Är denna sovsäck för kall ?

Har en gammal tung jättelik sovsäck som jag inte vill släpa på fler gånger. Har funderat på haglöfs LIM 100. Blir den för kall för svenska fjäll under sensommaren ?

Temperaturgränser enl. EN 13537*: T comf 12°C / T lim 8°C / T ext -5°C.

P.s. Jag är inte frusen av mig, utan tvärt om..

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja, den blir för kall.

Se på T lim och tänk på att det under sensommaren ofta blir minusgrader, speciellt på högre höjd.

Om man sover dåligt blir man på dåligt humör.

P.D; sa:
Har en gammal tung jättelik sovsäck som jag inte vill släpa på fler gånger. Har funderat på haglöfs LIM 100. Blir den för kall för svenska fjäll under sensommaren ?

Temperaturgränser enl. EN 13537*: T comf 12°C / T lim 8°C / T ext -5°C.

P.s. Jag är inte frusen av mig, utan tvärt om..

Sovsäcken borde fungera på sensommaren, då du skriver att du är ganska varm av dig.

Om du har, eller införskaffar, innerlakan i t.ex. siden, så kan du lägga på ytterligare 5 C. Utöver denna positiva effekt så slipper du tvätta sovsäcken lika ofta :).

För lite kyligare nätter kan man alltid förstärka med mer klädsel, t.ex. underställ.

Summa sumarum. Visst kan du ha en Haglöfs LIM 100 även på sensommarturerna till fjällen.

Be careful out there /Joel

Att få nattsömnen förstörd av för dåligt isolerad sovsäck är förödande. Det finns bara ett sätt att pröva.
Extremlätta säckar saknar ofta blixtlås och alla kan inte sova i en dylik kokong, pröva.
Nattkläder och innerlakarn sparar sovsäckstvätt och höjer komforten.
Även jag är en varm sovare men jag föredrar lite större marginaler, strax före gryningen är det -10 på många ställen och tider. Själv vill jag sova över den tiden ostört.

Har ingen erfarenhet av LIM 100, men specen på Haglöfs hemsida gör att jag personligen inte skulle välja den för sommarbruk i fjällen. Nu är jag en ganska frusen och benig typ, sådant är ju individuellt.

Min erfarenhet är att man måste räkna med att det kan bli frost i stort sett när som helst under sommarsäsongen och därför bör välja en säck med en gradering runt noll grader. Dessutom tappar säcken alltid lite i isoleringsförmåga när man ligger i den några dagar och det samlas fukt i isoleringen. Så den marginalen vill jag ha.

Det finns ett antal lätta dunsovsäckar av hög kvalitet som väger ungefär som LIM 100 (eller mindre) och som klarar detta. T ex från Western Mountaineering, RAB eller Marmot. Fast de kostar ungefär dubbelt så mycket som LIM 100 :)

Fast en bra dunsäck håller i 10-15 år, det gör inte en syntetsäck.

Jörgen

Yepp !

Svarar på mitt eget inlägg efter att nu ha införskaffat mig en haglöfs LIM 100.
Sov under bar himmel i säcken häromnatten då det var två grader kallt ute. Hade på mig flecekallingar, underställ, flecetröjja och naturligtvis mössa. Jag höll mig varm och go och frös inte alls. I ett tält kan man nog räkna på ytterligare ett par grader till sin fördel så nu är det bara att hoppas att det inte blir mycket kallare än -5 grader i sarek i sommar. Har iallafall bantat min packning med över ett kilo.

Re: Yepp !

P.D; sa:
Svarar på mitt eget inlägg efter att nu ha införskaffat mig en haglöfs LIM 100.
Sov under bar himmel i säcken häromnatten då det var två grader kallt ute. Hade på mig flecekallingar, underställ, flecetröjja och naturligtvis mössa. Jag höll mig varm och go och frös inte alls. I ett tält kan man nog räkna på ytterligare ett par grader till sin fördel så nu är det bara att hoppas att det inte blir mycket kallare än -5 grader i sarek i sommar. Har iallafall bantat min packning med över ett kilo.

Snyggt jobbat. Det är alltid intressant att få den här typen av feedback på diskussionstrådar.

Jörgen

Guest

Gäst
Min fråga gällande sovsäckar är tvärtom mot vad trådskåparen har för utgångspunkt, nämligen:
Är denna sovsäck för varm?

En sovsäck som klarar runt noll grader eller ett par minusgrader (i komforttemperatur), blir den alldeles för varm och svettig vid temperaturer runt +15?
[Ändrat av jonsvensson 2007-05-04 kl 23:22]

Sover du i myggsäker miljö är det ju bara att öppna säcken och sova i lite kläder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips