Abisko - Kvikkjok eller omvänt?

Förra året blev det Padjelanta, i år funderar jag på att ta den del av klassikern Kungsleden :)

Två frågor:
För och nackdelar med att starta från Abisko kontra Kvikkjok?

Vilken tidsåtgång bör jag räkna med? Går ensam och ligger på dagsetapper mellan 20-25km.

Tack på förhand :)

Gå söderut och du får garanterat eventuell sol i ansiktet (vilket många tycker är behagligt).
Gå norrut och du får TROLIGEN den mesta vinden snett bakifrån. Och regnet.

HåkanF

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Instämmer med HåkanF, valet är inte självklart. Jag brukar hävda att för- och nackdelar tenderar att jämna ut sig. Men ett argument för att gå söderut kan vara att du vid båtplatserna oftast kommer till den sida där båtföraren håller till. Detta har betydelse när det är busväder och båtfärden måste vänta. Då kan man lättare få information och även komma inomhus, laga mat och torka upp.

Lycka till önskar Pelle

Kommentar kring solen. Personligen föredrar jag solen i ryggen. Jag slipper kisa mot solen och omgivningen är fint belyst. Jämför med att ta ett foto i mot-, resp. medljus. :)

För och nackdelar med att starta från Abisko kontra Kvikkjok?
...

Startar du någon gång mellan den 11-18 aug i år 2017?

I så fall kommer du att möta en god portion av de 2000 deltagarna i fjällräven classic om du startar från Abisko.

Är du inte extremt social och gillar att hälsa på hundratals mötande kan det vara en idé att starta från Kvikkjokk.

Gå via Alesjaure --> Vistas --> Nallo eller omvänt istället för att följa kungsleden slaviskt. Vistas är folktomt och väldigt vackert

Aftonbladet eller Expressen

Ok, norrut blir det.

Tack för förslaget, väl värt att fundera på.
Har gått Vistas - Nallo tidigare men då söderifrån över helvetesberget :)

Funderar nu på vilket tält jag ska ta med mig, Enan eller Akto :)

Vilket av dessa tält hade ni tagit? :)

Michael

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips