Hej.
Om du ska vada Låutakjokkå för att exempelvis gå upp genom Nasavagge, eller kommer därifrån kan du vada jokken vid mitt rödmarkerade streck. Längre ned är jokken dels stridare och sedan mycket djup(där den liksom slingar ut(meandrar). Nu är jag stor & stark och van att vada, så vadstället jag markerat funkar. Annars, kan du gå längre inåt dalen. Sedan blir det allt stenigare och jokken naturligtvis mindre…
Om du nu går hela Kuopervagge så brukar man gå/hålla sig på den norra sidan, eftersom den är lite mer planare och inte så stenig. Stenig är den vid smalaste stället, just nedanför Kouper. Framöver sedan ’inåt’ Sarek är det gräs och mycket slätmark.
Själva området: Låutak där Kuopervagge mynnar ut är otroligt fint, bland det finaste och lugnaste i hela Sarek, Helt utan vandrare och fyllt av fåglar och öppet gräs. Det finns ute på slätten, märkliga ’raukar’ i sandsten som är sevärda. Likaså har platsen varit samlingsplats för samernas renar och det finns, kåtatomter, matgropar, ved-lådor i klippor, kallkällor, och Stalotomter och en massa saker att upptäcka här. Kartor om detta kan du få hos Attje- samemuseum i Jokkmokk.
Fågellivet, ja! Mycket olika arter. Sjöorre bland annat.
Sedan, om du ska nedåt Låddejokkastugorna i Padjelanta ska du gå på den
norra sidan. Den södra är lite oginare i och med att det är en del biflöden och marken är blötare. Sjön Bårajure har ett biflöde och är knepig. Norra sidan är ’torrare’.
Ett annat utflyktstips är dalen inåt och upp mot fjället Kouper, går du inte upp på toppen rekommenderar jag dig att ändå gå in i dalen: Kuopervakkatj tills du kommer till glaciären Kuoperåjvåjekna (!!?)( Säkert felstavat) Där kan du blicka ned mot två helt turkosa små sjöar vid glaciärens front. Sevärt!
Det här är tyvärr nedskrivet i ett nafs. Det finns som sagt mycket att uppleva här.