Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna...

Hej på er,

Jag har varit uppe i Abisko och vandrat i två år och längtar nu till nästa resa. I år tänkte jag vandra med familj och vänner i slutet av juli, ca 8 dagar.
Starten blir Abisko och målet är Nikkaluokta. Första året vandrade jag från Abisko mellan Tjåmuhas och Pallentjåkka, svängde ner mellan Siellachokka och Honga. Andra året gick jag kungsleden till Alesjaurestugorna.
Min fråga till er är, har ni tips på någon annan intressant start av resan? Det bör inte vara alltför svårt då vi inte är supervana vandrare. Mårmapasset och unna rieddavagge känns som toppen av svårighetsgrad... ;-)

Tusen tack på förhand!

// Per
 
Ett tips är att från abisko gå upp i antingen Lapporten eller nissovaggi för att sedan runda runt Bahkkahocohkka och svänga väster ut och följa östsidan av sjöarna ner till Alesjaurestugan.
Från Alesjaurestugan är det fint att gå ner i vistasvaggi ner till nikktalukkta. Detta tur förslag kräver dock att man tar tält med sig för annars blir det väldigt långa dagsetapper.
 
Hej!

Från Abisko upp över Njulla och vidare till Kårsavaggestugan norrifrån. Därifrån över berget till Abiskojaure. Ett lite vildare alternativ är från Kårsavagge mer rakt söderut till Hoiganvaggi med sikte på Unna Allakasstugan eller Alesjaurestugorna.

/ F
 
Min frue og jeg vandrer fra Abisko til Unna Allakas , siden til Alisjaure, Tjäkta, Nallo og Sälka ...

Gunnar Martensen
 
Ursäkta måste bara sticka in tvärt och låna tråden då jag funderar på samma sträcka...

Vad kostar det att bo i stugorna mellan Abisko och Nikkaluokta??
 
Ursäkta måste bara sticka in tvärt och låna tråden då jag funderar på samma sträcka...

Vad kostar det att bo i stugorna mellan Abisko och Nikkaluokta??

Stugor med bastu: 245:-/pers./natt t.o.m. 12/7, 290:-/pers./natt fr.o.m. 13/7 (bastu ingår)

Stugor utan bastu: 215:-/pers./natt t.o.m. 12/7, 260:-/pers./natt fr.o.m. 13/7

Observera att detta är medlemspriser som erbjuds alla som vid övernattningstillfället visar upp giltigt medlemskort i STF, DNT, Suomen Latu, Ferðafélag Íslands eller IYHF/HI -- annars är det 100:- dyrare. Medlemskap kan lösas på plats och börjar gälla direkt.
 
Stugor med bastu: 245:-/pers./natt t.o.m. 12/7, 290:-/pers./natt fr.o.m. 13/7 (bastu ingår)

Stugor utan bastu: 215:-/pers./natt t.o.m. 12/7, 260:-/pers./natt fr.o.m. 13/7

Observera att detta är medlemspriser som erbjuds alla som vid övernattningstillfället visar upp giltigt medlemskort i STF, DNT, Suomen Latu, Ferðafélag Íslands eller IYHF/HI -- annars är det 100:- dyrare. Medlemskap kan lösas på plats och börjar gälla direkt.

Tack så mycket!
 

avslutad210712

Gäst
Stugor med bastu: 245:-/pers./natt t.o.m. 12/7, 290:-/pers./natt fr.o.m. 13/7 (bastu ingår)

Stugor utan bastu: 215:-/pers./natt t.o.m. 12/7, 260:-/pers./natt fr.o.m. 13/7

Observera att detta är medlemspriser som erbjuds alla som vid övernattningstillfället visar upp giltigt medlemskort i STF, DNT, Suomen Latu, Ferðafélag Íslands eller IYHF/HI -- annars är det 100:- dyrare. Medlemskap kan lösas på plats och börjar gälla direkt.

Tar bort mitt inlägg efter en koll på stf's hemsida
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...