Är alla renar ägda av någon?
- Trådstartare plaskdaja
- Start datum
Det borde bli bättre om man öppnar upp rennäringen för alla. Man borde satsa på en mångkulturell rennäring där man försöker få in "svenskar" och "nysvenskar" på samma sätt man har gjort med alla andra näringar inom landet.
Jag kan tycka det är rätt att de som har renar ska ha speciella fördelar men jag kan inte se någon anledning att rennäringen skulle vara något speciellt som bara samer kan hålla på med. Borde inte samma regler gälla för alla inom landet? Vill man satsa på rennäring så borde det vara fritt fram att göra det.
Jag kan tycka det är rätt att de som har renar ska ha speciella fördelar men jag kan inte se någon anledning att rennäringen skulle vara något speciellt som bara samer kan hålla på med. Borde inte samma regler gälla för alla inom landet? Vill man satsa på rennäring så borde det vara fritt fram att göra det.
Här pågår ju ändå ett förändringarbete. Det är väl solklart för de flesta att kungafamiljen vid det här laget är utförsäkrade, det är bara lite tröghet och missriktad blödighet som gör att det går lite långsamt med förändingarna...På samma sätt som det vore absurt att man skulle ärva ämbetet "statschef". Öh, vänta...
På samma sätt som det vore absurt att man skulle ärva ämbetet "statschef". Öh, vänta...
Det är en helt politisk fråga, hitta ett parti som stödjer dig i denna fråga och skapa opinion.
Visst är det en politisk fråga på samma sätt som allt stöd till näringsidkare. Det är våra politiker som bestämmer hur stödet ska utformas och det är vi som väljer vem som ska bli invald som politiker.
Jag tycker att det finns viktigare frågor än rennäringen när jag röstar i valet. Även om det finns ett parti som tycker som jag i dessa specifika frågor så är det inte säkert att de får min röst.
Men först en studiecirkel i hattvikning.MER FOLIE TILL FOLKET!!