Ändra i kml-fil

Jag har en kml-fil med waypoints som visar förläggningen av en fiberkabel (har inte alltför mycket med Utsidan att göra) men den ligger ca 4 meter för långt västerut. Finns det någon som vet hur man kan ändra samtliga positionsuppgifter (ca 700 waypoints) på en gång i något lämpligt program?

Borde gå att öppna i Excel eller liknande och ändra i koordinaterna. Kanske man först kan spara som textfil (går i www.gpstrackeditor.com, men jag vet inte om man kan konvertera tillbaks).

Annars i QGIS.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Ja, men...

Tack för era svar. Jag har konverterat så att jag får in den i excel men excel gör om grader och minuter till decimaltal (vilket troligen är ett måste om man skall kunna ändra värden).

Punkt 101
Google Earth: 15°52'21.09"O
Excel: 15,87252432

Då uppstår ju frågan hur man skall ändra i excelfilen för att flytta 30" i Google Earth.
Jag förstår att jag kanske får testa mig fram men jag tänkte att någon kanske vet hur man räknar om det.

Söken och i skolen finna....

Grader, minuter & sekunder till decimalt
Formeln är: grader + minuter/60 + sekunder/3600, vi använder Götaplatsens latitud 57° 41′ 50,9856″ :
Tag minuterna och dividera med 60
41/60 ≈ 0,683333
Tag sekunderna och dela med 3600
50,9856/3600 ≈ 0,014163
Addera heltalsgraderna (57) med resultaten från divisionerna ovan
57 + 0,683333 + 0,014163 ≈ 57,697496

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips