Äldre Hilleberg, något att ha?

Har ev. möjlighet att köpa ett äldre Hilleberg Keron 3 tält, ska vara från mitten av 80-talet/90-tal.

Har det hänt mycket på utvecklingsfronten för Hilleberg?

Någon som vet vad som skiljer mot dagens Keron?

Vad borde ett Keron 3- tält från 80/90-talet vara värt?

Är det bortkastade pengar att köpa ett så pass gammalt (även om det är i bra skick?) eller gör Hilleberg så pass bra tält att dom även skulle fungera bra idag?
 
Jag tänker såhär. Ett Hilleberg tält håller för mycket mer än många ägare utsätter dem för. Så det finns nog många år kvar att nyttja av ett tält från den tiden. Förutsatt att väven är ok. Kolla golvet noga. Min erfarenhet är att golvet ger upp först.

De nya modellerna har såklart små ändringar som kan vara trevliga men det innebär ju inta att ett gammalt tält inte fungerar.
 
Jag antar att det hänt en del med vikten sedan mitten av 80-talet. Framförallt på pinnarna. Är det någon som har viktdetaljerna?
 
Designmässigt kan det skilja lite mellan olika årgångar av samma tält, men det kan säkert Hilleberg berätta om ifall du kontaktar dem. Det är ju skicket på det aktuella tältet som är mest intressant, hur det använts, vårdats och förvarats.

Materialmässigt tror jag att dessa äldre modeller har Kerlon 1500 (Polyesterväv) i yttertältet. Lite tyngre, men samtidigt inte känslig för solens UV-strålning som de nyare Polyamidvävarna vilket kan vara en fördel. Tror även att Hilleberg hade stänger av glasfiber på äldre tält, men osäker på när de bytte till dagens aluminiumstänger?

Vad gäller åldring av PU-beläggningen och slitage på innertältets golv, så brukar Hilleberg erbjuda att byta ut detta mot en avgift som du kan beakta när du lägger ditt bud.
 
Skicket kan vara svårbedömt. Vävar åldras framför allt av fladder och solljus. Tältbotten slits av användning.

Betala inte mer än 1/3 av nypriset i början av 1990-talet.

Thure
 
Hej.

Stämmer att det köptes från en annons på blocket, har dock ännu inte fått hem tältet men det verkar som att det var en helt ok affär iallafall.

Enligt säljarna var tältet inte använt på 10-15år, sedan alltid förvarat på rätt sätt. Ska vara helt och i fint skick. Återstår att se, men det känns lovande.

Hörde även av mig till Hilleberg som var snabb som tusan på att svara, dom menade att designen är rätt lik, dock har det hänt lite på materialfronten men att troligtvis "mitt" tält kommer stå sig bra jämfört med dom nya. Känns väldigt ärligt av tillverkaren att ge det omdömet.
Ska bli kul att inspektera när jag får hem tältet. Är det som du påstår att väven står emot UV-strålningen bättre ser jag som en fördel.

Jag hoppas och tror att ett äldre kvalitetstält är betydligt bättre än nya billigare tält.

Håller tummarna.
 
Är det den tidigaste versionen med polyesterväv i yttertält, innertält av bomull/polyestermix (himalayabomull) och glasfiberbågar, så bör du ha fått det riktigt billigt för att det ska vara prisvärt. IMHO
 
Senast ändrad:
Vågar man fråga vad du betalade?

Begärt pris var 2000kr. Fick för mig att det var ett bra/skäligt pris för detta tält. Tror även att jag minst får igen dom pengarna ifall jag säljer. Hade tydligen varit väldigt många som ringt och enligt säljaren var tältet som sagt i bra skick och inte använt på länge.

Jag är väl inte någon jätteinbiten tältare ännu, tror den säkert duger gott till mina behov. Även då Hilleberg själva svarade att det troligtvis står sig bra mot dagens tält känns det tryggt. Dom hade ju lika gärna kunnat rekommendera mig att köpa nytt/nyare.

I absolut värsta fall kommer jag att kunna motivera att köpa ett nytt tält ifall detta inte lever upp till förväntningarna :p

Hur länge körde dom med glasfiberbågar? Var det samma år som den nyare väven kom som dom även bytte till aluminiumbågar?

Men du danisko lät kritiskt (ifall det nu är den absolut tidigaste modellen), har du egen erfarenhet av det tältet? Vad är det som är dåligt? Något speciellt jag ska granska när jag får hem det?
 
...
Men du danisko lät kritiskt (ifall det nu är den absolut tidigaste modellen), har du egen erfarenhet av det tältet? Vad är det som är dåligt? Något speciellt jag ska granska när jag får hem det?

Jag har ägt ett tidigt keron med glasfiberbågar och hade även jag kontakt med hilleberg i samband med att de bytte golvet. Hilleberg menade att tältet säkert skulle fungera bra.

Jag tror att väven byttes från polyester till nylon samtidigt som glasfiberbågarna ersattes av aluminiumbågar och tycker att ett tält före detta byte är värt avsevärt mindre än efter. Jag är osäker på hur glasfiber åldras och skulle inte känna mig helt säker på fjället. Kanske fungerar det utmärkt, men det är alltså ett helt annat tält än dagens modell med andra vävar, tältbågar, markpinnar, linor, linsträckare och till viss del även design där tältbågarna ligger innanför yttertältet.
 
Jag har ett Nammatj från mitten av 80-talet med glasfiberbågar.
Fungerar hur bra som helst fortfarande, även i hård blåst (har ej testat i storm).
Insidan av golvet gav upp tidigt pga oaktsam hantering, men använder det ändå utan problem.
Kan det vara världens bästa Tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
Friskus1 Lite mtrlfrågor äldre Hilleberg Bo och sova 1
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Karolina P Info om äldre Saitaris sökes Bo och sova 6
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
AnteÅ Downmat 7 vs äldre Downmat 7 Bo och sova 5
Per.w Pris på äldre tält? Bo och sova 5
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
salgo60 Reserv gummiband äldre tält Bo och sova 7
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.