abisko till nikkaluokta

Tjääna!

Hur lång tid för en ändå hyfsat erfaren fjällvandrare och frilufsare tar de att ta sig mellan abisko och nikkaluokta?
 
Om man planerar för stugboende så är det 3 hela dagar i mitten och en halvdag i varje ände. Så 4-5 dagar blir mitt svar.

Hoppas du kommer iväg på din fjälltur!

Hälsn Pelle
 
Tycker att 4-5 dagar är väldigt tajt. Jag räknar mig själv som "hyfsat erfaren", men skulle nog ändå föredra 7 dagar. Går man stugetapperna så blir det i ett lagom tempo (med behagliga rutter, det är mest jobbigt efter 20 km tycker jag). Jag skulle satsa på 8 dagar för att ha en extradag, för vila eller för att bara njuta.
 
Kan inte svara för det hållet men andra hållet tar 26 timmar med 4 h sömn i ett tält mitt på för mig ;-)

Hur lång tid något tar är väldigt individuellt, vikt på packning, stugtur eller tält, om man är en person som vill stanna och studera varenda vy ett par timmar eller mer nyfiken på vad som är bakom nästa krök.

Det är en fin sträckning och det finns trevliga ställen att kika på "off route", stanna en dag extra vid någon av stugorna och ta en topptur? Stanna till vid Kebnekaise och se om det går att gå upp på toppen mm. Bara slappa i Sälka en dag extra.

Det är 11 mil mellan Abisko och Nikkaluokta och de flesta brukar väl gå max 2 mil om dagen så minst 5 dagar. Lägg på 2 extra dagar för att njuta av omgivningarna. Själv gillar jag långa distanser så jag skulle på en tur då jag planerar att stanna räkna på 3 dagar med övernattning i Alesjaure och Singis. Är inte så mycket för stug/tältmys utan själva gåendet i naturen är det som får mig tillbaka till fjällen om och om igen. Så fårgan är väl mer vilken typ är du?
 
Jag läste din fråga som vad är kortast rimliga tid mellan de båda orterna. Därav mitt svar 4-5 dagar, beroende på hur man vill räkna dagarna. Men annars håller jag med övriga om att man inte ska jäkta i fjällen, ju fler dagar man har desto bättre!

Tyvärr är det en vanlig fråga här på Utsidan, hur långt hinner jag på de x dagar jag kan anslå för detta? Inte sällan vill man ta en runda i Sarek på så kort tid som möjligt..........
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
erito Abisko till Alesjaurestugorna? Fjällvandring 4
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
Chili36 Få paket utdelade till Abisko Turiststation. Fjällvandring 3
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
steols Abisko till Kvikkjokk eller Sarek? Fjällvandring 5
Bulingen Från Abisko till Grövelsjön Fjällvandring 1
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
Charlotte_L Abisko till Nikaloutka Fjällvandring 3
pergit Vandringsvägar från Abisko till Mårmastugan? Fjällvandring 12
pillanbengtsson Abisko till Nikka Fjällvandring 3
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.