Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är däckslinor nödvändiga?
- Trådstartare martallen
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Surfski
För att förtydliga lite om däckslinornas vara eller icke vara på en surfski...
En surfski är framförallt ämnad för att paddla i stora vågor med. Det som händer om man välter med en surfski i stora vågor är att den "rullar" med vågen alt. till och med tar en luftfärd i vinden.
Det beror på att surfskin normalt väger 8 - 14 kg och inte kan fyllas med vatten.
Att få tag i surfskin i ett sånt läge kan vara riktigt svårt och det handlar inte om att den inte har linor eller inte. Utan när du försöker greppa efter skin är den redan borta - därav legleash.
Kamraträddning med surfski är heller inte något som praktiseras särskilt ofta (även om det naturligtvis går) så inte heller där fyller däckslinor någon direkt funktion.
Sen spelar det naturligtvis in, som någon nämnde tidigare, att surfskin används vid tävlingar. Allt som det ska tävlas med skalas av för att vara så lätt och slimmat som möjligt.
- - - - -
En havskajak beter sig däremot betydligt annorlunda i vågor. Till att börja med väger de ofta 20 - 30 kg och dessutom vattenfylls de om man går runt och trillar ur dem. 40 kg vattenfylld kajak är inte så benägen att flyga någonstans eller rulla med vågorna - alltså kan man lugnt greppa den i däckslinan, sittbrunnen eller var man nu föredrar...
För att förtydliga lite om däckslinornas vara eller icke vara på en surfski...
En surfski är framförallt ämnad för att paddla i stora vågor med. Det som händer om man välter med en surfski i stora vågor är att den "rullar" med vågen alt. till och med tar en luftfärd i vinden.
Det beror på att surfskin normalt väger 8 - 14 kg och inte kan fyllas med vatten.
Att få tag i surfskin i ett sånt läge kan vara riktigt svårt och det handlar inte om att den inte har linor eller inte. Utan när du försöker greppa efter skin är den redan borta - därav legleash.
Kamraträddning med surfski är heller inte något som praktiseras särskilt ofta (även om det naturligtvis går) så inte heller där fyller däckslinor någon direkt funktion.
Sen spelar det naturligtvis in, som någon nämnde tidigare, att surfskin används vid tävlingar. Allt som det ska tävlas med skalas av för att vara så lätt och slimmat som möjligt.
- - - - -
En havskajak beter sig däremot betydligt annorlunda i vågor. Till att börja med väger de ofta 20 - 30 kg och dessutom vattenfylls de om man går runt och trillar ur dem. 40 kg vattenfylld kajak är inte så benägen att flyga någonstans eller rulla med vågorna - alltså kan man lugnt greppa den i däckslinan, sittbrunnen eller var man nu föredrar...
För att förtydliga lite om däckslinornas vara eller icke vara på en surfski...
En surfski är framförallt ämnad för att paddla i stora vågor med. Det som händer om man välter med en surfski i stora vågor är att den "rullar" med vågen alt. till och med tar en luftfärd i vinden.
Det beror på att surfskin normalt väger 8 - 14 kg och inte kan fyllas med vatten.
Att få tag i surfskin i ett sånt läge kan vara riktigt svårt och det handlar inte om att den inte har linor eller inte. Utan när du försöker greppa efter skin är den redan borta - därav legleash.
Kamraträddning med surfski är heller inte något som praktiseras särskilt ofta (även om det naturligtvis går) så inte heller där fyller däckslinor någon direkt funktion.
Sen spelar det naturligtvis in, som någon nämnde tidigare, att surfskin används vid tävlingar. Allt som det ska tävlas med skalas av för att vara så lätt och slimmat som möjligt.
- - - - -
En havskajak beter sig däremot betydligt annorlunda i vågor. Till att börja med väger de ofta 20 - 30 kg och dessutom vattenfylls de om man går runt och trillar ur dem. 40 kg vattenfylld kajak är inte så benägen att flyga någonstans eller rulla med vågorna - alltså kan man lugnt greppa den i däckslinan, sittbrunnen eller var man nu föredrar...
Tack för förtydligandet! Klart och redigt. Jag har fattat budskapet.
Jag gillar leg-leashen som idé. Men i en kajak kanske man ska sätta fast sig i något annat än benet. Jag har insett faran med att komma ifrån kajaken. Särskilt vid längre överfarter kan det vara lämpligt att vara fastknuten i kajaken. Paddeln får också sitta fast, men i kajaken, inte i mig.
Tillbaks till roder och skädda. Några särskilda nackdelar med roder förutom lite motstånd i vattnet? Jag kan tänka mig en, om kajaken verkligen kräver ett roder för att kunna manövreras vid tex sned medvind, blir det inte lite sårbart om roderfunktionen pajar långt från land?
thomas
Både skädda och roder ställer till problem om de havererar ute på sjön. Kanske (säger kanske...) är en viss typ av skäddahaveri besvärligare än vad ett roderhaveri ställer till med. Tänker då på det som hände mig med Icefloen för många år sedan. Mitt på en fjärd med 4-5 m/s frånlandsvind så gick vajerfästet vid skäddan av och skäddan ramlade ner till vertikalt läge. Det innebar att kanoten blev mycket fallgirig och jag hade stora besvär med att ta mig i land. Väl på en ö var det lätt att bryta ett par små grenar och kila skäddan i "lagom" läge och paddla hem. Ett roder utan styrsel ställer också till problem men i låg fart så är det enkelt att paddla rätt kurs trots det.
En del surfskipaddlare har en gummicord med krok på akterdäck. Skulle en roderlina gå sönder så krokar de i kroken så den drar rodret motsatt vad den hela linan gör. Då fungerar styrningen med bara en pedal. Går att ordna på en havskajak också.
En del surfskipaddlare har en gummicord med krok på akterdäck. Skulle en roderlina gå sönder så krokar de i kroken så den drar rodret motsatt vad den hela linan gör. Då fungerar styrningen med bara en pedal. Går att ordna på en havskajak också.
Nu när den här tråden har ballat ur fullständigt, så lägger jag mig i oxå. Att ett roderhaveri skulle vara enkelt att hantera i låg fart håller jag inte med om. Jag hade ett sådant i höstas när det blåste rätt mycket (typ 10-12 m/s) snett framifrån och det var ingen barnlek att ta sig framåt när kajaken lovade direkt och att kanta kändes som att be om att välta. (det hela finns faktisk beskrivet i senaste numret av Paddling.).
Så den föreslagen lösningen med gummicorden för att "låsa fast" rodret i rakt läge har ja oxå funderat på och ju ingen dum idé.
/Måns
Så den föreslagen lösningen med gummicorden för att "låsa fast" rodret i rakt läge har ja oxå funderat på och ju ingen dum idé.
/Måns
En del surfskipaddlare har en gummicord med krok på akterdäck. Skulle en roderlina gå sönder så krokar de i kroken så den drar rodret motsatt vad den hela linan gör. Då fungerar styrningen med bara en pedal. Går att ordna på en havskajak också.
Det var en bra idé! Skulle passa när jag seglar kajaken också. Trillar jag ur, drar gummicorden rodret till ena ändläget (om jag fattat rätt) och därmed kan inte kajaken segla ifrån mig.
Måste givetvis provas praktiskt också. Har varit med om en segeljolle som gjorde någon sorts piruetter och dansade iväg över vattnet medan jag simmande försökte räkna ut vart den var på väg.
thomas
Det var en bra idé! Skulle passa när jag seglar kajaken också. Trillar jag ur, drar gummicorden rodret till ena ändläget (om jag fattat rätt) och därmed kan inte kajaken segla ifrån mig.
Måste givetvis provas praktiskt också. Har varit med om en segeljolle som gjorde någon sorts piruetter och dansade iväg över vattnet medan jag simmande försökte räkna ut vart den var på väg.
thomas
Gummicorden är förberedd och krokas i efter att en lina gått av. Då sätts den så att den drar rodret åt motsatt håll mot den hela linan. När man lättar på foten så drar alltså gummicorden rodret åt ena hållet och när man trycker på den hela pedalen så styr man åt andra hållet. Därmed kan man balansera rodret med lagom pedalutslag bara på en pedal.
Här finns en video som visar montaget:
http://globalsurfski.se/2009/11/20/rudder-repair-gizmo/
Nu vet jag inte hur ofta sånt här händer men det var en rätt smart lösning..
/ Ulf
/ Ulf
måns!
ja vad var det som hände vid ditt roderhaveri?? va det du som paddlade prijon och din kompis som paddlade aquilo?? tyckte det såg ut så på bilderna.
jag funderade senast häromdan på nån sån typ av gummicord som man kunde kroka i men inuti kajaken. bara för att kunna styra med ena foten å slöa lite å ha den andra framåt mellan pedalerna.
men att ha en sån gummicord förberedd på däck eller lätt åtkomlig är ju verkligen en kanonide. då fixar man ju lätt problemet om man skulle ha av en lina eller om ena pedalen pajar. fast varken det ena eller det andra har nånsin hänt mej. men man vet ju aldrig....
man kan ju t.ex fastna med roderlinan i ett hus till exempel : )
var ute å paddlade i dag på em. kom iväg sent som fan. solen hade nästan gått ner. försökte att lura sälarna lite genom att paddla baklänges. dom kommer ju alltid upp bakom kajaken. å nu dök dom upp strax bakom fören, å då stirrade jag tillbaka. då blev sälen så överraskad så han dök igen med ett bautaplask.
ja till saken. jag hittade ett hus!!!!!! som drivit på grund vid en udde å det låg och slog mot berget. men fast jag har bogserlina på kajaken så kunde jag inte ta det på släp. linan va för klen. så en riktigt fet bogserlina står nu överst på önskelistan : )
typ 30 mm i diameter : ) eller kanske i vire : )
det va is på vägen tillbaka inomskärs. det låter så fint när man paddlar i nyis : )
men det hade blivit jobbigt att dra huset genom nyisen : )
ringde kustbevakningen istället å bad att dom skulle ta hamd om huset innan det drev ut i farleden.
ja.... ibland blir man förvånad över vad man hittar : )
ps. jag tycker nog att även en havskajak kan rulla runt i vågorna. alla fall i brytande sjö.
har jag rätt eller har jag fel, som vanligt : )
psps. thomas!
om du inte vill ha linan runt benet så kanske en ring i näsan kan vara ett vettigt alternativ. då har du ju full koll på att linan är fäst hela tiden : )
ja vad var det som hände vid ditt roderhaveri?? va det du som paddlade prijon och din kompis som paddlade aquilo?? tyckte det såg ut så på bilderna.
jag funderade senast häromdan på nån sån typ av gummicord som man kunde kroka i men inuti kajaken. bara för att kunna styra med ena foten å slöa lite å ha den andra framåt mellan pedalerna.
men att ha en sån gummicord förberedd på däck eller lätt åtkomlig är ju verkligen en kanonide. då fixar man ju lätt problemet om man skulle ha av en lina eller om ena pedalen pajar. fast varken det ena eller det andra har nånsin hänt mej. men man vet ju aldrig....
man kan ju t.ex fastna med roderlinan i ett hus till exempel : )
var ute å paddlade i dag på em. kom iväg sent som fan. solen hade nästan gått ner. försökte att lura sälarna lite genom att paddla baklänges. dom kommer ju alltid upp bakom kajaken. å nu dök dom upp strax bakom fören, å då stirrade jag tillbaka. då blev sälen så överraskad så han dök igen med ett bautaplask.
ja till saken. jag hittade ett hus!!!!!! som drivit på grund vid en udde å det låg och slog mot berget. men fast jag har bogserlina på kajaken så kunde jag inte ta det på släp. linan va för klen. så en riktigt fet bogserlina står nu överst på önskelistan : )
typ 30 mm i diameter : ) eller kanske i vire : )
det va is på vägen tillbaka inomskärs. det låter så fint när man paddlar i nyis : )
men det hade blivit jobbigt att dra huset genom nyisen : )
ringde kustbevakningen istället å bad att dom skulle ta hamd om huset innan det drev ut i farleden.
ja.... ibland blir man förvånad över vad man hittar : )
ps. jag tycker nog att även en havskajak kan rulla runt i vågorna. alla fall i brytande sjö.
har jag rätt eller har jag fel, som vanligt : )
psps. thomas!
om du inte vill ha linan runt benet så kanske en ring i näsan kan vara ett vettigt alternativ. då har du ju full koll på att linan är fäst hela tiden : )
psps. thomas!
om du inte vill ha linan runt benet så kanske en ring i näsan kan vara ett vettigt alternativ. då har du ju full koll på att linan är fäst hela tiden : )
Man tackar för idén, men lång näsa har jag ofta nog tycker jag...
thomas
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg