Ändra utväxling på shimano Nexus?

Hej!

Har en cykel med sjuväxlat nexusnav. Tycker att utväxlingen är alldeles för hög, jag kan oftast bara använda de tre lägsta växlarna. Min fråga är alltså om det går att ändra utväxlingen? Finns det mindre klingor som passar till vevpartiet kanske?

Tacksam för svar, mvh Patrik.

Oftast är det enklare och billigare att byta brev bak. Man kan ev, också behöva en annan längd på kedjan.

Jag växlade om min 3-växlade cykel för 30 år sedan. Lade den ”nya” 2:an där den ”gamla” 3:an låg.
Per

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Små justeringsmöjligheter med bakkransarna

thureb; sa:
Enligt http://www.monarkexercise.se/sv/products/1017.asp?Pgroup=3 finns kugghjul bak med 20-24 kuggar. Har du 26 tums hjul eller 28 tums?

Nexus 7-växlade nav är på väg att ersättas av ett 8-växlat nav som har lite större spann på växlarna.

Thure

Det är nog bara så Monark som levererar sina tandemcyklar med alternativen 20-24 kuggar

På den rätt långa länken (hoppas den funkar)

http://cycle.shimano-eu.com/catalog...<>ast_id=1408474395181175&bmUID=1122232836276
framgår det om jag fattar det hela rätt, att det till Nexus 7-växlad finns kransar med 16,17,18,19,20,21,22,23 kuggar. Således inga 24 tandade.

interna utväxlingen är
1 : 0.632
2 : 0.741
3 : 0.843
4 : 0.989
5 : 1.145
6 : 1.335
7 : 1.545

Så det är bara att räkna lite och cykla till lokala cykelshopen och beställa. Som jag skrev tidigare kan du behöva en annan kedja.

/Per

Okej,då vet jag vilka möjligheter som finns. På min cykel sitter det 28" hjul.

Tack för infon, Patrik.

Nu är det klart!

Hej!

Tänkte bara rapportera om hur jag gjort. Jag satte på en 21tandad krans baktill. Behövde ochså en ny, längre kedja. Detta ledde till en lägre, mycket bättre utväxling för mig.

Tack för hjälpen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips