Vandring utmed Låddejåhkå?

Jag hittar ingen beskrivning på på denna tur så jag undrar om någon på forumet följt Låddejåhkå mellan Låddejåhkåstugan och Násasvágge alternativt Gouphervágge och kan ge en liten beskrivning över den sträckan för framtida vandringsfunderingar? Jag förutsätter att Låddejåhkå inte är vadbar så val av vandringssida i dalen mellan Máhttoajvve och Ráhpok styrs av start/slutpunkt inne i Sarek?

Hej.

Om du ska vada Låutakjokkå för att exempelvis gå upp genom Nasavagge, eller kommer därifrån kan du vada jokken vid mitt rödmarkerade streck. Längre ned är jokken dels stridare och sedan mycket djup(där den liksom slingar ut(meandrar). Nu är jag stor & stark och van att vada, så vadstället jag markerat funkar. Annars, kan du gå längre inåt dalen. Sedan blir det allt stenigare och jokken naturligtvis mindre…

KartaL.png

Om du nu går hela Kuopervagge så brukar man gå/hålla sig på den norra sidan, eftersom den är lite mer planare och inte så stenig. Stenig är den vid smalaste stället, just nedanför Kouper. Framöver sedan ’inåt’ Sarek är det gräs och mycket slätmark.

Själva området: Låutak där Kuopervagge mynnar ut är otroligt fint, bland det finaste och lugnaste i hela Sarek, Helt utan vandrare och fyllt av fåglar och öppet gräs. Det finns ute på slätten, märkliga ’raukar’ i sandsten som är sevärda. Likaså har platsen varit samlingsplats för samernas renar och det finns, kåtatomter, matgropar, ved-lådor i klippor, kallkällor, och Stalotomter och en massa saker att upptäcka här. Kartor om detta kan du få hos Attje- samemuseum i Jokkmokk.

Fågellivet, ja! Mycket olika arter. Sjöorre bland annat.

Sedan, om du ska nedåt Låddejokkastugorna i Padjelanta ska du gå på den norra sidan. Den södra är lite oginare i och med att det är en del biflöden och marken är blötare. Sjön Bårajure har ett biflöde och är knepig. Norra sidan är ’torrare’.

Ett annat utflyktstips är dalen inåt och upp mot fjället Kouper, går du inte upp på toppen rekommenderar jag dig att ändå gå in i dalen: Kuopervakkatj tills du kommer till glaciären Kuoperåjvåjekna (!!?)( Säkert felstavat) Där kan du blicka ned mot två helt turkosa små sjöar vid glaciärens front. Sevärt!

Det här är tyvärr nedskrivet i ett nafs. Det finns som sagt mycket att uppleva här.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Tack Anders för din information, jo jag har gått Gouphervagge förut så känner den dalgången och håller med dig om att den dalgången är mycket fin. Min fundering var specifikt om en vandring utmed Låddejåhkå kan vara en ytterligare fin väg in mot Sarek?
Du rekommenderar norra sidan om dalen utmed Låddejåhkå ner mot stugorna för en eventuall vandring, i sig inte oväntat att den sidan är torrare pga mer solljus. Noterar att det även går ett renstängsel där som kanske är mindre mysigt att följa? Hur är terrängen, vill minnas att det är en del björkskog närmast Låddejåhkåstugorna när jag passerade där för massor av år sedan.

Renstängsel ingår i själva paketet, liksom. Men nu gör detta stängsel inte så mycket. Dessutom finns det två grindar har jag för mig. Jag vet heller inte om det är uppsatt och reglat, ibland går det att krypa under eller trixa sig igenom. På sensommaren är det ju uppe och fixat i och med kalvskiljningen.

Jag har för mig att det finns ett vadställe vid Rapokmalke, där jokken liksom grenar ut sig, alltså efter kröken. Där går det att komma över till andra sidan. Ser du att det går att ta sig över så får du väl zig-zacka’ Se det hela som ett äventyr, med problem som ska lösas, vandringen blir roligare så.

Du kan om du gitter och tagit dig över till södra sidan, ge dig upp på Mattåive (ett favoritfjäll) eller tälta vid foten. Sagolik utsikt mot Sarek& miljö. Du kan sedan följa den södra sidan ner till stugorna.

Det finns även en gammal kåta på södra kanten som du inte bör missa, sevärd även den. Har du tagit dig över på södra sidan kommer då missar du kanske kanjonen till jokken som är mest sevärd ifrån norra sidan. Det går heller inte att vada jokken efter kröken vid Rapokmalke den är nu väldigt strid.

Gällande vaden då:
Sikta på renvaktarstugorna vid Låvdevaratj, det är liksom en ås där, som man går ganska dikt på sjön med. Jag tror inte direkt det är något som du behöver oroa dig över. Använd sunt förnuft.

Med vänlig hälsning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips