ägghuvud

är det bara jag som ser ohygligt risig ut i en petzl ecrin rock hjälm? den sitter väldigt högt och man ser ut som ett ägg//lasse
 
Jag håller med dej. Efter att ha surfat runt bestämde jag mej för att köpa en "Ecrin Roc", utseendemässigt fick jag samma intryck som du - man såg ut som en stjärngosse. Köpte därför en Black Diamond "Half Dome" istället, den passar iaf. mej bättre...
 
Gärna ägghuvud

Hej ni där!

Jag ser gärna ut som ett ägghuvud då det höga valvet skyddar bra mot stenslag.
Black Diamonds "Half Dome" är kanske snyggare men den är ej CE-godkänd. Dock är den bra mycket bättre än ingen hjälm alls.

Lycka till!

/Örjan ;-)
 
Ej hårdkokt, tack!

Jag går i hjälmköpartankar, kör med klubbens insvettade nu. Har därför kollat runt en del och fastnat för just Ecrin Roc. Delvis för att den är stor nog att acceptera min skalle med mössa, men mest för att den har absolut minst "inredning" av alla hjälmar jag sett. Jag tycker det är äckligt varmt med kruka på sommaren, och min teori är att mer luft och mindre stoppning och band i en hjälm ger ett svalare klimat. Kan det stämma?

Björn
 
Ecrin regerar!

Har en Ecrin och tycker den är kanon. När jag provade runt var det den enda jag kunde ha både med och utan mössa, stora justeringsmöjligheter alltså. Å andra sidan kanske det bara betyder att jag är ovanligt tjockskallig... Fast, vem bryr sig egentligen...
 
Själv skaffade jag mig en Petzl Elios Class. Den är lättare än Ecrin Roc finns i två olika storlekar, sitter lite lägre på skallen och är både CE och UIAA godkänd.
 
Man kan se ut som Rudolf med röda oxå...

Vilket jag själv gör då jag har röda Ecrin Roc. Visst ser man rätt kul ut i denna hjälm, men vem bryr sig? Jag vet inte om det är "ventilationshålen" eller nåt annat men en sak som jag tycker är lite störande är att det "viner" som satan så fort det börjar blåsa lite. Låter precis som en storm på film. Spelar kanske ingen roll på hemmaklippan, men alpint är det helt klart förbannat störande. (OK problemet är kanske lite överdrivet men i alla fall).

Kikade i Petzl's senaste katalog och det verkar som om de har en hel rad nya hjälmar på gång, personligen tycker jag dock att de var fulare än Roc:en som ändå är lite av kult.
 

Guest

Gäst
Jag har en Edelrid (Om jag minns rätt) Även den låter som en segelbåtsrigg i kuling! Det är nog baara att gilla läget eller tejpa ventilationshålen -Välj själv
/Mattias
 
CE märkt jovisst

Jag nämnde innan att jag har en BD Half Dome hjälm, vill bara påpeka att den ÄR ce-märkt. Det står stort på min hjälm iallafall.

Visst, det är krig i hela världen men såna här småsaker är lite kul att snacka om ändå...
 
Petzl ha en lösning på vinandet i Ecrin Roc, man kan köpa pluggar som sätts i ventilationshålen för att täppa igen dem.
 
nacken?

roc hjälmen skyddar huvudet uppifrån och snett ifrån sidan men den är väldigt öppen i nacken är det ett problem?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.