Abisko - Nikkaloukta i augusti?

Nu kanske jag lägger detta i fel forum men här finns folket jag är ute efter så jag hoppas det är ok.

Vill någon hänga med en total rookie från abisko till nikkaloukta (eller tvärt om)?
Jag kan ingenting om någonting som har med fjällen och vandring att göra men jag tror jag hade gillat det och jag vill absolut ta mig en närmare titt på det.
Med tanke på min totala brist på erfarenhet vill jag ha någon / några med mig som har varit med förr.

Jag vill släpa på så lite som möjligt så stugorna verkar vara bra ställen att övernatta på. Och någon gång i augusti hade jag tänkt mig.
Gillar jag det är tanken på att nästa år fortsätta med resten av Kungsleden i ett svep och låta det ta den tid det tar
Jag är 35, har bra grundkondis och är annars rätt lugn och lättsam av mig.


Vh Ellinor
 
Fjällräven Classic (www.fjallravenclassic.se) är som gjort för dig (dock ingen övernattning i stugorna). Trots att det är slutsålt så finns det alltid platser att få tag på.
Vad det handlar om, http://www.streamio.se/Play?projectId=15271&language=swedish&epslanguage=sv
På Utsidan, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58000&highlight=fj%E4llr%E4ven+classic

Håller med Felix FC är rätt passande för att uppleva fjällen/Kungsleden tillsammans med andra och någon tung packning behövs inte om man har ett hyfsat lätt tält och sovsäck. Fördelen är att det finns säkerhet i form av folk med jämna mellanrum, möjlighet till sjukvård mm. Jag kommer själv gå för 3:e året i år. Jag tillhör dock de som går snabbt så jag är väl kanske inte så lämplig att haka på om man vill ta det lugnt och njuta av varenda jokk och fjälltopp. Jag har skrivit en FC-arikel här på Utsidan och det finns en drös till. Fast FC går Nikka-Abisko

Vill du ha det lite lugnt på Kungsleden välj en annan tidpunkt än när FC går.
 
Enda haken med fjällräven classic är väl att den skall gås på max 5 dagar när sträckan i normal hinna-njuta-av-naturen-takt beräknas ha sju dagsetapper.
 
Enda haken med fjällräven classic är väl att den skall gås på max 5 dagar när sträckan i normal hinna-njuta-av-naturen-takt beräknas ha sju dagsetapper.
För att få medalj skall man gå på max 5 dagar och personalen finns bara ute 5 dagar efter sista starten, de plockas in efter hand när sista folket passerat. Men startar man en tidig tid så kan man ju ha folk där i fler än 5 dagar eftersom det är flera startdagar. Går man i mål efter 5 dygn får man en stämpel i passet när man kommer i mål. Fast det är ju en fördel om man hinner passera alla CP innan de bommar igen.
 
Nej!

Fjällräven Classic (www.fjallravenclassic.se) är som gjort för dig (dock ingen övernattning i stugorna). Trots att det är slutsålt så finns det alltid platser att få tag på.
Vad det handlar om, http://www.streamio.se/Play?projectId=15271&language=swedish&epslanguage=sv
På Utsidan, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58000&highlight=fj%E4llr%E4ven+classic

Jag rekommenderar inte den tidpunkten för fjällvandring. Att behöva trängas med hundralals andra småstressade vandrare kan inte vara någon upplyftande erfarenhet för förstagångsvandraren.

Normalt under Augusti när inte FC pågår är det tillräckligt många vandrare efter Kungsleden som mer än gärna ger en hjälpande hand till behövande.
 
Jag rekommenderar inte den tidpunkten för fjällvandring. Att behöva trängas med hundralals andra småstressade vandrare kan inte vara någon upplyftande erfarenhet för förstagångsvandraren.

Normalt under Augusti när inte FC pågår är det tillräckligt många vandrare efter Kungsleden som mer än gärna ger en hjälpande hand till behövande.

Har du själv gått under den tiden? Jag har då aldrig trängts med 100-tals andra vandrare mer än de första 2-3 km innan det sträcks ut. Jag har då gått ensam långa sträckor möjligtvis omsprungen av någon löpare från senare startgrupp. Men vissa av er får det att låta som om man är instängd som under ett maraton eller Vasaloppet.
 
Jag och brorsan råkade hamna vid Sälkastugorna samtidigt som många passerade alternativt sov lite grann. Sälka är ett stort område men det var nästan lite klurigt att hitta tältplats. Skräpigt var det också. Och stressade var de som vandrade. Såg inge kul ut... Som tur var så hade vi valt att ta en vilodag och tvätta kläder så brorsan fick se platsen utan hets och trängsel. Så...även om det kan vara en hel del folk (kanske inte hundratals men tillräckligt för att upplevas som en folksamling efter Tarfala - Koupervaggi) så försvinner de hyfsat snabbt. De eftersläntare som finns är allmänt roligare att ha att göra med eftersom de ofta verkar ta sig tid att njuta av omgivningarna och ser jippot som en extra säkerhetsaspekt...
 
Har du själv gått under den tiden? Jag har då aldrig trängts med 100-tals andra vandrare mer än de första 2-3 km innan det sträcks ut. Jag har då gått ensam långa sträckor möjligtvis omsprungen av någon löpare från senare startgrupp. Men vissa av er får det att låta som om man är instängd som under ett maraton eller Vasaloppet.

Ja det har jag. Det ger inte någon naturupplevelse värd att minnas!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
andreas.lindholm.5 Abisko-Nikkaloukta eller tvärt om? Fjällvandring 9
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
anojak Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 7
simon_a85 15 dagar Abisko-Nikkaloukta med tält Fjällvandring 9
zimonr1 Vandring abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 11
Sedis Abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 6
underdoggy Mellan nikkaloukta och abisko! Fjällvandring 9
Runner75 Abisko-Nikkaloukta båttrafik Fjällvandring 6
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
ekonom Nikkaloukta - Abisko Fjällvandring 2
lindfors Abisko-(Kebnekaise)Nikkaloukta Fjällvandring 3
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.