Mode utomhus

Jag är en modeintresserad person och även när jag är ute och vandrar och tältar tycker jag att det är roligt att klä mig i kläder jag tycker är snygga. Eftersom nästan alla trådar här på forumet handlar om kläder och utrustning från ett funktionellt perspektiv, vill jag starta en tråd om kläder och utrustning från ett estetiskt perspektiv. Här får ni gärna dela allt från märken ni tycker om, era tips för att balansera mode med funktionalitet till modespaningar inom friluftslivet.

Just nu har jag en fråga:
Jag hittar ingen fleece i min stil, men stickade tröjor tycker jag nästan alltid är snyggt. Om de är i 100% ull tänker jag att dom också är rätt bekväma och funktionella. Enda minuset (så vitt jag kommer på) är vikten. Hur stor skillnad tror ni att det blir att ha stickad ylletröja istället för fleece? På en dagstur tar jag alltid nuförtiden en stickad tröja, för då spelar ju vikten ingen roll, men är lite osäker på om jag verkligen vill ta det på nästa längre vandring. Hur skulle ni resonera?

Jag brukar alltid köpa lite för tajta friluftskläder. Då sitter de ju snyggare. Det sker givetvis på bekostnad av rörligheten och funktionen. Hur dumt som helst egentligen. Vem ska se det långt ute i Sarek? Men jag tycker bylsiga kläder ser så jäkla hopplöst ut.

Helheten avgör tycker, med det menar jag att i alla fall jag vill ha valmöjligheter vid olika väder. Lager-på-lager. Hur man kan reglera temperaturen är viktigt.
Mode...ja...intressant tråd.

@Näpen
Säkert svindyrt idag, men överväg islandströjor. Alltså riktiga, handstickade av ospunnen ull. Iom att tråden inte är tvinnad är den otroligt lätt och luftig. Så tröjan är supervarm trots att den inte är så tjock. Nackdelen är väl att man ännu lättare sliter upp en maska om man fastnar i nåt. Älskade mina plagg, hade inte bara tröjor, inköpta på plats när kronan var guld på Island. Sen flyttade jag till ett hus med pälsängerproblem... Idag skulle jag nog inte ha råd.

Jag brukar alltid köpa lite för tajta friluftskläder. Då sitter de ju snyggare. Det sker givetvis på bekostnad av rörligheten och funktionen. Hur dumt som helst egentligen. Vem ska se det långt ute i Sarek? Men jag tycker bylsiga kläder ser så jäkla hopplöst ut.
Och jag har precis motsatt problem. Jag vill ha bylsiga plagg! Tycker det är skönare när det är luftigt plus att jag vill kunna variera hur mycket jag har under. Ha samma jacka på sommarn som jag kan trycka in dubbla tröjor under på vintern, typ. Tycker allt har tajt passform, figursydda insvängda jackor t.ex. Och korta! Vill att de ska gå över rumpan.

Det är inte lätt att leva!

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Just nu har jag en fråga:
Jag hittar ingen fleece i min stil, men stickade tröjor tycker jag nästan alltid är snyggt. Om de är i 100% ull tänker jag att dom också är rätt bekväma och funktionella. Enda minuset (så vitt jag kommer på) är vikten. Hur stor skillnad tror ni att det blir att ha stickad ylletröja istället för fleece? På en dagstur tar jag alltid nuförtiden en stickad tröja, för då spelar ju vikten ingen roll, men är lite osäker på om jag verkligen vill ta det på nästa längre vandring. Hur skulle ni resonera?
Det beror på. Tror helt enkelt du måste väga just dina alternativ och jämföra. En stöddig ulltröja/jacka från typ Ivanhoe i kokt ylle, jämfört med en nätt fleece i tunnaste kvalitet från typ Houdini. Eller motsatserna.
Utan att väga så tog jag igår fram en ganska bastant ylletröja från Lundhags ur garderoben, och verkligen reflekterade över hur lätt den är, och varm.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips