Bor/sover sällan i vindskydd. Föredrar tält eller liknande alternativ. Bär bara med ved om jag vet att jag måste ha det till matlagning på tex. Muurikka. Ska jag fricampa och vill ha eld så brukar jag försöka hitta ved (inom ramarna för allemansrätten).
Men, för att försöka svara på din fråga. Hur kallt förväntas det bli och vad ska veden användas till; matlagning, myseldning, värme? I en öppen eldstad, i kallt väder, går det såklart åt jättemycket ved för att få värme en hel kväll, medans en sådan där bensinmackssäck (som ett mått) kan tänkas räcka rätt länge i ett tält med liten vedspis. För matlagning i öppen eldstad är en bensinmackssäck i storlek såklart mer än tillräckligt. En sådan säck, kompletterat med ihopsamlade pinnar och ved bör räcka en hyfsad bit i lagom milt höstväder (södra Sverige, tex). Ser man till att få en rejält varm brasa/eldstad, med en bra glödbädd, så kan man ju lägga på nästan vad som helst efter det... Placerar man sig sedan tätt intill eldstaden så kan det värma rätt gott även i relativt kallt väder.