Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen?

Hej!

Jag planerar en resa till Abisko och undrar om det är möjligt att gå denna sträcka? Har försökt läsa på här i forumet och på andra sidor men känner inte att jag får ett bra svar ändå. Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig!

Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen

Är det möjligt att gå så?

Hej!

Jag planerar en resa till Abisko och undrar om det är möjligt att gå denna sträcka? Har försökt läsa på här i forumet och på andra sidor men känner inte att jag får ett bra svar ändå. Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig!

Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen

Är det möjligt att gå så?

Jag har sprungit Trollsjön -> Kårsavagge -> Abisko, så den delen är helt möjlig. Övriga sträckan har jag dålig koll på.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Jag har sprungit Trollsjön -> Kårsavagge -> Abisko, så den delen är helt möjlig. Övriga sträckan har jag dålig koll på.

På kartan ser det brant ut runt Trollsjön förutom då den norra "ingången". Finns det alltså någon vettig rutt mellan Trollsjön och Kårsavagge, eller måste man ta sig norrut och nästan via Låktatjåkka?

Har funderat lite samma rutt som OP, men sett jobbigt ut på kartan :)

I denna artikel har jag väldigt noggrant beskrivit en väg från Gorsavagge till Trollsjön. Jag skulle nog vilja påstå att denna väg är den enda vettiga ner för branterna. Dock skulle jag inte välja den i regnväder.

HåkanF

sweden-sky-race-24-banan.jpg

Där ser man vägen mellan trollsjön och kårsavagge. Med ord skulle jag säga att om man kommer från trollsjön så siktar man på de två små sjöarna precis norr om 1419 toppen. Sen fortsätter man i riktning mot den större sjön en dryg km öst om dessa. Från den sjön viker man ner mot kårsavagge.

Jag har också knallat upp öster om Trollsjön och vidare mot Latnjavagge. Jag minns det som mestadels fast gräsmark att gå på, men brant - förmodligen så brant att det skulle vara svårt att få stopp om man snubblade ..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips