordentligt går det inte att pressa ur någon luft genom öppningen = doppsäkert. Biltemaväskorna däremot håller inte kvar luften i väskorna alls. Öppningen går inte att få vattentät.

Annars så var de ganska gedigna. Om man vill ha ett par regnsäkra väskor men inte vill lägga pengarna på vaude eller ortlieb så är de faktiskt ett bra alternativ tror jag. Prisvärda för alla semestercyklare mao.
 
Serratus

Jag har kollat på dem när jag var i Vancouver sist och de såg fina ut men just då var det vinter och packväskor låg nog inte riktigt längst upp på köplistan.

Serratus är nog mycket väska för pengarna...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Trafikverkets karta över Svenska vägar och deras vägbeläggning. Här är en länk :-) Långcykling 1
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Ciccia Är det hyfsat lätt att byta styre? Långcykling 8
m16eb Väldigt billig Kona Sutra. Vad är det som inte stämmer? Långcykling 5
Linda L Luleå - Umeå, hur jobbigt är det? Långcykling 4
niking Jobst Brandt är död Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
Erkabubben Kedja, kassett och vevparti - hur ofta är det värt att byta? Långcykling 14
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
monnes Är Tjeckerna värda min tid? Långcykling 13
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Martin_GBG Är vi skapta så olika ? Långcykling 34
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Foehammer117 Hur du slipper mat kostnaden när du är hemma och sparar för nästa resa!!! Långcykling 29
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
-vickan- Vad är era bästa cykelmärken? Långcykling 1
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
skiman Min "Bike friday" är på väg Långcykling 7
Vildkatt Är Regnpocho att rekommendera? Långcykling 15
Vildkatt Är det värt att satsa på XT-nav? Långcykling 7
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
frehje Clips, vad är det? Långcykling 16
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
talltopp Är Thorn prisvärd ? Långcykling 5
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
kalkylia Hur långt är det från Skogås-Nynäshamn? Långcykling 14
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
avslutatmedlemskap0601 Amerikan som är ute under tiden Bush är president? Långcykling 2
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
vid kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,Kylan? Långcykling 11
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
Albertsson Vilka månader är bäst i Afrika ? Långcykling 1
freewheeler62 Norge är inte platt! Långcykling 4
magrom Är Crescent Abisko bra? Långcykling 0
avsl0912 VÄRLDSREKORDET ÄR KLART!!!!!!! Långcykling 15
nilsenman Är Koga-miyata worldtraveller bra? Långcykling 0
hansthomas Är det här en bra cykel? Långcykling 3
boija Nu är målet nära... Långcykling 0
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.