Äggersättning?

  • Trådstartare mackan@rpcs.pp.se (Mackan "Schassen" Andersson)
  • Start datum
Torka ägg fnkar nog, men av erfarenhet: smula sönder väl. En stor klump (klimp?) ägg tar en evighet att mjukas upp i vatten.

Testar just nu att göra pankakor på torkade ägg, mjölkpulver och vassrötter. Jag gjorde misstaget ovan, och har nu burken i kylskåpet medan jag väntar på att äggklumparna skall lösas upp. "Rör tills smeten är klumpfri" står det i receptet.
 
No egg innehåller nästan ingen protein - vilken kan vara dumt på en längre vandring beroende på hur övriga maten ser ut.

Själv försökte jag göra pannkaka sist, men det var problematiskt - främst pga att jag inte fick upp värmen i stekpannan tillräckligt. Jag körde ett primus multifuel på gas. Jag tycker det tar alldeles för lång tid med pannkakor, drar för mkt bränsle. Omelett kanske kan funka bättre - jag har inte prövat.

Så mitt tips är att testa utomhus i kyla och blåst med det köket man ska använda innan man planerar alltför stor del av maten som pannkakor. - Jag tycker inte det funkar.

Vanliga ägg tror jag ska hålla sig utanför kylskåpet som det står på bästföre datum, så hållbarhet kommer inte vara ett problem om inte vandringen är över 3 veckor eller så. Men jag skulle inte rekommendera vanliga ägg eftersom de väger fruktansvärt mycket i förhållande till energi och proteinmängd man får ut av dem.

Jämför vanliga ägg per 100g:
kJ: 588kJ
kcal: 141kcal
Protein: 12.6g
Fett: 10.1g
Mättat fett: 2.8g
Enkelomättat fett: 4.5g
Fleromättat fett: 1.2g

Med äggpulver per 100g:
613 kcal
46 g protein
41,8 g fett
2,4 g kolhydrater.

Det är alltså mer än 4 ggr mindre vikt för samma energi och proein i äggpulvret. Om det är exakt lika bra som bindmedel är jag osäker på. Men mina pannkakor höll ihop någorlunda i alla fall.

Hittar inte näringsvärden för no egg nu, men inte jag minns helt fel så kan det inte jämföra sig alls med äggpulver.
 
Jag har torkat flera gånger och min erfarenhet är att man ska använda mortel så att det verkligen blir ett äggPULVER.
Det funkar alldeles utmärkt att använda till äggröra! Smakar som hemma! :)
 
Mixerstaven före torkningen för att äggsmeten kan torkas på ett bakplåtspapper, i frysen. Efter frystorkningen, och efter att ha borstat bort iskristallerna på ytan, kör den torkade massan i kaffekvarnen, väg upp för två torra ägg i varje portionspåse, ziplock stor nog för vattnet, så blir ägghanteringen i fält enklare.
Sockerkaka och riktiga pannkakor hör fältlivet till!
 
Skär ut så stor bit ur en äggkartong att den rymmer de ägg du skall ha med. Lägg paketet i grytan, där ligger de skyddade. Ägg håller sig ett par dagar i rumstemperatur.
Om du tänkt dig ägg till pannkakor är det bättre att blanda smeten hemmifrån i en PET-flaska, speciellt till dagsturer.


Anders V

"Gör en "Hambergare" istället!"

Jo, eller hamburgare. Det är gott. Men kötfärs håller sig inget vidare, förstås. Ägg, däremot, håller sig i flera veckor i rumstemperatur.

Och Hambergs bok finns att läsa på Projekt Rundeberg. Runeberg.org, om jag inte minns fel. Jag länkade till den i någon tråd i våras. Eller när det nu var. Sök och du skall finna.

För pannkakor i amreikansk stil funkar våffelmix alldeles utmärkt. Kostar nästan gratis på ÖB, där de har en sort (tror att den heter "Tre kockar" eller något sådant fånigt) som innehåller vetemjöl, mjölkpulver, äggpulve, bakpulver och salt. Fri från konstiogheter, alltså. Lite smör eller olja gör stekningen lättare.
 
Använder själv heläggspulver av märket Trekking Mahlzeiten. Finns att få tag på Getout.se.
49:- för 10st ägg och 135gram Länk till artikel: www.getout.se/item.asp?item=1626

Jag använder pulvret till att göra pannkakor och omelett. Jag bakar även hastbullar och sockerkaka på det när jag är ute. Blandar lagom mängd av allt i en påse hemma, så är det bara att tillsätta vatten, knåda runt och skaka. Sen är det bara att steka och baka!

Upplever inte att äggpulvret klumpar sig. Men det luktar vedervärdigt när man öppnar påsen. Lukten avtar med tiden men försvinner inte helt. Det är först när man tillagar pulvret som lukten försvinner helt och hållet.

Ser att Getout inte har äggpulvret på lager i skrivande stund. Hoppas verkligen på att det kommer in en ny sändning till sommaren!
 
Jag experimenterade hemma med att torka ägg, och sedan göra pannkakor på dem. Det luktade förfärligt, och jag trodde jag skämt äggen. Men det är alltså såhär det ska vara? Lukten försvann bara lite vid tillagning, för jag lyckades inte pulvrisera så bra, hade mera som klumpar av ägg.
 
Riktiga ägg!!

Jag tar med mig riktiga ägg!

Funkar bra om man bara förvarar dom på ett hållbart sätt.

Sen angående hållbarheten så är faktiskt det datum som står på äggen, det datum som äggen klarar att så ute i rumstemperatur!! har man äggen kallt så klarar dom sig i flera månader!

Vet av erfarenhet att ägg i kylskåp klarar sig utan problem i 3 månader... sen måste man knäcka dom ett och ett i en kopp för att se vilket som har blivit dåligt... men det är kanske 1 på 10 som har blivit dåligt....

Har testat några pulver sorter och det är väll OK men jag föredrar riktiga ägg :)
 
I ...Vidare kan man tex. läsa hur "en liten konjak till kvällskaffet äro en ingalunda nödvändig, men ack så god sak.".

/Per

Men han skrev faktiskt
"Spirituosa bör alldeles undvikas under pågående strapatser, men vid hemkomsten till lägret efter en ansträngande dag är en liten konjak en härlig, fast ingalunda nödvändig sak. "

Det är ju lite mer avståndstagande än "ingalunda nödvändig, men härlig" även om jag också föredrar den motsatta skrivningen :)

http://runeberg.org/sarek/0043.html
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.