Ändra utväxling på shimano Nexus?

Hej!

Har en cykel med sjuväxlat nexusnav. Tycker att utväxlingen är alldeles för hög, jag kan oftast bara använda de tre lägsta växlarna. Min fråga är alltså om det går att ändra utväxlingen? Finns det mindre klingor som passar till vevpartiet kanske?

Tacksam för svar, mvh Patrik.

Oftast är det enklare och billigare att byta brev bak. Man kan ev, också behöva en annan längd på kedjan.

Jag växlade om min 3-växlade cykel för 30 år sedan. Lade den ”nya” 2:an där den ”gamla” 3:an låg.
Per

Re: Små justeringsmöjligheter med bakkransarna

thureb; sa:
Enligt http://www.monarkexercise.se/sv/products/1017.asp?Pgroup=3 finns kugghjul bak med 20-24 kuggar. Har du 26 tums hjul eller 28 tums?

Nexus 7-växlade nav är på väg att ersättas av ett 8-växlat nav som har lite större spann på växlarna.

Thure

Det är nog bara så Monark som levererar sina tandemcyklar med alternativen 20-24 kuggar

På den rätt långa länken (hoppas den funkar)

http://cycle.shimano-eu.com/catalog...<>ast_id=1408474395181175&bmUID=1122232836276
framgår det om jag fattar det hela rätt, att det till Nexus 7-växlad finns kransar med 16,17,18,19,20,21,22,23 kuggar. Således inga 24 tandade.

interna utväxlingen är
1 : 0.632
2 : 0.741
3 : 0.843
4 : 0.989
5 : 1.145
6 : 1.335
7 : 1.545

Så det är bara att räkna lite och cykla till lokala cykelshopen och beställa. Som jag skrev tidigare kan du behöva en annan kedja.

/Per

Okej,då vet jag vilka möjligheter som finns. På min cykel sitter det 28" hjul.

Tack för infon, Patrik.

Nu är det klart!

Hej!

Tänkte bara rapportera om hur jag gjort. Jag satte på en 21tandad krans baktill. Behövde ochså en ny, längre kedja. Detta ledde till en lägre, mycket bättre utväxling för mig.

Tack för hjälpen!

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips