Är däckslinor nödvändiga?

...om någon inte kommer upp själv, så föredrar jag som kamraträddare en kajak med däckslina framför en med leash.

... fördelen med däckslina för kamraträddaren är att man kan svänga runt den räddade kajaken genom att "vandra" med händerna längs däckslinan utan att släppa/riskera taget någon gång.

Ju mer vattnet rör sig, ju viktigare är det att den räddade hänger i min kajak och inte i sin. Beroende på leash kan det vara problemfritt eller ett problem.

--- Mats ---

Så kan det vara. Du har säkert rätt. Däckslayouten är lite annorlunda på en sit on top, det blir därmed lite annorlunda även för kamraträddaren. Men, som jag sa, det finns annat att ta tag i.
Det går att sätta dit linor runt "relingen". Frågan är om dom tillför något.
Om leashen blir ett problem beror nog på omständigheterna vid själva räddningen. Minst risk blir det om jag tar mig ombord själv utan hjälp från medpaddlare. Kan jag inte det, är det nog väldigt allvarligt och definitivt något allvarligt fel på mig.

thomas
 
Jag är inte säker på vad som räknas som däckslinor i den här tråden. I min värld är det ej elastiska linor som löper parallellt med kajakens reling. Inget jag vill sticka fingrarna under i brytande sjö. På mitt stripbygge har jag i stället kraftig gummicord tvärs kajaken nära sittbrunnen och halvvägs mot stävarna. De senare är bra att sticka reservpaddeln under och de går bra att greppa om vid kamraträddning eller när man ligger i sjön.. Dessa i kombination med vassa greppvänliga grönlandsstävar gör att jag inte känner något behov av däckslinor.

Rune
Som konstaterats i tråden handlar ju däckslinors vara eller icke vara i mångt och mycket om hur, var och i vad man paddlar. Jag och mina paddelkamrater (i havskajaker) har ofta stuckit händerna under däckslinor, hanterat, lyft, tömt etc. kajaker i såväl hög sjö, brytande sjö, i tidvattenrace etc. utan problem. Skulle snarare vilja säga att det i många fall (i den typen av förhållanden) skulle vara omöjligt att assistera och ägna sig åt räddningar utan "vanliga" däckslinor d.v.s. icke elastiska. Är det kallt och man paddlar med handskar blir det dessutom en komplikation i sig om man enbart har tighta elastiska linor att försöka greppa.

Slutligen så är däckslinorna rätt vitala när det gäller en hel del bogseringar, utan däckslinor blir t.ex. en s.k. contact tow betydligt bökigare, t.o.m. en "vanlig" bogsering blir svårare att genomföra utan däckslinor.

Roas man av att vara ute och ägna sig åt "playboating" i havskajak ska båten ha och kommer man definitivt snarare förr än senare ha nytta av, t.o.m. behöva däckslinor på såväl sin egen som kamraterernas kajaker.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Slutligen så är däckslinorna rätt vitala när det gäller en hel del bogseringar, utan däckslinor blir t.ex. en s.k. contact tow betydligt bökigare, t.o.m. en "vanlig" bogsering blir svårare att genomföra utan däckslinor.

Skulle gärna vilja ha förklarat vad "contact tow" och "vanlig" bogsering är.
OBS frågan är helt fri från några som helst ironier. Jag har ingen aning om vad som avses.
Vill bara lära mig lite mer.

thomas
 
Skulle gärna vilja ha förklarat vad "contact tow" och "vanlig" bogsering är.
OBS frågan är helt fri från några som helst ironier. Jag har ingen aning om vad som avses.
Vill bara lära mig lite mer.

thomas

Det blir det klassiska svaret. Prova att använda en sökmotor t.ex. google. "contact tow kayak" - 2.370.000 träffar, hela första sidan fylld av relevanta träffar. Bilder säger mer än massor av ord, bl.a. detta: http://www.wavelengthmagazine.com/2010/10sp/10sp_skillset.html

"Vanlig" bogsering" - dra någon, oftast med fören först med hjälp av din bogerslina. Ofta med karbinen inklippt i en däckslina. Google kan även där presentera mängder av idéer och finesser
 
Det blir det klassiska svaret. Prova att använda en sökmotor t.ex. google. "contact tow kayak" - 2.370.000 träffar, hela första sidan fylld av relevanta träffar. Bilder säger mer än massor av ord, bl.a. detta: http://www.wavelengthmagazine.com/2010/10sp/10sp_skillset.html

"Vanlig" bogsering" - dra någon, oftast med fören först med hjälp av din bogerslina. Ofta med karbinen inklippt i en däckslina. Google kan även där presentera mängder av idéer och finesser

Man tackar för länken!
En "contact tow" har jag tydligen redan utfört, drog av en Yo-a kim (ganska tung, K2:a med motsvarande mängd packning) som glidit ganska långt upp på en grynna.

thomas
 
Ja,just det. I min gamla farkost fick jag kontakt med kajaken genom att placera/trycka knäna upp in under däck. Med min nuvarande kajak, blir vi ETT genom att jag flyttar knäna ca 5 cm i sidled (från centrumläge) och får knäkontakt (utsidan knät) med sittbrunnsargens innerkant. Mycket bekvämt!!

Kan däremot inte rolla med denna sittkomfort. Men eskimån klarar jag ändå inte av.

Verkar som om du har hittat ett jättebra sätt att paddla som passar dig perfekt. Grattis!

Själv har jag under drygt 20 år evolutionerat från skäddapaddlande rollare till ganska precis samma teknik som du använder! Kul att vi i alla fall är två stycken som paddlar så i denna djungel av olika tekniker ;-)
 
Hänger gärna på er klubb ;)
Har oxå gått från en grodliknande å fastlåst benställning till en mer aktiv benföring utan nån som helst kontakt med kanot/kajak mer än med såklart fötter å rumpa!
Får med ett aktivt benarbete mer kraft å fart i kanoten med mittplacerade pedaler typ VKV å Lettmann eller med pinnstyrning!

/Janne
 
Javisst Erik och Stuvarn, och i de allra bästa av stunder så är jag inte ens medveten om fötter och rumpa, utan det är bara paddeln och jag som existerar.

/Kerstin
 
Lyftöglor,,,,,,,,

Ni har väl lyftöglor monterade också? Väldigt viktigt för tänk om ni blir inbjudna till kaffe av kustbevakningen eller tänker lifta med en rysk oljetanker och så har dom inget att fästa lyftoket i så dom kan ta kranen och lyfta ombord er och kajaken,,,,,,,,,vilket skräckscenario.
 
ha ha!!!
jag såg en bild när dom lyfte en packad Yoo-A-Kim med band och lyftok. precis som man gör med båtar : )

men man har väl hinkplast (HTP) så då behöver man inte lyfta. det är bara att dra upp skiten.

jag tycker tråden börjar bli lite trist. alla är bara nöjda å trevliga. finns det inget att reta sej på?? eller nåt skit att skriva om? kanske dags att starta nytt typ: saker som inte funkar/grejor jag retar mej på

jag ska fan göra det. då har ni nåt att skriva om i helgen så får jag kika igen på måndag : )

trevlig paddelhelg ungdomar : )
 
ha ha!!!
jag såg en bild när dom lyfte en packad Yoo-A-Kim med band och lyftok. precis som man gör med båtar : )

)

Inget skit på broder och syrran tack!

Nog för att han kan bli packad så här i nyårstider men syrran är ju inte med i leken längre.

För övrigt kanske det inte vore så dumt med en krok i nacken. Jag var ju i staben en gång i världen och fick då lära mig att stridsvagnsbesättningarna var utrustade med dylika krokar just för att vagnarna höll för minor men inte gubbarna. Så det var bara att kroka i och dra ur de gamla gubbarna och skyffla i nya. Jag lär minnas att vi hade 5 besättningar per tank och kanske något att satsa på vad gäller kajaker.

/The Ank

Förresten så har de ju döpt en produkt efter mig WC-Ankan offtopic men kul :) och hedrande.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips