Kartor-Norge

Jag kollar efter kartor över Norge med verktyg för att rita in planerade sträckor, likt de verktyg som finns på Min Karta.
Ut.no har en karta där man kan rita in sträckor och även få distans, men inte så mycket mer.
Visserligen kan man ta en skärmdump....
Kartverket.no, där kan man "Lage sin turkart", men endast för utskrift.
Norgeskart liknar till utseende vår "Min Karta", men finner inte några verktyg för att planera in sträckor.

Någon här som funnit ngn bra länk till Norsk karta, som har liknande verktyg som "Min Karta" har?

Norgeskart friluft är en utmärkt gratisapp finns dessutom betalversion men den behöver inte jag.

Jag har android.

Thure

• Gilla
Reactions: hsp
Jag kollar på Ut.no på turförslag i aktuellt område sedan kan man välja att gå hela turen eller vika av en annan väg.

Det man inte ska gå är tidsuppgifter,de är beräknade på att gå mellan hytter med några kg packning.(jag har tält dvs ca 22 kg startvikt på ca 12d)
Jag har laddat ner GPX till GPS men det fungerade inte i de nya Garmin utan man behöver gå över deras programvara annars blir det oreda bland odöpta filer i GPS och den startar hela tiden från utgångspunkten för turen och ej på aktuell delsträcka.

Vad är det du vill göra? Jag har aldrig använt några funktioner i "min karta".

En karta på datorn?
En app på telefonen?
Få gpx filer?
Följa spår?

Finns en massa bra norska kartor tillgänglig men vilken som kan vara bäst för dig vet jag inte.

NVE har bra kart tjänster som med en ekvidistans på 1 m om man zoomar tex. (men är väl samma grund karta i de allra flesta programmen).

Openstreetmap kan också vara bättre än allt annat i en del områden med tanke på stigar.

Thure, hsp, Fredrik. Tack för svar.
Är ingen nörd på detta med mobiler, utan arbetar helst i dator med inkl stor skärm. Detta för att förbereda mig och lägga in planerade turen. För att seedan skriva ut dem. På Min Karta, finns utmärkta verktyg för detta, likt de jag sett många här användewr när de beskriver sina turer.
hsp: Jag har kollat på Ut.no och som du skriver finns där föreslagna turer, men jag vill lägga in min egen tur. Det funkar på Ut.no om man söker på en hytta, då kommer det upp en karta där man kan lägga in sin tur, och sedan ta en skärmdump.
Fredrik: Det är på datorn jag arbetar för att förbereda mig. Följa spår, vart gick jag, följde jag planen? Det får jag ta tag i senare n är det för att planlägga.
Tack ska kolla på NVE och Openstreetmap

/Jens

Aktuellt

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 8 kommentarer

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.
Borde inte den här vara bra?
Rita och så får man både längd och höjd och kan lasta ned tracklogg.
Tack Fredrik. Jo det är den kartan jag jobbat med, enligt nedan, men ska lära mig mer om detta med GPX-filer.

Tack.

Bilagor

• Dag3 Norge.png
    Dag3 Norge.png
    1.8 MB · Visningar: 17
Valpolicella: Arbetssättet du efterfrågar är bra tycker jag. D.v.s rita på dator och sedan föra över till mobil eller skriva ut. Hoppas att någon kan tipsa om programvara ifall du är beredd att lägga lite tid på att lära dig hur man gör. Trådar och kunniga människor finns på forumet.

Valpolicella: Arbetssättet du efterfrågar är bra tycker jag. D.v.s rita på dator och sedan föra över till mobil eller skriva ut. Hoppas att någon kan tipsa om programvara ifall du är beredd att lägga lite tid på att lära dig hur man gör. Trådar och kunniga människor finns på forumet.
Tack. Jo har fått lite input, så jag känner mig trygg med att planera. Ska ge mig tid i att sätta mig in in alla, "nymodigheter" som finns och som jag kan ha användning av..Efter jag är färdig med planeringen.

Tack
/Jens

Jag ritar in avstånd på kart.finn.no, även om de kartorna inte är lika bra som norgeskart (som jag brukar också ha uppe för att se bättre). Ska testa Mine turer framöver, tack för tipset!

De jag lärde mig på turen förra året är att man ska göra alternativa planer för om vädret blir mkt sämre än vanligt.

Kolla var du kan avbryta tur med bilväg och ev köpa mat samt var du ev kan tänkas ha mobilnät om du ska kolla buss tider eller ev färga samt att tänka på att man ev måste vänta på att vattendrag ska sjunka undan.
Du kan även sända E-post till DNT om div frågor och få bra snabba svar om tex hur mkt snö det finns.
Planerar du att kunna övernatta i mer avlägset belägna hytter kan de vara låsta och en DNT nyckel kan beställas och fås på post ev måste du då vara medlem.
Även om man inte glömmer koden till visa/master kortet hemma så kan det inträffa om du är ute i 2v är frusen,trött,och hungrig(mat slut i dagar) så kan man ju utan risk ha koden i ryggsäcken(slänger före resa hem) men om du har legitimation med så kan du få betala mot faktura på DNT mot avgift.

Vissa områden i Norge är mer glest besökt och där kan det vara bra att gå på DNT led om man går själv om något inte går som planerat.
1-2 p/dygn i säsong kan var allt.
Men i Jotunheimen eller Hardangervidda(kan bli begränsat tillträde för att inte störa vildren) kan de bli väl många.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips