Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn?

Nu är ni flera som argumenterar för att barn inte vill ha en varm sovsäck.

Men min fråga från trådstarten var: Mitt barn frös och kunde sova först i min sovsäck. Därför letar jag nu efter en likvärdig, gärna kortare, gärna billigare. :)

Vad sov ni på? Liggunderlag, alltså. Liggunderlaget är lika viktigt som sovsäcken.

Du har fått tips om Cumulus och Robens. Det finns inget som är billigare och bättre. Yeti tillverkar en kort sovsäck, och deras Five ser sig nog bara slagen av PhDesigns i vikt för prestanda...men kostar oerhört mycket.

Jag är lite tveksam till att någon serietillverkar exklusiva dunsovsäckar i barnstorlek. Enklast kan möjligen vara att kontakta Roberts som brukar vara villiga att specialtillverka säckar, och be den korta en vuxen sovsäck genom att ta bort ett eller några fack i fotändan? Nackdelen med en sådan lösning blir givetvis att en vuxensovsäck även är lite vid för ett barn vilket ger mer luft som skall värmas upp av en mindre kropp i sovsäcken.
Räkna även med att säcken blir relativt kortlivad, för ett barn växer snabbt ur en barnsovsäck (vis av egen erfarenhet;))

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det jag sett gör att jag hellre lägger till för att få en WM eller en Pajak, dessutom växer barn kvickt, så med tanke på hur föräldrarna ser ut hade jag satsat på en säck som funkar även för dem som vuxna & snörat av.

Enda poängen att köpa med s.k. ”Overfill” är i första hand om du ska ligga ute i väldigt långa perioder då den inte tappar värme lika fort p.g.a. att det finns mer material att skita ner.

Visst är det dyrt, men slå ut det på 20 år, då blir prisskillnaden högst försumbar.

Sovsäck beställd

Läst mig till att Marmot Angel fire bör bör ha rätt god relation värme-vikt-pris.

Snubblade över bra pris på Friluftsboden.se - 1.995, så jag har beställt en till dottern.

Vad tror ni?

Läst mig till att Marmot Angel fire bör bör ha rätt god relation värme-vikt-pris.

Snubblade över bra pris på Friluftsboden.se - 1.995, så jag har beställt en till dottern.

Vad tror ni?

Har du hunnit testa den? Verkar den bra? Funderar på samma till mina döttrar och sambo.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips