Ännu en tråd om turförslag..

Sitter redan och knåpar på nästa års vandring! Och kan bara hålla med om det man läst gång på gång i forumet, planeringen är halva nöjet =) Planeringen blir ju tyvärr bristfällig när man inte sitter på så mycket information.

Jag tänkte prova på en ensamvandring nästa år. Har inte så mycket fjällvana, men är van att vara ute och sova i tält osv. Fjällvandrade dock en sväng förra året med 2 kompisar. Då blev det följande rutt:

Nikka-Tarfala-Svarta sjön-Koupervagge-Singi-Fjällstationen-Sydtoppen-Fjällstationen-Nikka

Jag blev ju helt såld på det här med fjällvandring, tyvärr kände inte vännerna samma sak, därav nästa års solotur. Sträckan vi gick förra gången var under fem dagar, och det var inga bekymmer alls. Fysiken finns, har koll på utrustningen osv. Har däremot ingen glaciärvana öht, vill därför undvika detta, speciellt då det är en ensamvandring. Det enda stället det kan bli aktuellt är om jag gör en toppbestigning av Kaskasatjåkka, vilket var något som var planerat förra året men fick strykas pga dåligt väder.

Jag laddar bilder på några förslag, kom gärna med era synpunkter på vilka som är finast/mest varierade.

Börjar med förra årets tur:
6Q3a.jpg


Turförslag för 2013 #1:
p7eya.jpg


Turförslag #2:
1MUvw.jpg


Turförslag #3:
vrwdx.jpg


Har mest snöat in mig på #2, är tältplatserna lämpliga? Samtliga rutter är tänkta att gå motsols. Är utritad väg uppför Kaskasatjåkka den rätta? Sträckan uppför Durlings led och eventuellt toppförsök gäller bara vid skapligt väder och och orken finns. Annars blir det vanliga sträckan mellan singi-fjällstationen. Tar tacksamt emot tips om lämpliga tältplatser, fina avvikare mm.
 
Har mest snöat in mig på #2, är tältplatserna lämpliga? ...

Tältplatser vid Nikkaluokta - check
Tältplatser vid Keb fjällstation - check
Tältplatser vid Tarfala - ingen aning, det är grymt mycket sten. Men det är inget impopulärt ställe att vistas kring så man tycker ju att det borde vara löst.
Tältplatser vid Unna-Räitastugan - ja, finns, men bara några få och komforten är diskutabel
Tältplats i Vistassvaggi runt den där punkten - borde finnas om du letar, men det är skogiga områden
Tältplats i början av Durlings led (alltså nära Singi): finns ypperliga, särskilt på norra sidan utav Singijohka. Men se till att du håller till söder om Singijohka när du går in/ut ur dalen - stigen på nordsidan vetter brant mot jokken, är jordskredsdrabbad och riskabel - om singijohka forsar för starkt, korsa den över kungsledsbron och gå tillbaka i efterhand om det mot min förmodan inte finns några bra tältplatser på sydsidan.
 
Jag gillar också de här fjällen, men inte "transportsträckan" mellan Nikka och Keb. Därför väljer jag att åtminstone ena riktningen gå över Cievrraláhku, varifrån man kan gå över passet till Tarfala eller gå ner i Gaskkasvaggi. Kommer man från Nikka passerar man bron över Cievrrajohka och följer sen stigen upp genom björkskogen. Inom en timme från start är man uppe på kalfjället. Skönt, tycker jag.

Hälsn Pelle
 
Tältplats i Vistasvagge finns vid kåtan där jåkken från Vassaloamijavrri kommer ned, det är väl cirka 2 km längre upp i dalen än din punkt. Men om man åker båt första 12 km från Nikkaluokta så är det absolut möjligt att gå dit samma dag.

I Tarfala finns det en handfull röjda tältplatser i olika storlekar nära stugan. Jag har också sett tält närmare sjön (på östra sidan), samt att man har forskningsstationens "brännbollsplan" (den öppna ytan precis vid jåkken ett par hundra meter nedströms stationen) att tälta på vilken är stor, slät och kanske lite blöt. Kort sagt, nånstans får man upp ett tält.

Man behöver inte korsa glaciär för topptur på Kaskasatjåkka. Man kan runda glaciären i stenskravlet på östsidan. Lite knöligt visst, och folk går ju över glaciären, men var och en får välja. I stenskravlet finns ju andra risker än på glaciären. På toppen av Kaskasatjåkka är det visserligen en snö/ishätta men den har knappast sprickor (eller?) och är inte brant. Denna topptur är mycket fin och bjuder ju till och med på passager med någorlunda fast berg och inte uteslutande lösa blockbranter.
 
Senast ändrad:
Cievrraláhku

Jag gillar också de här fjällen, men inte "transportsträckan" mellan Nikka och Keb. Därför väljer jag att åtminstone ena riktningen gå över Cievrraláhku, varifrån man kan gå över passet till Tarfala eller gå ner i Gaskkasvaggi. Kommer man från Nikka passerar man bron över Cievrrajohka och följer sen stigen upp genom björkskogen. Inom en timme från start är man uppe på kalfjället. Skönt, tycker jag.

Hälsn Pelle

Bara så jag är med, är det ungefär den här sträckningen du menar? Verkar vara väldigt mycket förgreningar längs Cievrrajohka, är det lätta vad eller kanske till och med så man kan hoppa över dom flesta? Ritade som "Mindre än 10m bredd" på kartan. säger ju inte så mycket om svårigheten. Tack så mycket för tipset, alltid kul med omväxling. Trodde man hade vistasvaggi eller "transportsträckan" att välja på.
ETjkM.jpg

Någon som har koll på Kaskasatjåkka? Går det att gå upp den vägen jag ritat? Smidigt om man kan lämna packningen nedanför och komma ner samma väg innan man vandrar vidare. Läste något i nån tråd om att "normalvägen" var att gå öster om glaciären som ligger mellan Kaskasatjåkka och Tarfalatjåkka annars.
 
Där hade jag redan fått det svaret =)

Går det att gå upp via Tarfalatjåkka också? Eller blir det till att gå vid glaciären? Vore smidigt med tanke på fortsatt tur mot vindskyddet i Kaskasavagge..

Tältar man i Tarfala så är det en väldigt fin dagstur att gå upp på Kaskasatjåkka normalvägen (förbi den lilla glaciären (Sydöstra Kaskasatjåkkaglaciären?)), och så på nedvägen istället gå över Tarfalatjåkka och längs bergryggen söderut till passet där man kommer ner från Tjeuralako. Då får man en rundtur på hög höjd med strålande vyer.

Om man tältar i Tarfala och ska gå mot Kaskasavagge/Vistasvagge så går det väl i princip att lämna packningen i passet söder om Tarfalapakte och göra rundturen bort till Kaskasatjåkka, för att sedan återvända och fortsätta mot Kaskasavagge. Men det blir kanske en lite jobbig dagsetapp och man hinner nog inte ned till Vistasvagge utan vidare. Jag gick den visserligen åt andra hållet, men från passet vid Tarfala är det en ganska seg sträcka i stensluttning ned till Kaskasavagge. Vid dålig sikt kan den sträckan vara lurig, så man bör givetvis ha karta och kompass.

Om du kan avvara en dag så skulle jag rekommendera dagsturen Kaskasatjåkka-Tarfalatjåkka, innan du dagen efter fortsätter mot Kaskasavagge och Vistasvagge.

http://www.nolbykullen.se/hike/abnik.html har jag lite bilder från bl a etappen Vistasvagge-Tarfala, och på http://www.nolbykullen.se/hike/keb2009/index.htm finns bilder från dagsturen jag beskrev.
 
Tack för ett utförligt och bra svar. Fina bilder hade du också! Jodå, jag kan lägga in en extra dag för Kaskasatjåkka, hade läst någonstans att det tog 4-5 timmar upp och ner bara, därför tänkte jag att jag att jag skulle hinna iväg en bit också. Men att hinna ända ut till Vistas är kanske övermodigt. Blir ganska lagom att ta sig ut till tältplatsen vid kåtan i vistasvaggi du tipsade om dagen efter.

Lika bra att ta en dag extra och slippa stressa runt turen, stressad kan man vara dom resterande 51 veckorna på året.

Tack allihopa för tipsen! Känns som jag har en fin tur framför mig.
 
Tack för ett utförligt och bra svar. Fina bilder hade du också! Jodå, jag kan lägga in en extra dag för Kaskasatjåkka, hade läst någonstans att det tog 4-5 timmar upp och ner bara, därför tänkte jag att jag att jag skulle hinna iväg en bit också. Men att hinna ända ut till Vistas är kanske övermodigt. Blir ganska lagom att ta sig ut till tältplatsen vid kåtan i vistasvaggi du tipsade om dagen efter.

Lika bra att ta en dag extra och slippa stressa runt turen, stressad kan man vara dom resterande 51 veckorna på året.

Tack allihopa för tipsen! Känns som jag har en fin tur framför mig.

Jodå, från Tarfala upp på Kaskasatjåkka hinner man på 2-3 timmar om allt går väl och man knatar på, så visst är det en relativt snabb tur. Man får mycket utsikt per bestigningstimme kan man ju säga. Jag är mest skeptisk till att vandra vidare samma dag på grund av att all terräng där uppe är så stenig och man blir lätt trött vilket ökar riskerna. Händer nåt är man ganska avsides. Backen från Tarfala upp mot passet är riktigt styv med packning också.

Du har en poäng om stressandet :)

Du har en väldigt fin tur framför dig. Jag är avis. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Din inläggning av färdvägen över Cievrraláhku är rätt ok, men du ska naturligtvis följa stigen från bron upp på kalfjället och vidare mot nordväst tills den försvinner, precis som kartan visar. Då kommer du upp på en platå, eller i vart fall svagare lutning, en bra bit ifrån jokken. Denna är nämligen djupt nedskuren i en ravin - se höjdkurvorna - och där är det onödigt jobbigt att gå.

Jag har gått här tre gånger och inte stött på några vad av betydelse. Terrängen är däremot svårorienterad i dimma och då gäller förstås karta/kompass.

Själva láhkun ("högtliggande vidsträckt fjällhed") är lättgången, dock blir det stenröse när man närmar sig Gaskkasvaggi. Som tidigare påpekats i denna tråd är det bara stenrösen på högre höjd, och då får man ju ta det lugnt. Ett sätt att komma lindrigare undan är kanske att gå tidigare på säsongen och då utnyttja snöfälten.

Lycka till önskar Pelle
 
Din inläggning av färdvägen över Cievrraláhku är rätt ok, men du ska naturligtvis följa stigen från bron upp på kalfjället och vidare mot nordväst tills den försvinner, precis som kartan visar. Då kommer du upp på en platå, eller i vart fall svagare lutning, en bra bit ifrån jokken. Denna är nämligen djupt nedskuren i en ravin - se höjdkurvorna - och där är det onödigt jobbigt att gå.

Jag har gått här tre gånger och inte stött på några vad av betydelse. Terrängen är däremot svårorienterad i dimma och då gäller förstås karta/kompass.

Själva láhkun ("högtliggande vidsträckt fjällhed") är lättgången, dock blir det stenröse när man närmar sig Gaskkasvaggi. Som tidigare påpekats i denna tråd är det bara stenrösen på högre höjd, och då får man ju ta det lugnt. Ett sätt att komma lindrigare undan är kanske att gå tidigare på säsongen och då utnyttja snöfälten.

Lycka till önskar Pelle

Tack för infon! Det blir den vägen. Det enda bekymret jag har nu är att nästa sommar är alldeles för långt borta...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr. Red Ännu en tips tråd... Fjällvandring 5
MangeK Joutenheimen (ännu en tråd) Fjällvandring 8
azog Önskar kritik på ännu en rutt i Sarek Fjällvandring 20
Toola Ännu att turförslag i Sarek att granska och kommentera Fjällvandring 3
Nyman Topplåda ännu ej på keb Fjällvandring 2
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
policy308 En utrustningsliste tråd! Fjällvandring 11
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Stendunken Turförslag geirangerfjorden Fjällvandring 3
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
mindful Turförslag Fjällvandring 6
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
avsl_22-07-26 Lagom vandring för ensamvandrare - turförslag? Fjällvandring 17
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
shiloh Turförslag Fjällvandring 8
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
svebban Turförslag v34-35? Fjällvandring 1
pasifiska kresten Turförslag Bunnerfjällen Fjällvandring 0
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
fidelio Turförslag Fjällvandring 1
shadowfire Turförslag runt Besseggen Fjällvandring 8
Zephyria Kebnekaise 8+2 dagar - turförslag? Fjällvandring 4
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
hommen Turförslag Sarek Fjällvandring 7
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
327Karlsson Turförslag 5-6 nätter runt kebnekaise Fjällvandring 21
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
BASKAGGE Turförslag andra halvan Augusti Fjällvandring 6
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
Erik_Svensson Några turförslag i Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 12
kent1234 turförslag Fjällvandring 8
Fjällarne Turförslag Artfjället Fjällvandring 10
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
friskluft Turförslag Kvikkjokk->Bårddetjåhkkå önskas Fjällvandring 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.