Är alla renar ägda av någon?

Det borde bli bättre om man öppnar upp rennäringen för alla. Man borde satsa på en mångkulturell rennäring där man försöker få in "svenskar" och "nysvenskar" på samma sätt man har gjort med alla andra näringar inom landet.
Jag kan tycka det är rätt att de som har renar ska ha speciella fördelar men jag kan inte se någon anledning att rennäringen skulle vara något speciellt som bara samer kan hålla på med. Borde inte samma regler gälla för alla inom landet? Vill man satsa på rennäring så borde det vara fritt fram att göra det.

Det är en helt politisk fråga, hitta ett parti som stödjer dig i denna fråga och skapa opinion.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag kan tycka det är rätt att de som har renar ska ha speciella fördelar men jag kan inte se någon anledning att rennäringen skulle vara något speciellt som bara samer kan hålla på med. Borde inte samma regler gälla för alla inom landet? Vill man satsa på rennäring så borde det vara fritt fram att göra det.

På samma sätt som det vore absurt att man skulle ärva ämbetet "statschef". Öh, vänta...

På samma sätt som det vore absurt att man skulle ärva ämbetet "statschef". Öh, vänta...

Kanske inte på samma sätt... Men även detta är fel. Låt kungen sitta vid tronen tills han bli 65 och sedan kan han bli pensionär som en vanlig svensk. Jag ser ingen anledning att tillsätta en efterträdare.

Det är en helt politisk fråga, hitta ett parti som stödjer dig i denna fråga och skapa opinion.

Visst är det en politisk fråga på samma sätt som allt stöd till näringsidkare. Det är våra politiker som bestämmer hur stödet ska utformas och det är vi som väljer vem som ska bli invald som politiker.

Jag tycker att det finns viktigare frågor än rennäringen när jag röstar i valet. Även om det finns ett parti som tycker som jag i dessa specifika frågor så är det inte säkert att de får min röst.

Visst är det en politisk fråga på samma sätt som allt stöd till näringsidkare. Det är våra politiker som bestämmer hur stödet ska utformas och det är vi som väljer vem som ska bli invald som politiker.

Jag tycker att det finns viktigare frågor än rennäringen när jag röstar i valet. Även om det finns ett parti som tycker som jag i dessa specifika frågor så är det inte säkert att de får min röst.

Nu blev även du och jag överens om nåt. Som invald politiker i ett antal olika sammanhang så är denna fråga rätt så lågt prioriterad även för mej. Så lågt så den ligger i källaren, frågan om monarkin har jag nyligt burit upp.:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips