abisko - mårma - nikkaluokta

Hej

Jag och min än så länge ovetande bror har en dryg vecka på oss att gå från abisko till nikkaluokta.
Har fått tips om mårmapasset av en kompis.
Brodern lever fortfarande i villfarelsen att det blir kungsleden :)
Någon som gjort en liknande övning nu i sommar? Tacksam för tips.

/Christofer
 
Jag vandrade Abisko-Ballinvagge-Mårmapasset-Vistavagge-Kaskasavagge-Tjeurolahko-Tarfala-Kebnekaise Fjällstation-Nikkaluokta sommaren 2005.

Jag kan varmt rekommendera den sträckningen: Det är en trevlig tur som bjuder på både spännande topografi och en del motstånd vad gäller själva vandringen. Turen ryms gott och väl, tidsåtgångsmässigt, inom en vecka. Att välja vägen över Tjeurolahko innebär dessutom att man får möjlighet att skåda Tarfaladalens innersta från ovan, med Stor- Isfalls- och Kebneglaciären i det direkta blickfånget; en mäktig syn.

Några tips:
  • Nedstigning i Alesvagge: Om ni väljer Ballinvagge som infartsväg, ta det varligt under nedstigningen i Alesvagge från Siellavagge; det är brant (men ingen oöverstigligt).
  • Vägval efter Mårmapasset: Försök att hålla österut passet. Jag gick över Mårmapasset med i princip noll sikt och höll västerut då jag kommit över passet. Det var en blockig upplevelse. En bit nedanför passet lättade dimman och jag rent okulärt se att en östlig passage hade varit att föredra. Blockigheten framstod, även på håll, som betydligt mindre omfattande. Detta har bekräftas i en del trådar här på utsidan.
  • Nedstigning i Vistasvagge: Jag vandrade ned i Vistasvagge via ravinen från den jokk som mynnar från Vassaloamijavre. Det kan vara en värdefull genväg, istället för att gå via Vistasstugan, om man antingen vill ta bron över Vistasjåkkå eller siktar mot Nikkaloukta direkt. Det är lite brantare och lite mer snårigt än att vandra via Vistasstugan, men - som sagt - man tjänar några kilometer.
  • Tältplatser på Tjeurolahko:Om ni väljer vägen över Tjeurolahko kan det vara bra att känna till att högplatån inte erbjuder mången tältplats. Jag såg inte en enda längs den rösade leden. Men vad jag har förstått ska det dock finnas platser vid Tjeurojaure.

Tipsen ovan är till viss del hämtade från ett inlägg jag gjorde i denna tråd. Där finns också annat matnyttigt att läsa om just den tur jag beskrivit.
 
Min första riktiga fjälltur gick den rutten. Fantastisk vandring. Ett tips är att börja i Kaisepakte istället för Abisko om ni ändå tänker undvika Kungsleden. Dit kommer man med buss från Abisko. Eller så kan man pröva att fråga konduktören lite snällt om de inte kan stanna tåget där. Det funkade för några år sedan i alla fall. OBS! Kolla busstider eftersom de är ytterst sparsamma om ni lyckas hamna utanför turistsäsongen.

Vi stannade en dag i Mårmastugan och tog en topptur i riktning mot Höktopparna - ett otroligt häftigt massiv.
 
Nyligen hemkommen från abisko-ballinvaggi-mårma-kaskasavagge.
En riktig höjdare om du frågar mig.

mina tips:
Ballinvaggi riktigt fint. att ta sig ner i alisätno var absolut inga problem. Kan gå att ta den på snedden. Men lättast är nog att gå rätt ner o sedan följa leden mot bron. det gjorde vi.

STARTA INTE FRÅN KAISEPAKTE!
Att gå alisätno från öster är ett helvete utan dess like enligt mig. Gick där för två år sedan. Har du en bra maschete och van vid djungelvandring visst men inte annars! Vi hade stekande sol o mygg så in i helvette visst inga mygg så sent på året men har det regnat är det en lervälling utan dess like enligt kompis som hamnade där i regn.

Mårma är en höjdare. Som skrives ovan kan dagstur göras upp mot höktopparna och det är riktigt mäktigt att stå på en halvmeter plant berg med stora glaciärer på varsin sida.
Passet är brant men överkomligt. Å att sikta mot öster när man är på toppen av själva passet är helt korrekt. enkel vandring på mossa ner.

Tältplats vassolamanjavri ger panorama över vistasdalen.

Kaskavagge kändes mest som transportsträcka pga dåligt väder men nerfarten till tarfala kan ge fina vyer vid fint väder...

Vi gick på nio dagar med en vilodag och en topptursdag.
 
STARTA INTE FRÅN KAISEPAKTE!
Att gå alisätno från öster är ett helvete utan dess like enligt mig. Gick där för två år sedan. Har du en bra maschete och van vid djungelvandring visst men inte annars! Vi hade stekande sol o mygg så in i helvette visst inga mygg så sent på året men har det regnat är det en lervälling utan dess like enligt kompis som hamnade där i regn.

Hoppsan vad vi skrek här då... Sant att det är en del vide att ta sig igenom. Men man slipper i princip björkskog eftersom man snabbt kommer upp ur den och björkskog är ofta ännu myggigare. Sen är det ju alltid lite lotteri att vandra i fjällen. Det som är fantastiskt ena gången kan vara ett helvete nästa och tvärtom. Jag har varit med om båda alternativen. Och det är sant. Stigen man vandrar i alisätno blir en bäck om det regnar rejält. Men jag tänker fortfarande stå kvar vid min rekommendation. Vill man slippa Kungsleden kan man med fördel börja i Kaisepakte.

Angående Höktopparna så var vi aldrig upp på just dem. Det har jag kvar til nästa gång. De ska ju vara rätt svåra att ta sig upp på. Vi tog oss upp på toppen 1810 m med utsikt mot Höktopparna och glaciärerna runt om.
 
"viskning"

Hoppsan vad vi skrek här då... Sant att det är en del vide att ta sig igenom. Men man slipper i princip björkskog eftersom man snabbt kommer upp ur den och björkskog är ofta ännu myggigare. Sen är det ju alltid lite lotteri att vandra i fjällen. Det som är fantastiskt ena gången kan vara ett helvete nästa och tvärtom. Jag har varit med om båda alternativen. Och det är sant. Stigen man vandrar i alisätno blir en bäck om det regnar rejält. Men jag tänker fortfarande stå kvar vid min rekommendation. Vill man slippa Kungsleden kan man med fördel börja i Kaisepakte.

Angående Höktopparna så var vi aldrig upp på just dem. Det har jag kvar til nästa gång. De ska ju vara rätt svåra att ta sig upp på. Vi tog oss upp på toppen 1810 m med utsikt mot Höktopparna och glaciärerna runt om.


Jo kanske lite väl högt men jag tänkte det skulle behövas om det ska höras söderut ända härifrån Kiruna =)

Visst är det lite lotteri men jag står fast vid åsikten att det är en djungelvandring utan dess like. Päengs bild är väl ett av de öppnare partierna på sträckan.
Men å andra sidan rör jag mig sällan i sådan terräng o inte är van helt enkelt o med andra förutsättningar kanske det är en fin tur.
En sak är säker iaf, ovanför rautasjaur har jag haft en av mina finaste tältplatser någonsin.
nåväl...
Höktopparna var inte vi heller upp på eftersom det ligger "något" otillgängligt =)
Men man man kommer riktigt nära med en skön sockerdrickskänsla i benen när man går ut på "bron" mellan 1810 o höktopparna.
 
Senast ändrad:
Tackar...

Hej och tack för tipsen.

Jag tror det blir ballinvaggi mot mårma

Jag har några fler frågor:

Kan jag ta stuor reidda vagge och se nallu och sen ut på kungsleden sista biten?

Min plan ser ut så här:

Lördag middag börjar vi.
Söndag ballinvaggi och upp mot mårma stugan.
Måndag över mårmapasset och ner mot vistas.
Tisdag stuor reidda vagge in mot nallu och sälka
onsdag landa mot sälka

torsdag singi
fredag keb
lördag nikkauokta

Det borde funka, kanske lite tråkig väg på slutet men jag tror att vi är ganska trötta så det kan vara skönt med några lätta dagar.

Är det något som jag missat?

mvh
Christofer
 
Kan jag ta stuor reidda vagge och se nallu och sen ut på kungsleden sista biten?

Min plan ser ut så här:

Lördag middag börjar vi.
Söndag ballinvaggi och upp mot mårma stugan.
Måndag över mårmapasset och ner mot vistas.
Tisdag stuor reidda vagge in mot nallu och sälka
onsdag landa mot sälka

torsdag singi
fredag keb
lördag nikkauokta

Det borde funka, kanske lite tråkig väg på slutet men jag tror att vi är ganska trötta så det kan vara skönt med några lätta dagar.

Det funkar. Stour Reiddavaggi är en trevlíg dal och två dagar räcker gott för att vandra från Vistas till Sälka (sträckningen är ca 18 km).

Däremot kan det bli lite tufft att hinna ända till Mårmastugan redan på söndag. Då jag vandrade sträckan startade vi också i Abisko på lördag kväll och förlade första tältplatsen vid Tältlägret precis innan mynningen till Ballinvagge. Sträckan Ballinvagge och Siellavagge tog i princip en vandringsdag i anspråk och vi slog upp tältet på söndag kväll i Alesvagge just nedanför Siellavagge. Dag 3 avslutade vi därefter vandringen i Mårmastugan och dag 4 vandrade vi över passet och slog upp tältet i Vistasvagge, dvs. en dag senare än du planerat.

Jag är dock övertygad om att det går att hinna med er planering, men vill flagga för att det kanske kräver långa vandringsdagar.
 
Senast ändrad:
Det funkar. Stour Reiddavaggi är en trevlíg dal och två dagar räcker gott för att vandra från Vistas till Sälka (sträckningen är ca 18 km).

Däremot kan det bli lite tufft att hinna ända till Mårmastugan redan på söndag. Då jag vandrade sträckan startade vi också i Abisko på lördag kväll och förlade första tältplatsen vid Tältlägret precis innan mynningen till Ballinvagge. Sträckan Ballinvagge och Siellavagge tog i princip en vandringsdag i anspråk och vi slog upp tältet på söndag kväll i Alesvagge just nedanför Siellavagge. Dag 3 avslutade vi därefter vandringen i Mårmastugan och dag 4 vandrade vi över passet och slog upp tältet i Vistasvagge, dvs. en dag senare än du planerat.

Jag är dock övertygad om att det går att hinna med er planering, men vill flagga för att det kanske kräver långa vandringsdagar.


Känns som ett ganska pressat schema. Framförallt början som tjonsson påpekar. Att på 2.5 till 3 dagar ta sig fån abisko till vistas känns tight. Tänk på att dåligt väder kan göra mårmapasset förädiskt o ni kanske måste vänta. Så ni borde ha någon extra dag till godo.
 
Lördag middag börjar vi.
Söndag ballinvaggi och upp mot mårma stugan.
Måndag över mårmapasset och ner mot vistas.
Tisdag stuor reidda vagge in mot nallu och sälka
onsdag landa mot sälka

torsdag singi
fredag keb
lördag nikkauokta

Det borde funka, kanske lite tråkig väg på slutet men jag tror att vi är ganska trötta så det kan vara skönt med några lätta dagar.

Är det något som jag missat?

mvh
Christofer

Att gå mot Sälka kan vara bra om man är trött. Nallo är riktigt fint och här är lättvandrat. Etappen Vistas-Tarfala är enligt mig den tyngsta på Abisko-Mårma-Tarfala-Nikkaluokta (~16 km, ~1000 höjdmeter med full packning och så sista branten mot Tarfala..), och som andra skrivit så blir det slitsamt (men möjligt) att ta sig från Abisko över Mårmapasset på drygt två dagar.

Vi gick Abisko till halva Ballinvaggi första dagen (började vid lunch), Ballinvaggi till bron över Vierrujohka andra dagen, och så upp till Mårma, över passet och ned till Vassaloamijavri tredje dagen. Vi blev trötta.

Ett alternativ är ju att tälta i Kaskavagge och alltså göra Vistas-Tarfala på två dagar. Det går nog att få upp ett tält vid vindskyddet.
 
1 timme innan avgång

Jahopp nu bär det strax av... fjärilar i magen men ska bli kul.

Saker som inte blev helt optimala är:
1) Nya kängor, knappt intrampade. Många av er kommer antagligen tycka att jag är ganska pantad men mina gamla ger mig en liten vattenblåsa efter 3-4 dagen. (Har haft dem i 8 år nu)
Så det är dags att byta...

2) Min jetboil som nu ska utvärderas på riktigt.

Än en gång... Tack för alla tips.

/Christofer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Tarfala Årosjåkk-Mårma-Abisko Fjällvandring 0
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.