Linor på surf ski borde inte vara en nackdel.
Om jag gissar att 50% av havskajakerna har däckslinor så kanske jag tar i.
Om jag gissar att 5% av surfskidorna har däckslinor så är jag nästan säker på att jag har tagit i för mycket.
???
thomas
Linor på surf ski borde inte vara en nackdel.
I havskajak ska man ha däckslinor men har man en surfski ska man ha leg leash.
Varför då? Bara för att det ska vara så? Även om det går bra att montera däckslinor i efterhand så gör man det alltså normalt inte (i Sverige) om man har en surfski. Har man en kajak så knyter man alltså normalt inte fast sig i skrovet. Varför då? Det bör väl vara primärt att inte komma ifrån sin kajak.
Var det någon som nämnde doktriner?
Jag sitter i en sit on top kajak så jag kan göra hur f-n jag vill, här finns inget förutbestämt hur det ska vara. Man skruvar dit det man vill ha, som passar ens behov.
thomas
Det går inte att sätta på i efterhand då en surfski inte har fästen för detta och det vore meningslöst att skruva direkt i skroven det håller helt enkelt inte att skruva i ett så tunt skrov.
På en surfski på vilken man sitter ovanpå, så är endast linor kanske inte den bästa lösningen (om man paddlar i vågor) eftersom om man spolas av finns det ingen chans att få tag på skin eftersom den försvinner med vågen och du ligger kvar där du vurpade. Linor kan också vara en fara i extrema förhållande med en surfski då de är lyftfyllda och fortfarande väger 9-13 kg medans du väger betydligt mer, du vill inte fastna i en lina med handen i de fallet då din kropp och skin beter sig olika inuti i en brytande våg. Ja ni förstår själva vad som kan hända...
Det är därför jag bla. skippat flytväst och har 30 meter säkerhetslina, inget att fastna i och en 30-meterslina blir det inga ryck i så det stör. Dessutom är jag ju inte ute i mer än halv storm och 2,5-metersvågor så då är det ju ingen fara att välta med en sit-on-top, den har bara gått runt en gång och då lekte jag i bakvatten och kajaken var barlastad för stabilitetstest.Helt klart finns det alltid en risk med linor även på en havskajak det är därför (vilket jag knappt vågar skriva här) att man bör ha kniv lättillgänglig...
En dag i slutet på april för ett par år sedan kom jag ner till klubben en morgon. Där höll en man på att lasta av en havskajak från bilen. Han bar grejer ner till bryggan ett par vändor och satte sig sedan och började paddla ut. Efter ca 2 kanotlängder så slog han runt. Jag sprang ner till bryggan och hjälpte till att dra upp kanoten och ta emot all lös utrustning som flöt. Turligt nog är det grunt vid bryggan så arbetet var enkelt. Väl uppe sa jag åt honom att gå in i klubbhuset och byta om medan jag kunde torka ur kanten åt honom. Men han hade inget ombyte med sig! Det fanns vattenflaska, pump, flottör, kniv, kompass, GPS, mobiltelefon och massor av andra saker och det mesta satt utanpå kanot eller flytväst. Vattentemperaturen var ca 5-6 grader. Så vi lyfte upp hans kanot på biltaket och han satte sig i bilen (med blöta kläder) och åkte hem. Jag vet inte vad som hände, kanske skulle han rätta till någon av alla de saker som fanns på däcket men en sak kan jag säga - han hade ingen nytta av alla sina prylar. Kanske hade han inte slagit runt om han inte haft däckslinor för då hade han inte haft alla saker på däck ;-)
Jag har dålig koll på det här med surfski, har bara provat en (1!). Den var tunn, lätt och byggd i kolfiber så det kanske är svårt att komplettera med däckslinor i efterhand. Ni som är vana vid att jobba med epoxi, glasfiber, kolfiber vet nog bäst vad som går och inte går.
Menar du verkligen att de flesta surfski på marknaden inte kan kompletteras i efterhand?
thomas