Abisko-Nikkaluokta - Vilket håll?

Vilket håll tycker ni man ska gå mellan Abisko och Nikkaluokta med avstickare upp på Keb?
För och nackdelar med norrut/söderut. Läste t.ex. att någon nämnde det här med att man har solen i ryggen om man gick norrut. Sen har det ju med planeringen av keb-bestigningen också att göra. Går man söderut kan man planera så att man har 2 dagar på sig att få bra väder när man ska upp till Keb. Går man däremot norrut kan man först ta den tid man behöver upp till Keb för att sen veta hur snabbt man måste gå resterande vägen (vi har flyg hem till skåne att passa). Rutinerade vandrare på denna sidan har säkert flera funderingar kring detta som kan hjälpa oss att välja "bästa" riktning.

Mvh/Martin
 
Då jag läste det menade skrivaren att det var en fördel med solen i ryggen pga. att man såg landskapet tydligare och i ett bättre ljus än om man har solen i ögonen.

/Martin
 
Jag kände att det var en bra avslutning på vandringen att ta sig upp på Keb.
Då hade jag kommit in i känslan av fjällen dom stora vidderna och mitt mål att ta sig upp på Kebnekaise låg framför mig.

Dels efter toppen så var mina knän helt slut och värkte i varje backe och trappa i några veckor efteråt.
Så hade jag tagit Keb först hade resten av vandringen skitit sig.

Så mitt tips börja i Abisko och avsluta med Kebnekaise. Fast man får ha lite koll på vädret, och bestämma sig lite hur man gör.
 
Om huvudmålet är att bestiga Kebnekaise skulle jag se till att göra det först så får resten av veckan bli som den blir. Då blir den resterande veckan betydligt mer avslappnad.
 
På vintern tycker jag att det

är en fördel att åka norrut då det blir bättre snöförhållanden nedför.

På sommaren är det väl ingen stor skillnad. Solen går ju runt horisonten mer eller mindre. Jag skulle kanske försöka få lite kläm på väderleksprognosen för topptur innan jag bestämde färdriktning.

Jag tror att fler går söderut än norrut. Om man börjar med nattåg upp fredag kväll tror jag därför att det kan bli lite mera trängsel i stugorna om mangår söderut men börjar ni en annan veckodag spelar detta nog ingen roll.

Thure
 
Söderut

Då är du uppmjukad när du kommer till Keb.
Efter toppen går du ner till stationen och bastar samt avslutar med ostbricka och rödvin i biblioteket.
 
Vilket håll tycker ni man ska gå mellan Abisko och Nikkaluokta med avstickare upp på Keb?
För och nackdelar med norrut/söderut. Läste t.ex. att någon nämnde det här med att man har solen i ryggen om man gick norrut. Sen har det ju med planeringen av keb-bestigningen också att göra. Går man söderut kan man planera så att man har 2 dagar på sig att få bra väder när man ska upp till Keb. Går man däremot norrut kan man först ta den tid man behöver upp till Keb för att sen veta hur snabbt man måste gå resterande vägen (vi har flyg hem till skåne att passa). Rutinerade vandrare på denna sidan har säkert flera funderingar kring detta som kan hjälpa oss att välja "bästa" riktning.

Mvh/Martin

Jag skulle gå turen söderut. Dels för att gå mot solen o dels för att bestiga Keb som en fin avslutning på turen. Sen som metrotiger säger så kan man få lite ont i knän o så av allt upp o ner o då är det bättre att bara ha sträckan ut till NIkkaluokta kvar än hela vägen upp till Abisko. Man kan även ta helikopter ifrån Keb fjällstation ut till Nikkaluokta.

Har ni tänkt att gå kungsleden hela vägen ner till Singi? Annars kan jag rekomendera att ta en avstickare förbi Vistasstugan via antingen Vistasvaggi eller Unna Vistasvaggi. Sen vidare förbi Nallo o ner till Sälka. Sover ni i tält eller stuga? Sover ni i tält så kan ni ta o gå på Kebnekaises topp via durlings led (finns en tråd om den här på forumet) från kungsleden eller så går ni till Keb fjällstation o går den guidade turen eller går ni upp västra leden på egen hand.
 
Vi ska tälta och vi (mest jag) har just nu planen att gå in på durlings led från kungsleden. Kort därefter gå rakt fram i Singivaggi, tälta, och sen upp mellan 1614 och Vierranvarri. Ska dock kolla upp på kartan när jag kommer hem var "Vistasområdet" ligger. Vad finns för speciellt där?

Mvh/Martin
 
Vi ska tälta och vi (mest jag) har just nu planen att gå in på durlings led från kungsleden. Kort därefter gå rakt fram i Singivaggi, tälta, och sen upp mellan 1614 och Vierranvarri. Ska dock kolla upp på kartan när jag kommer hem var "Vistasområdet" ligger. Vad finns för speciellt där?

Mvh/Martin

Det speciella med "vistasområdet" är att det är mycket fina dalar. Sen är de inte lika mycket folk som går där. Skulle ni gå Unna Vistasvaggi vilket jag skulle rekomendera är det bara att hålla höjd när ni kommer ut i Vistasvaggi så kan ni snedda över mot Nallo rätt smidigt. Håller ni inte höjd så kan det bli lite snårigt o sumpigt... vet det av egen erfarenhet. Dock så får ni nog lägga på en dags vandring ner till Keb om ni går någon av de avstickare jag har nämnt. Regnar det kan det vara lite vanskligt att gå Unna Vistasvaggi då en ganska brant rasbrant ska passeras på skrå utmed sjön Unna Vistasjarvi i slutet av dalen. Dock inte värre än att det går att gå där i regn... men du förstår nog vad jag menar.
 
Förhoppningsvis får man blodad tand efter denna min första vandring och då blir det ju fler besök i keb-fjällen....
För att byta ämne undrar jag hur man tar sig mellan Kiruna och Abisko/Nikkaluokta. Har sett att det går busslinjer (tror det var 91 & 92) men dessa går bara en gång mitt på dan vanliga vardagar. Eller går det bussar fler gånger om dagen på sommaren? Finns det andra sätt man kan använda sig av på dessa sträckor?

Mvh/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.