Abisko - Nikkaluokta 11-18 september

Hej - planerar en ensamvandring mitten av september. Någon som har turerfarenhet från Abisko - Nikkaluokta denna tid på året? Tänker på väder, lite/mycket folk på leden mm.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Instämmer, var uppe id trollsjön i början av september för ett antal år sedan, då snöade det lite.
Det brukar inte komma några jättemängder värre om det regnar och blåser.

Hej,
Ska också ut ensam i början av september, närmare 28.augusti till 10. sept. är det bokat. Är nu lite rädd att det är väl sent. Jag ska gå Norkalottleden Kilpis till Abisko. Den går nästan uteslutande I Norge och de har sina röda prickor på stenen som markering. Vid snö syns de då? Kanske en dum fråga. Markeringen sitter på stenbumlingar och de bör sticka ut ur snön, eller?
Veni

Dom brukar sitt ganska högt, rösen typ, var ett tag sedan jag gick nordkalottleden, mer chans på snö på den Svenska sidan än Norska, bse till att ha karta och kompass så går det bra.

Hejsan!

Klockrent att vandra i mitten på september när höstfärgerna kommit och dessutom lite folk i farten!

Gällande Nordkalottleden:
Vandrade runt Pältsamassivet ifjol, där var det ganska sparsamt markerat med röda stenar.
Ett snötäcke tror jag kan göra det svårt att se markeringar.
Det fanns inte alltid någon tydlig stig, så ibland fick man använda kartan och kompassen.
Men det var en varierad och bra tur i ett mycket fint område...

Mvh /Peter

Hej,
Ska också ut ensam i början av september, närmare 28.augusti till 10. sept. är det bokat. Är nu lite rädd att det är väl sent. Jag ska gå Norkalottleden Kilpis till Abisko. Den går nästan uteslutande I Norge och de har sina röda prickor på stenen som markering. Vid snö syns de då? Kanske en dum fråga. Markeringen sitter på stenbumlingar och de bör sticka ut ur snön, eller?
Veni

Såg att STF planerar en höstvandring med samma sträckning och samma tid som min vandring vilket indikerar att jag är hyfsat rätt ute i min planering. Jag kommer att bo i fjällstugorna.

Hej - planerar en ensamvandring mitten av september. Någon som har turerfarenhet från Abisko - Nikkaluokta denna tid på året? Tänker på väder, lite/mycket folk på leden mm.

Det blir säkert kanon. Men årstiden är sån att om det blir skitväder så blir det både kallare, blåsigare och längre. Så varmare kläder för lägret anbefalles. Och räkna med minus på nätterna om dagarna är fina...

//J

Gick i trakterna de två första veckorna i september för två år sedan, då var det inga problem, en del regn men mest uppehåll och vackra höstfärger.
Ska själv upp dit i höst. Ska gå Nikka - Abisko fast lite krokigt och inte bara kungsleden. Om du går en stuga per etapp och mitt tidsschema håller så borde vi stöta på varandra i Alesjaure där jag planerar att sova två nätter 13-14 och 14-15/9. Alltid roligt att träffa på andra Utsidare IRL.
MVH ///Claes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips