Ved vid vindskydd

Hur mycket vet skulle ni ta med för att bo i ett vindskydd?
Självklar finns det inget exakt svar på frågan.
Men om man ska bära med veden är det relevant.

Bor/sover sällan i vindskydd. Föredrar tält eller liknande alternativ. Bär bara med ved om jag vet att jag måste ha det till matlagning på tex. Muurikka. Ska jag fricampa och vill ha eld så brukar jag försöka hitta ved (inom ramarna för allemansrätten).

Men, för att försöka svara på din fråga. Hur kallt förväntas det bli och vad ska veden användas till; matlagning, myseldning, värme? I en öppen eldstad, i kallt väder, går det såklart åt jättemycket ved för att få värme en hel kväll, medans en sådan där bensinmackssäck (som ett mått) kan tänkas räcka rätt länge i ett tält med liten vedspis. För matlagning i öppen eldstad är en bensinmackssäck i storlek såklart mer än tillräckligt. En sådan säck, kompletterat med ihopsamlade pinnar och ved bör räcka en hyfsad bit i lagom milt höstväder (södra Sverige, tex). Ser man till att få en rejält varm brasa/eldstad, med en bra glödbädd, så kan man ju lägga på nästan vad som helst efter det... Placerar man sig sedan tätt intill eldstaden så kan det värma rätt gott även i relativt kallt väder.

Senast ändrad:
Ta med så mycket som du har lust att bära på. Det kan gå åt en massa, och du kan säkert elda upp allt om du är där ett tag.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips