Vågrätt matlagning

Jag lagar min mat på optimus nova och optimus kokkärl.
Riktig matlagning, har aldrig ens provat torkad mat.
Problemet för mig är att var jag än ställer brännaren så lutar det alltid lite
åt något håll.
Vätska kokar snett i grytan och fettet i stekpannan hamnar på en sida.
Lösningen på det är en rund platta under brännaren med 3 bultar i och ett mini vattenpass.
Plattan måste vara stor nog så att bultarna sitter utanför brännarens ben men att vindskyddet ändå
går runt.
Först lägger man plattan där man skall laga mat, lägger det lilla vattenpasset ovanpå och justerar skruvarna
tills det är vågrätt.
Jag gjorde en bild för att illustrera det hela.
Brännare vågrätt.png

Efter att det är justerat så tar man givetvis bort vattenpasset och ställer brännaren där.
Jag har tänkt mig 2,5 mm aluminiumplåt och M4 bultar för att det har jag redan.
Hålen för bultarna gängas så att man kan skruva bultarna (men det är självklart).
Bilden på vattenpasset hittade jag på campingvaruhuset.
Storleken på vattenpasset är 49 x 58 x 15 mm, så lite större än en tändsticksask.

Det går så klart att göra det på annat sätt som att borra hål och fästa muttrar i plåten på valfritt sätt
som att limma eller löda.
Jag gängar hålen.
Belastningen kommer ändå inte att vara stor.
 
Ambitiöst, för basläger ?! Jag har ett spindelbens gaskök, försöker pressa ned benen i backen så att det står någorlunda rätt.
 
intressant problem att fundera på. Du skulle också kunna fundeea i "andra änden" och göra justerbara kastrullstöd.

Optimus 81 trapper löste problemet genom att stekpannan vilade med en konvex kant i vindskyddet, så att det gick att korrigera lutningen på den om köket stod snett.
Syns hyfsat i den här tråden även om stekpannan vilar på en kastrullkant istället.
Länk
 
Verkar omständigt att justera in med alla skruvar. Går det inte att bara ta lösa pinnar - kottar - stenar som ändå ligger på marken och använda dom som kilar tills plattan är plan?

Ett annat alternativ är att skapa en plan yta på marken, med händerna och sparka med skorna tills det blir plant.

Jag håller med dej om ditt dilemma men ju mindre prylar man har med sej, ju bättre och dessutom mindre vikt att bära på.
Bättre då att försöka använda det som finns i naturen.
 
Jag kan inte riktigt relatera till problemet (jag förstår såklart problemet, men tycker inte att det är svårare än att flytta runt brännaren lite), men en enklare och lättare lösning skulle ju kunna vara att sätta bultarna direkt i brännarens fötter. Nova har tre ben, och det är redan hål upptagna i fötterna.
 
Jag kan inte riktigt relatera till problemet (jag förstår såklart problemet, men tycker inte att det är svårare än att flytta runt brännaren lite), men en enklare och lättare lösning skulle ju kunna vara att sätta bultarna direkt i brännarens fötter. Nova har tre ben, och det är redan hål upptagna i fötterna.
Nej, det kan inte jag heller trots flitigt matlagande på allt annat än jämna markplättar. Det går alltid att pricka (eller fixa till) tre lika höga punkter, staga up patronen med ett par tältpinnar och/eller kila upp med ett par småstenar.
Men "lite vatten i grytan"-testet är en bra säkringsrutin :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Kärl för matlagning i het ånga/vatten/lera. Gör det själv 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.