Vandra från Padjelanta in i Sarek?

Vi håller på att planera årets fjällvandring i slutet av juli/början av augusti och har tänkt ta båten från Ritsem till Vajsaluokta, följa Nordkalottleden ner till Lådddejåkkåstugan och därefter gå norr om rengärdet in mot Guopesvagge för att därefter följa denna dalgång (preliminärt södra sidan) til raststugan vid Skarja och därifrån vidare via Routesvagge upp mot Akkastugorna och båt tillbaka till Ritsem.
Vår största fundering är om någon vet hur det fungerar att följa rengärdet från Lådejåkkåstugan och in i Sarek. Tar också gärna emot synpunkter avseende resten av rutten. Vi har tänkt oss att vara ute 7- 8 nätter - tänker ni att det låter rimligt. Kan tilläggas att vi inte är purunga, men ganska vana fjällvandrare och har vandra i Sarek ett flertal gånger tidigare, men inte just denna rutt (bifogar bild med en grov skiss på tänkt färdväg)

Bilagor

• Sarek 2026 nr1.pdf
    65.2 KB · Visningar: 28
Kanske råden i denna tråd kan vara till hjälp utmed Låddejåhkkå?

Efter vattendelaren i Gouphervagge antar jag att nu tänkt att gå på norra sidan dalen för att sedan hålla samma sida dvs västra sidan mot Skarja när ni kommer ut till Rapadalens start dvs som på min skiss nedan:
1778597251254.png

Som jag tolkar er bild ser det ut som om ni fortsätter följa Goupherjåhkå efter sammanflödet med Galmmejåhkå som kommer från Alggvagge på södra sidan om dalen upp mot Skarja vilket blir fel.

Senast ändrad:
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Kanske råden i denna tråd kan vara till hjälp utmed Låddejåhkkå?

Efter vattendelaren i Gouphervagge antar jag att nu tänkt att gå på norra sidan dalen för att sedan hålla samma sida dvs västra sidan mot Skarja när ni kommer ut till Rapadalens start dvs som på min skiss nedan:
Visa bilaga 48423

Som jag tolkar er bild ser det ut som om ni fortsätter följa Goupherjåhkå efter sammanflödet med Galmmejåhkå som kommer från Alggvagge på södra sidan om dalen upp mot Skarja vilket blir fel.
Tack för svar och värdefulla tips!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.