Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen?

Hej!

Jag planerar en resa till Abisko och undrar om det är möjligt att gå denna sträcka? Har försökt läsa på här i forumet och på andra sidor men känner inte att jag får ett bra svar ändå. Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig!

Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen

Är det möjligt att gå så?

Hej!

Jag planerar en resa till Abisko och undrar om det är möjligt att gå denna sträcka? Har försökt läsa på här i forumet och på andra sidor men känner inte att jag får ett bra svar ändå. Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig!

Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen

Är det möjligt att gå så?

Jag har sprungit Trollsjön -> Kårsavagge -> Abisko, så den delen är helt möjlig. Övriga sträckan har jag dålig koll på.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag har sprungit Trollsjön -> Kårsavagge -> Abisko, så den delen är helt möjlig. Övriga sträckan har jag dålig koll på.

På kartan ser det brant ut runt Trollsjön förutom då den norra "ingången". Finns det alltså någon vettig rutt mellan Trollsjön och Kårsavagge, eller måste man ta sig norrut och nästan via Låktatjåkka?

Har funderat lite samma rutt som OP, men sett jobbigt ut på kartan :)

I denna artikel har jag väldigt noggrant beskrivit en väg från Gorsavagge till Trollsjön. Jag skulle nog vilja påstå att denna väg är den enda vettiga ner för branterna. Dock skulle jag inte välja den i regnväder.

HåkanF

sweden-sky-race-24-banan.jpg

Där ser man vägen mellan trollsjön och kårsavagge. Med ord skulle jag säga att om man kommer från trollsjön så siktar man på de två små sjöarna precis norr om 1419 toppen. Sen fortsätter man i riktning mot den större sjön en dryg km öst om dessa. Från den sjön viker man ner mot kårsavagge.

Jag har också knallat upp öster om Trollsjön och vidare mot Latnjavagge. Jag minns det som mestadels fast gräsmark att gå på, men brant - förmodligen så brant att det skulle vara svårt att få stopp om man snubblade ..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips