Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala

Hejsan!

I slutet av augusti/början på september tänkte jag gå Abisko till Nikkaloukta. Jag har tidigare gått kungsleden mellan dessa, och även gått via Vistas och Nallo en gång, så denna gång har jag funderat på föjande alternativa väg:

Dagsetapper:
1: Abisko - Ballinvaggi
2: Ballinvaggi - Siellavaggi - Aliseatnu
3: Aliseatnu - Mårmastugan
4: Mårmastugan - Vistas
5: Vistas - Kaskasavagge - Tarfala
6: Tarfala - Kebnekaise fjällstation - så långt jag orkar mot Nikkaloukta
7: Nikkaloukta

Någon med erfarenhet av dessa sträckor som kan uttala sig om denna planering känns rimlig? Jag har ytterliggare en extradag till förfogande, och jag har inget emot relativt långa dagsetapper. När jag gick via Vistas och Nallo förra året tog det ca 5 dagar totalt. Men det som gör mig lite fundersam är att den här turen innehåller tre branta och eventuellt knepiga nedgångar (ner mot Aliseatnu, Mårmapasset och ner mot Tarfala), och här hemifrån känns det lite oklart hur lätta de blir i dåligt väder...

Alternativen på vägen är ju att gå tillbaka till Kungsleden vid Aliseatnu, eller att gå direkt mot Nikkaloukta från Vistas om det börjar bli tight med tid/vädret dåligt, även om den sträckan framstår som vansinnigt tråkig. Eller att skrota planen helt och köra en annan väg från start :)

För övrigt undrar jag om det någon som har gått Siellavaggi som kan svara på om man smidigast går på östra eller västra sidan om Siellajohka. På kartan ser det lite brant ut öster om sjöarna längst ner. Men om man ska gå till västra sidan är frågan var man isf ska vada över.
 
Dagsetapper verkar rimliga, själv gick jag Abisko-Aleseatnu och Aleseatnu-Vistas utan problem. De där nedgångar är bara att gå ner :), inte så svåra. Om jag skulle ändra din plan så skulle jag skippa Kebne helt och gå till Nikka efter Tarfala, man kan gå hög upp på Cievrralahku eller ner i Ladjovaggi. I Siellavaggi går man först på östra sidan, senare är kanske västra sidan lite lättare att gå på.
 
Dagsetapper verkar rimliga, själv gick jag Abisko-Aleseatnu och Aleseatnu-Vistas utan problem. De där nedgångar är bara att gå ner :), inte så svåra. Om jag skulle ändra din plan så skulle jag skippa Kebne helt och gå till Nikka efter Tarfala, man kan gå hög upp på Cievrralahku eller ner i Ladjovaggi. I Siellavaggi går man först på östra sidan, senare är kanske västra sidan lite lättare att gå på.
Tack för svar! Att gå direkt mot Nikkaluokta på Cievrralahku och hoppa över Tarfala och Keb låter ju faktiskt tilltalande (särskilt tilltalande att slippa Dag Hammarskjöldsleden!), även om jag förstått att utsikten österut över tarfala ska vara väldigt vacker. Vad jag förstår tar man sig mot renvaktarstugan och följer sen den platå som verkar vara en bit upp från Cievrrajohka.
 
Tack för svar! Att gå direkt mot Nikkaluokta på Cievrralahku och hoppa över Tarfala och Keb låter ju faktiskt tilltalande (särskilt tilltalande att slippa Dag Hammarskjöldsleden!), även om jag förstått att utsikten österut över tarfala ska vara väldigt vacker. Vad jag förstår tar man sig mot renvaktarstugan och följer sen den platå som verkar vara en bit upp från Cievrrajohka.

Du kan ju använda din extradag och besöka tex Kaskasatjåhkkå, så du får utsikt :). Det finns plats för tält vid Cievrrajavrre. Och ja, det bäst att gå längs platån. Till slutet kan du gå upp till Garmasbakti och få en utsikt till.
 
Hejsan!

I slutet av augusti/början på september tänkte jag gå Abisko till Nikkaloukta. Jag har tidigare gått kungsleden mellan dessa, och även gått via Vistas och Nallo en gång, så denna gång har jag funderat på föjande alternativa väg:

Dagsetapper:
1: Abisko - Ballinvaggi
2: Ballinvaggi - Siellavaggi - Aliseatnu
3: Aliseatnu - Mårmastugan
4: Mårmastugan - Vistas
5: Vistas - Kaskasavagge - Tarfala
6: Tarfala - Kebnekaise fjällstation - så långt jag orkar mot Nikkaloukta
7: Nikkaloukta

Någon med erfarenhet av dessa sträckor som kan uttala sig om denna planering känns rimlig? Jag har ytterliggare en extradag till förfogande, och jag har inget emot relativt långa dagsetapper. När jag gick via Vistas och Nallo förra året tog det ca 5 dagar totalt. Men det som gör mig lite fundersam är att den här turen innehåller tre branta och eventuellt knepiga nedgångar (ner mot Aliseatnu, Mårmapasset och ner mot Tarfala), och här hemifrån känns det lite oklart hur lätta de blir i dåligt väder...

Alternativen på vägen är ju att gå tillbaka till Kungsleden vid Aliseatnu, eller att gå direkt mot Nikkaloukta från Vistas om det börjar bli tight med tid/vädret dåligt, även om den sträckan framstår som vansinnigt tråkig. Eller att skrota planen helt och köra en annan väg från start :)

För övrigt undrar jag om det någon som har gått Siellavaggi som kan svara på om man smidigast går på östra eller västra sidan om Siellajohka. På kartan ser det lite brant ut öster om sjöarna längst ner. Men om man ska gå till västra sidan är frågan var man isf ska vada över.

Jag gick nyligen etapp 5-7.

Vistas - Kaskavagge - Tarfala var vackert, men ack så kämpigt uppe på Cievrralahku. Sten så långt ögat når, håll ett öga på kompassen hela tiden för det finns rösen som kan lura iväg en åt fel håll.
Etappen innehåller två stigningar (först över Njunni och sedan upp på platån) så det blir en hel del höjdmeter.

Utsikten över Tarfala var magnifik, nedstigningen var inte så jobbig trots regn och blåst. En tydlig stig och rösen i början, efter ett tag återigen bara sten så man fick navigera själv.

Sedan gick vi faktiskt vidare till Kebnekaise fjällstation direkt. Det blev en lång dag, men så värt att kunna ta en varm dusch på kvällen!
 
Ballinvaggi är väldigt vacker, ett tips är att ta lite höjd från Ballinjohka, ungefär där stigen tar slut, och gå mellan johken och rengärdet. Vi hamnade väl nära branten och fick kryssa oss fram vilket blev väldigt ansträngande med tung packning.
 
Jag gick samma sträcka från Abisko till Vistasstugan i juli. Tycker den enda krångliga delen var att gå ner till bron i Alisevagge.

Hade läst lite här på utsidan men hamnade ändå i en brant, stenig videdjungel. Gick högt upp i dalen tills vi var ungefär i höjd med bron. Skulle kanske ha gått en bit till österut?

Ett bra tips för södra sidan av Mårmapasset: Gå nerför en bit österut istället för att följa "lämplig färdväg" på kartan. Då slipper du gå i ett långt blockhav.
 
Vi gick på en dag från Aliseatnu (tältade vid där leden korsar Mårmajåkk om den nu heter så) över Mårmapasset och till platån innan nedstigningen i Vistasdalen (där det finns en sjö bakom en höjd), och upplevde det nog inte som en väldigt lång dag, så Aliseatnu-Mårmastugan och Mårmastugan-Vistas är båda två relativt korta dagar. Mårmapasset var lite brant men inte så illa som man kan läsa ibland. Vi hade dimma+regn över passet tyvärr men med lite försiktighet i blockhavet på södra sidan (eller kanske bättre terräng österut som nämnts) så går det bra. Halka på en sten kan man ju göra var som helst så just Mårma är inte värre än något annat på så vis tycker jag.

Sen åt jag en dålig svamp i Vistasdalen, blev illamående, så turen över Kaskasavagge till Tarfala kändes fruktansvärt tung, var ytterst nära att lägga mig ner och bara ge upp uppe på platån, men det hade ju inte hjälpt!
 
Tack så mycket för alla svar och tips! Jag bokade om hemresan till en dag senare för säkerhets skull, det ger mig lite utrymme att till exempel ta en omväg via kungsleden om vädret/lusten/orken gör att jag vill avstå från Mårma. Men just nu känner jag mig extremt nyfiken på just Mårmapasset! Det ser onekligen lite brant ut på en 3d-karta, och det har ju också beskrivits som ganska brant av många, samtidigt se de flesta inte direkt verkar ha några bekymmer att komma över.
 
Turen gick utmärkt! Sträckan Aliseatnu-Mårmastugan är ju som Henrik nämnde inte särskilt lång, så jag valde att fortsätta och köra den etappen dag 2 (delvis pga hur väderprognosen såg ut). Mårmapasset nådde jag i ett nästan vindstilla solsken, och passet var inte alls så brant som jag hade varit lite orolig för. Och väl uppe fick man en finfin belöning i form av utsikten i det klara vädret. Trots att jag läst flertalet gånger att man ska hålla österut efter passet för att undvika den värsta blockterrängen så valde jag av någon anledning att följa rösena istället, och det tror jag var ett misstag. Väl ett bit ner för passet såg det betydligt mer lättvandrat ut en bit österut, men då var det på sätt och vis redan försent.
 
Var det inte - grader på dagarna vissa dagar enl prognoser på YR
Jag var i Abisko fjällen 28/7-13/8 redan då var det lite hagel och max +5 vissa dagar på 1100möh
Skulle gått Mårma och Unna-Reita men dimmigt och +2 på dagarna vid både start av tur i Abisko istf Nika och när jag var Vid Alesjaure stugorna.
Jag träffade dock 2 olika grupper som haft tur med vädret där när vi sågs på min tur.
Betr Lättast att gå på markerad led och jämte så är de flesta leder utlaggda för väldigt länge sedan och vissa delvis omlagda som uppe vid Stuor-Kerbel men är ändå ej bra där.
Tycker att det ofta är ber.på hur mycket nederbörd det varit och lätt att gå vid sidan om bara man kollar på ett landmärke långt fram som leden går över när man vill åter till leden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
erito Abisko till Alesjaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
Chili36 Få paket utdelade till Abisko Turiststation. Fjällvandring 3
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
steols Abisko till Kvikkjokk eller Sarek? Fjällvandring 5
Bulingen Från Abisko till Grövelsjön Fjällvandring 1
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
Charlotte_L Abisko till Nikaloutka Fjällvandring 3
pergit Vandringsvägar från Abisko till Mårmastugan? Fjällvandring 12
pillanbengtsson Abisko till Nikka Fjällvandring 3
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...