Vandra själv eller i sällskap

Beroende på om du vandrar själv eller i sällskap undrar jag följande:
  • Vilket föredrar du?
  • Föredrar du alltid samma val, varierar det från gång till annan, eller har du sett en förändring och i så fall vad tror du det beror på?
  • Väljer du olika typer av miljöer, t ex mer vågade turer i sällskap?
  • Vandrar du på samma sätt eller på olika sätt vad gäller t ex pauser, distanser, osv?
  • Äter du generellt olika, t ex enklare eller mer komplicerad mat pga skiftat fokus?
  • Skiljer sig din inre känsla eller mentala upplevelse och i så fall hur?

Det här har väl behandlats tidigare men ...

- Vilket föredrar du?
Att vandra själv. Det kan även vara trevligt med sällskap, men för min del då på dagsturer eller kortare turer med 1-2 övernattningar.

- Föredrar du alltid samma val, varierar det från gång till annan, eller har du sett en förändring och i så fall vad tror du det beror på?
Föredrar ensamvandring. I alla fall i fjällen. Mer ensamvandring ju äldre jag blir. Tänker inte spekulera över varför.

- Väljer du olika typer av miljöer, t ex mer vågade turer i sällskap?
Mer försiktig i sällskap eftersom jag då känner visst ansvar för sällskapet.
Tycker också att jag får sämre fokus på omgivningen när jag vandrar i sällskap vilket jag upplever mindre säkert.

- Vandrar du på samma sätt eller på olika sätt vad gäller t ex pauser, distanser, osv?
Helt olika. När man vandrar själv bestämmer man själv över distanser, pauser och vägval.
Det bästa av allt är att man bara har sig själv att skylla om man gör ett dåligt vägval och att man slipper andra som beklagar sig över vägval, trötthet, hunger, törst etc etc.
Bara att gå lite dit näsan pekar och slå läger när man inte orkar mer för dagen eller när man hittar en extra trevlig lägerplats.

- Äter du generellt olika, t ex enklare eller mer komplicerad mat pga skiftat fokus?
Mycket enklare när jag vandrar själv (om det är det som är frågan). I princip aldrig någon uppvärmd mat under dagen utan bara några pauser med snacks (mest nötter torkad frukt i mitt fall).

Skiljer sig din inre känsla eller mentala upplevelse och i så fall hur?
- Betydligt mer lugn och frid när jag vandrar själv.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.