Cievrraláhku - svårnavigerat?

Nästa vecka ger jag mig ut på en tur där vi ska gå över Cievrraláhku, från Nikkaluokta upp till bron i Kaskavagge. Neregårds guidebok beskriver denna sträcka som krävande men inget utöver det vanliga, men på vissa forum har jag sett en del som berättar att det kan vara väldigt svårnavigerat.

Vad är era erfarenheter av att vandra på platån?

Hej! Jag har bara gått från Cievrrajarvi till Nikka men det var lättvandrat och inte svårnavigerat. Vi gick från Tarfala till Nikka och jag kommer ihåg det som väldigt vackert och inte en människa i sikte. Men det kan nog var en del blockterräng i dalen ner mot Kaskasavagge. Har gått där från bron till Tarfala och det var ganska krävande för lårmusklerna.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Jag kan erkänna att jag varit lite förvirrad uppe på platån vid mer än ett tillfälle. Men inte värre än att en avstämning mellan verklighet, karta och kompass har löst det hela.

Om det är klar sikt så är det inga större svårigheter men har själv behövt dubbelkolla på kartan någon gång.
Personligen tycker jag att sträckan känns lite seg, men det beror nog på att jag alltid haft den som avslut på vandringen och drar benen efter mig eftersom jag inte vill lämna :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips