Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise

Sitter och planerar vandring i augusti. Vill gärna ha lite råd. Vi är 4 stycken med ganska god kondition men lite varierad vana av att vandra, all från ensamvandring i sarek till storgrupp sylarna.
Jag har fåt äran att ge förslag på en vandring från abisko till nikkaluokta. Vi tittade lite som hastigast och vi kom överens om att vi ville gå igen lapporten.

Nu börjar jag få kalla fötter då jag tycker att rutten ser lite väl hård ut!

Mitt förslag ser ut enligt följand
D1 Abiska-Lapporten
(mellan sjöarna, går det att tälta där eller är det bara sten?)
D2 Lapporten ner till bassivaggi leden till bron över aliseatnu
D3 aliseatnu-mårmastugan och lite till (tältmöjligeht?)
D4 Vidare till kåtan i kaskavagge (tältmöjlighet?)
D5 Kaskavagge till kabnekaise
D 6 Extra dag
D 7 kabnekaise till nikkaloukta, hem färd

Är det någon somm gått någon av dessa sträckor. Jag ser ju att en hel del av turen går väldigt mycket upp och ner osv... Låter lite tufft

MVH
Joham

Jag har (nästan) gått den sträckan. Vi följde Aliesatnu (heter den så på samiska?) ut till Nikka, hela Keb-massivet låg i dimma, vi hade förbrukat vår reservtid och hade bitvis haft riktigt tråkigt (regn-)väder. Så vi kände att vi vandrat färdigt.
Dag 1 Kan inte se riktigt framför mig vilka två sjör du menar. Det fanns dock gott om tältplatser vid Lapporten.
Dag 3 Runt Mårmastugan finns tältmöjlighet, högre upp är det sämre. man kan ju bo i stugan.
Dag 4 Upp för Mårma är relativt lätt, andra sidan är det ett stenfält som gör vandringen dryg. Räkna med en lång dag om du vill till Kaskavagge.

/Håkan

Hej. Färdvägen Abisko-Mårma-Vistasvagge har diskuterats tidigare i vår, sök på "Mårmapasset" och "tälta i Mårma" där det också finns lite bildhänvisningar.

Tältplats lapporten

Det går fin fint att tälta mellan sjöarna.
Men om ni orkar så gå på förbi andra sjön, Riktigt fin utsikt ut mot dalen.

[Ändrat av maka 2005-06-21 kl 18:07]

Borde fungera

Sträckan från Mårmastugan till Kaskavagge är ganska tuff, när jag gick den hade vi två övernattningar på vägen, men då gick vi över halva Tjeuralako också. Kan gå om vädret är fint och om ni är beredda på en lång dag.

Från Kaskavagge till Kebnekasie fjällstation kan också bli besvärligt då Tjeuralako (och passet ner till Tarfala, om ni går den vägen) består av sten, sten och åter sten. I dimma och/eller regn kan det ta längre tid än man tror. Men igen, det ska nog gå!

Tältplatser finns i princip överallt, även i stenskravlet på Tjeuralako. Runt Mårmapasset kan det vara svårt.

Länkar ännu en gång till min sida:
http://www.folder.nu/abisko/

avslutad210712

Gäst
Har inte gått nästan någon av dessa sträckor (kommer dock att gå över mårma i sommar) men av det jag läst från andra som gått så skulle jag föreslå att Ni börjar med Abisko-Tältlägret-Ballinvaggi-Siellavaggi-Alesätno. Gick den sträckan i fjol sommar och det är en fin vandring och bara en liten kort sträcka med träd, vidje och lera.

Gick också över Tjeuralako och där är det sten, sten och åter sten. Gick den i dimma och det var trist, trist, trist och kallt, kallt, kallt *L*. Naturligtvis skingrades dimman precis när vi kom över till andra sidan så har man tur med vädret så är det säkert inte så farligt men annars är det en transportsträcka av stora mått.

johanbrask; sa:
Sitter och planerar vandring i augusti. Vill gärna ha lite råd. Vi är 4 stycken med ganska god kondition men lite varierad vana av att vandra, all från ensamvandring i sarek till storgrupp sylarna.
Jag har fåt äran att ge förslag på en vandring från abisko till nikkaluokta. Vi tittade lite som hastigast och vi kom överens om att vi ville gå igen lapporten.

Nu börjar jag få kalla fötter då jag tycker att rutten ser lite väl hård ut!

Mitt förslag ser ut enligt följand
D1 Abiska-Lapporten
(mellan sjöarna, går det att tälta där eller är det bara sten?)
D2 Lapporten ner till bassivaggi leden till bron över aliseatnu
D3 aliseatnu-mårmastugan och lite till (tältmöjligeht?)
D4 Vidare till kåtan i kaskavagge (tältmöjlighet?)
D5 Kaskavagge till kabnekaise
D 6 Extra dag
D 7 kabnekaise till nikkaloukta, hem färd

Är det någon somm gått någon av dessa sträckor. Jag ser ju att en hel del av turen går väldigt mycket upp och ner osv... Låter lite tufft

MVH
Joham

Jag tror eran reservdag är redan intecknad. Så väldans mycket tid att ligga i gräset och njuta av vyer lär det inte bli tycker jag. Dag 2 och 4 kan bli rätt sega och långa. Det är en hel del ris och sly som skall passeras efter att man kommit förbi Nissunvagge ungefär om jag minns rätt. Det går rätt långsamt. Dag 5 har jag gått i tjock dimma med ordentlig felnavigering och det går, men trist är det. En lång dag blir det också.

Ballinvagge/Siellavagge är trevligare alternativ som någon skrev. Även Nissunvagge är trevligare.

Jag skall gå ungefär samma sträcka, fast omvänt. Jag går inte till Kebne utan raka vägen över Tjeurolako. Sen går jag nog Siellavagge/Nissunvagge på slutet. Det blir ungefär en dag mindre än vad ni räknat. Jag har räknat 9 dagar plus reservdag. Iochförsig har jag en dag avsatt för en topptur då.

Lycka till
Peter P.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
merthedman Förstågångsvandring Abisko - Lapporten. (Nybörjarvandrare) Fjällvandring 6
Mangesuperhero Trolltunga eller lapporten/abisko 2015? Fjällvandring 16
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
peter notstrand Abisko - Lapporten Fjällvandring 2
BernerRutan Abisko-Lapporten Fjällvandring 4
Markus_h Abisko-Lapporten-Vistasvaggi-Nallo-UnnaRäita-tarfala- Fjällvandring 5
kaptenBratwurst Kungsleden norra 2025 Fjällvandring 9
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 19
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg