Abisko-Nikkaluokta över Mårma

Hej,

Jag och sambon har planer på att utföra ovan nämnda tur i början av augusti. Jag har försökt läsa in mig mycket och tycker mig fått svar på mycket, men några frågetecken finns det ändå.

Många gör lite olika varianter på denna tur, och den ni ser i bifogad bild är den vi planerat. Vi har även tänkt inkludera en topptur på Kebne under en dag. (Abisko-Ballinvagge-Mårmastugan-Vistasstugan-Darfalglaciären-Tarfala-Kebnekaise fjällstation-Nikkaluokta)

Vi uppskattar att röra oss i lugnt tempo och ta tid att uppskatta omgivningen, så vad skulle ni säga för tidsram och svårighetsgrad på sträckan?

Utöver turen så tänkte jag även skaffa ett nytt lättare kök. Jag har kikat på Primus Express Stove och en 1.2 liters kastrull med durkslag. Tror ni den skulle fungera bra för oss båda?

Tackar på förhand!
 

Bilagor

  • Tur.jpg
    Tur.jpg
    66.8 KB · Visningar: 1,292
Det blir en del höjdmetrar, men det är ändå svårt att skatta för någon annan med okänd packningsvikt mm. Gick något liknande själv och jag skulle säga att 10-12km/dag är ett lugnt tempo i området förutsatt normal kondition och någorlunda låg packvikt.

Primus Express Stove är absolut funkis med större kärl. Vindskyddet kan va värt att bättra på, för vinden är en stor bov på detta kök tycker jag.
 
Hej,
Många gör lite olika varianter på denna tur, och den ni ser i bifogad bild är den vi planerat.
Vi uppskattar att röra oss i lugnt tempo och ta tid att uppskatta omgivningen, så vad skulle ni säga för tidsram och svårighetsgrad på sträckan?

Utöver turen så tänkte jag även skaffa ett nytt lättare kök. Jag har kikat på Primus Express Stove och en 1.2 liters kastrull med durkslag. Tror ni den skulle fungera bra för oss båda?

Tackar på förhand!

Eftersom ni har spikat turen så ska jag Inte komma med några förslag om andra stigar man också kan ta som bjuder på sevärdigheter :)!

Vi gick den på fem dagar (ink ankomstdag med tåg) ner till Kebne och då tog vi en något längre väg. Ni gör det på fyra dagar med en femte i reserv. Första natten slår ni läger vid tältlägret skulle jag tro och andra natten lämpar sig vid Mårma stugan, det finns ett par förberedda tältplatser där(rensade på sten).

Det köket du funderar på fungerar utmärkt för er båda, även om ni bara kokar vatten till frystorkat eller gör potatismos/gröt/pasta/ris...så det är ett bra val tycker jag.
 
Jag rekommenderar ofta den här turen. Fina vyer, lite folk och många höjdmetrar!

Ankomstdagen slår jag läger en bit ovanför Tältlägret. Första heldagen till utsiktsläget ovanför Alisvagge. Andra dan tältar jag 1 km före Mårmastugan. Tredje dan till Vassiluomejavrri. Fjärde dan går jag längs sjöns utlopp ner mot bron över Vistasjokk, leden uppför och tältar vid vindskyddet i Kaskasavagge. Femte dan går jag till södra änden av Cievrralahku med utsikt mot Nikkaluokta. Hemresedagen går jag ner till Nikka.

För egen del summerar jag alltså till fem heldagar plus ankomst- och hemresedag. En omväg via Tarfala ryms också inom den ramen, men eventuell reservdag eller dag för topptur tillkommer givetvis.

Svårighetsgrad? Jämfört med Kungsleden är det är krävande sträcka med mycket upp och ner. Merparten är oledat vilket kräver orientering vid dålig sikt. Mårmapasset är rätt jobbigt, brant uppför och storblockigt nedför. Allt detta talar för att ni bör ha hyfsat med tid på er för att slippa stressa.

Lycka till önskar Pelle
 
Genom att hålla lite mot öster vid nedfarten mot söder från passhöjden Mårma har jag undvikit de stora blocken. Nordsidan är tämligen lättgången. När jag gått har det liksom varit en stig i gruset.
 
Jag gick en variant på den här turen för några år sedan. Skrev lite om den här: https://fjallvandraren.wordpress.co...n-vandring-over-marmapasset-och-trepassleden/

Den är jättefin. Svårighetsgraden varierar med vädret skulle jag nog säga. Det är alltid svårt och lite farligt att gå på sten i regn. Jag skulle rekommendera åtminstone 10 dagar. Då har ni lite marginal och borde hinna med även toppturen, samt ett par vilodagar, vilket kommer väl till pass vid dåligt väder.
 
Tack för alla snabba svar!

Jag ser att förslag på tid varierar mycket, men själva rutten Abisko-Tarfala bör vara görbar på 5 dagar iallafall om jag förstått det rätt? Självklart förstår jag även att dålig väder kan förändra detta.

Resan i sin helhet kommer vara på 7 heldagar i fält plus 2 halvdagar. Så om ni har rekommendationer på förändringar i rutten så välkomnas dessa varmt!

Gällande köket, så blir det nog en brännare av denna typ, men tror ni att storleken på kärlet (1.2 liter) räcker för två om maten fokuseras till frystorkat och grötmixar?
 
Vill säga gå förbi Unna Räitastugan men med de dagar som ni har att förfoga över så tror jag turen ni redan har planerat blir bra. Särskilt som ni ska försöka hinna med en tur upp till toppen på Kebnekaise.

Har ni tur med vädret när ni vandrar förbi sommarbron över Gaskkasjohka så vore en fin avstickare att hålla vänster förbi Darfalglaciären istället för tvärtom. Följ ryggen upp på Darfálcohkka och vidare upp på Kaskasatjåkka, sedan tillbaka ner för Kaskasatjåkkaglaciären (enl. leden på högfjällskartan). Kanske bästa vyerna över Tarfala och Kebnekaisemassivet! :)
 
Nya vägval :)!

Tack för alla snabba svar!

Jag ser att förslag på tid varierar mycket, men själva rutten Abisko-Tarfala bör vara görbar på 5 dagar iallafall om jag förstått det rätt? Självklart förstår jag även att dålig väder kan förändra detta.

Resan i sin helhet kommer vara på 7 heldagar i fält plus 2 halvdagar. Så om ni har rekommendationer på förändringar i rutten så välkomnas dessa varmt!

Gällande köket, så blir det nog en brännare av denna typ, men tror ni att storleken på kärlet (1.2 liter) räcker för två om maten fokuseras till frystorkat och grötmixar?

Voila, här kommer lite förslag på ändrade färdvägar och annat :)!

Den gula vägen markerar hur vi gick..på 4 heldagar och två halvdagar.
Abisko - Mårma via Lapporten...lite kul att gå igenom den :)!
Mårma-Vistas-Nallo
Nallo-Unna Räitarstugan och vidare över passet mellan Knivkammen och Pyramiden och ner i Kaskasavagge...sedan följer man den stigen över nästa pass, rundar sjön 1193, över nästa pass och ner till Tarfala.

Ett markerat alternativ "blått" är att ni går från Mårma ner i Unna Räitarvagge och via stugan går mot Tarfala enligt beskrivning ovan.
Passen är inte vidare branta eller svåra och just sjön/vattenfallet vid Unna Räitarstugan är väldigt speciella och vid bra väder en otroligt fin plats :)!
Ovanför Tarfala passerar man också ett par minnesmonument över dom som har omkommit där genom åren...

Så era 7 heldagar och två halvdagar kommer att räcka vilken väg ni än tar :)! Men var flexibla...när ni kommer ner mot Vistas så kan ni ju där välja fortsatt väg med tanke på tid, väder och hur det känns.

Kastrullen på 1,2 l är fullt tillräcklig. Jag använder själv en kastrull på 0.85l när vi är två och lagar potatismos, ris, pasta mm...så de är inget problem :)!
 

Bilagor

  • Tur.jpg
    Tur.jpg
    128.8 KB · Visningar: 1,006
Återigen, tack för alla fina svar!

Alltid skönt med lite alternativ och som sagt, vi får se hur moralen är när vi anländer till Vistasstugan:)

Men, hur svår är det att navigera vid knivkammen och pyramiden? Har förstått att denna rutt ibland kan kräva mer alpin utrustning i stil med stegjärn och liknande. Stämmer det?

Annars hur komplicerat hade det varit att ta sig upp över Darfaltjåkka och ner i dalen på andra sidan? Ser mycket möjligt ut på kartan iallafall!

Sista frågan (eventuellt) är om hela rutten är görbar i skor av lägre modell. Har utvecklat ett problem med min högra fotknöl som jag tyvärr inte kommer hinna få bukt med tills resan, men det innebär att jag inte kan bära kängor. Äger ett par Scarpa Mystic med gore-tex som jag trivs med och hoppas kunna använda dessa.
 
Men, hur svår är det att navigera vid knivkammen och pyramiden? Har förstått att denna rutt ibland kan kräva mer alpin utrustning i stil med stegjärn och liknande. Stämmer det?

Sista frågan (eventuellt) är om hela rutten är görbar i skor av lägre modell. .

Passet mellan Knivkammen och Pyramiden är inga problem att gå uppför med vanliga skor/kängor.
Angående låga skor, javisst funkar det....men du kan ju bli lite blöt om fötterna om det är "rutten" snö, lite halvmjuk ett par cm på toppen innan det blir hårt under.

Bilden är passet mellan Knivkammen och Pyramiden sett från Unna Räitarstugan...och på väg upp :)
 

Bilagor

  • PICT3453.jpg
    PICT3453.jpg
    53.4 KB · Visningar: 1,037
  • PICT3471.jpg
    PICT3471.jpg
    113.2 KB · Visningar: 945
  • PICT3472.jpg
    PICT3472.jpg
    52 KB · Visningar: 922
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
cfn abisko - mårma - nikkaluokta Fjällvandring 13
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.