Abisko - Nikkauokta 6-12 juni?

Jag och min pojkvän tänkte vandra Kungsleden: Abisko - Nikkaluokta med start den 6 juni till 12. Är det någon som har varit där uppe under den tiden och kan berätta lite om snö- och vattenmängd. Jag har vandrat i områdena tidigare men då bara i Juli/Augusti.

Oturligtvis nog är det den enda tiden på sommaren som vi har tid att fjällvandra så vi är väldigt måna om att det blir av.

// Sofia

Sök i forumet, denna fråga har varit uppe tidigare och det generella rådet brukar vara att gå efter midsommar.
Extremt mycket vatten i bäckar och midjedjup snö i passen brukar vara ett problem för dem som går tidigare.

Gå om ni vill men räkna mmed att ni kanske får vända.

/M

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Håller med "granbom" att det kommer att vara väldigt mycket snö vid den tiden. Ända fram till början på juli är det mycket snö och väldigt blött, då framför allt i närheten av Tjäktjapasset.

Varför inte komplettera utrustningen med snöskor? Då borde det nog fungera.

...sen är det detta med broar, sådana som läggs ut finns inte på plats förrän efter midsommar.
Iofs osäker på om det finns sådana broar på den sträckan.

Jag skulle välja härjedalsfjällen istället, lite torrare och mindre snö.
Men fortfarnde snö ;).

//J

...sen är det detta med broar, sådana som läggs ut finns inte på plats förrän efter midsommar.

Men fortfarnde snö ;).

//J

Det är väl bara att komplettera utrustningen med en packraft... ;-)

avslutad210712

Gäst

Men fortfarnde snö ;).

//J

Nej jag tror inte det finns några broar som läggs ut men däremot finns det ett antal träbroar och jag undrar om alla är kvar efter vårfloden. Är de inte det så lär en del "småbäckar" vara halvsvåra att ta sig över. Dessutom finns det ett antal "småbäckar" som inte är broade och som jag misstänker kan ge en hel del huvudbry om det är mycket vatten i dem.

Gustav Cronhamn

Det kommer vara blött och mycket snö. Mycket kommer dock vara bortsmält så jag tror inte det är några problem. Jag vandrade uppe vid Treriksröset 2008 vid samma tidpunkt. Större delen av leden var bar, men mycket blöt och lite snöfläckar. Det är däremot viktigt att följa temperaturutvecklingen i området för att se hur avsmältningen går.

Dem högre passen kommer dock vara helt snöfyllda i stort sett.

/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net

Jag gick i Sarek precis vid den tiden förra året, start 5e juni. Under 1000moh var det aldrig problem med snö. Vattenmängder var inte heller nån fara med, vadbart överallt där vi gick. Och de broar vi passerade fanns kvar. Dessutom är det midnattsol, på natten kan det om man ha tur frysa på skare - så om snön är problem på höghöjdsplatå, om det finns sådana där ni ska gå, så kanske det går lättare att gå på natten.

Förhållanden är säkert bättre senare på sommaren, men jag hade absolut försökt med er plan. Dessutom är det mycket mindre folk vid den tiden så man slipper trängas. Bifogar en bild hur det kan se ut - inte ens på hög höjd var det snötäckt överallt (fast oftast var det mkt snö på hög höjd)

Bilagor

• Sarek_09_093.jpg
    Sarek_09_093.jpg
    44.4 KB · Visningar: 519
Beror

mycket på vädret. Är det klart och nattskare kanske ni kan passera Tjäktjapasset relativt lätt. Bottenlös snö är tröstlöst och det är långtifrån säkert att snöskor funkar.

Kanske kan ni få färska rapporter från Abisko och Nikkaluokta. Renarna har vandrat upp den tiden och förmodligen rör sig en del renskötare i trakten.

Thure

Senast ändrad:
Som alla ovanstående påpekat är det gott om snö kvar den aktuella tiden.
Annat som kan vara bra att känna till är att varken stugorna eller Keb.fjällstation är öppna, förutom säkerhetsrummen, under den aktuella veckan.
Men annars är det en fin tid med ljust dygnet runt.

Hans K
Stugvärd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips