Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället

Hej!

Jag letar en lätt ryggsäck för dagsturer eller längre skogspromenader, storlek på 20-25L. Sådant jag är ganska säker på att jag vill ha är sidofickor (för vattenflaskor och för allt skräp man hittar i naturen). Jag är också ganska förtjust i rullstängning, det är en detalj som till skillnad från dragkedjor inte så gärna går sönder. Som jag använder den här typen av ryggsäck är vattentålighet ett plus, det är rätt bekvämt att bara kunna slänga av sig ryggan hur som, utan att oroa sig för att blöta ner innehållet, men detta är inget krav.

Tidigare hade jag en Exped Typhoon 25 (den förra modellen, med bärremmar i mesh) som jag var mycket nöjd med, den svarade i stort min användning av den här typen av ryggsäck och användes flitigt. Sedan hände två saker: Min hund tuggade under valptiden sönder ryggan och Exped produktutvecklade modellen till det sämre genom att göra modellen obekvämare och tyngre (den modell av Typhoon som säljs nu). Jag köpte då en Exped Stormrunner 25, den hade samma mesh-bärremmar som min gamla Typhoon och allt kändes bra (förutom att jag saknade sidofickor på den nya ryggan). Då händer det igen! Min valp som nu är en unghund, tuggar sönder ryggan…

Så nu står jag här utan min mest använda typ ryggsäck och hittar inget på marknaden som riktigt motsvarar mina behov. Är det någon här på Utsidan som har något tips? För att rekapitulera:
  • 20-25L
  • Lättåtkomliga ytterfickor
  • Helst inga dragkedjor/enkel konstruktion
  • Gärna vattenavvisande, hellre vattentätt
  • Lätt, mest i betydelsen “att knöla ihop” men också i vikt.
Jag har sneglat lite på KS-Ultralights IMO pack men tycker det är lite dyrt samt måste beställas från Japan. Samtidigt får rätt rygga kosta, nu får hunden ha tuggat färdigt!
 
Min dagsturs säck är på 30 l, vinter isolerjackan fyller. Men du kanske är extra småväxt.
Har med mig regnställ, thermos, vattenfläska, smörgåspaket, dunväst och värmejacka. Kamera, kikare framme. Karta i benficka och kompass innanför skjortan.
 
Min dagsturs-säck är en Haglöfs Torsång på ca 20 liter. Jag använder den nästan varje dag till jobbet, till träningen eller till skogen.
 

Bilagor

  • 20240424_092539.jpg
    20240424_092539.jpg
    190.9 KB · Visningar: 18
  • 20240424_092551.jpg
    20240424_092551.jpg
    179 KB · Visningar: 18
  • 20240424_092602.jpg
    20240424_092602.jpg
    168.2 KB · Visningar: 21
Om du gillade Exped, så kanske deras Summit Lite? Mycket lättare än Typhoon och kan packas i sin egen ficka, dock med blixtlåsstängning.

Vill du ha mer småfickor på bärremmar och höftbälte så har Montane Trailblazer "allt" (inkl. "vattentäthet" och rullstängning), och väger ännu lite mindre.

(bägge säljs inom EU så man behöver inte krångla med tull och moms, men jag länkade till UOG för att de har så bra och utförliga beskrivningar samt alltid testar det de säljer)

Ultimate Direction har också några lätta modeller åt trailunning-hållet, men ändå med höftrem/bälte.

Jag utgår ifrån att du vill ha höftrem (det vill jag själv alltid), men om inte så finns det mycket mer att välja på.

Enligt min egen erfarenhet är inga säckar vattentäta i längden, utom dedikerade (och tunga) kajaksäckar o.d. Men det fixar man enkelt (och säkrare) med en liner av till lagom storlek nerklippt soppåse+ påsklämma ;)
 
Senast ändrad:
Att du vill undvika blixtlåsstängning kan jag förstå. Jag väljer också bort ryggor som hålls stängda av blixtlås.

Men sedan föreslår du bara rullstängning, vilket begränsar utbudet rejält.

Kan du tänka dig lockstängning med ett snölås som har en dragsko och sedan ett lock som du knäpper fast med remmar/knäppen ovanpå så har du nog betydligt fler valmöjligheter.

Så är det verkligen rullstängning du vill ha eller är det bara "undvik blixtlås" = kan även tänka mig "knäppstängning ovanpå snölås".

Om du bortser från öppningen bakåt på denna som är med blixtlås, utan bara tittar på topplocket på denna så förstår du nog vad jag menar som mitt mellan-alternativ av lock:

/Patrik, har ingen egen erfareneht av jsut denna kajka, den är bra exempel på lock-variant
 
Först skall jag tacka för alla svar!

Först @seobserver, nej, inte direkt småväxt, men också skönt att se att det inte bara är jag som tycker alla sk dagstursryggor på < 20l är löjligt små. Kanske så att man skulle fundera på att gå upp en storlek ändå? Jang använder en sådan här ryggsäck så att den alltid skall innehålla _allt_ utom övernattningsgrejer. Det brukar inte bli så många kilon (3-4?) att det på något sätt stör.

Och sedan @Jazzy, lite liten, men kanske finns större.

@joanna, håller helt med om det där med vattentäthet, jag ser det mer som rejält vattenavvisande. Angående höftrem så är jag kluven. De säckar i den här storleken jag haft tidigare har haft löstagbara bälten som mer varit i vägen (och därmed åkt av) än fyllt någon riktig funktion. Det har funkat för mig då jag inte bär särskilt stora tyngder i den här typen av säck, men visst, ett höftbälte som gör mer än sitter där för syns skull kanske är bra? På min större rygga älskar jag bältet, bär mer på höfterna än på axlarna!

Även om jag skriver väldigt lite på forumet så läser jag desto mer, tillräckligt för att veta att du (joanna) ger bra råd som är värda att lyssna på :) I en annan tråd tipsade du om skor för “ankfötter” vilket ledde till att jag köpte ett par från Saltic som förutom en bra läst kunde tänka sig att sälja ett par i olika storlekar (jag har väldig storleksskillnad på fötterna)! Så kanske att jag skulle gilla höftbälte även på en mindre säck då.

Bägge säckarna du tipsade om skall kollas upp, Trailblazern såg ju ut att ha många fickor. Senast idag när jag var ute med hunden tänkte jag på hur mycket skräp man hittar när man är ute i skog och mark. Tråkigt att man skall behöva fickor enbart för detta, men så ser det tyvärr ut på många platser jag rör mig. Skräpet efter vinterns skoteråkare och skogsarbete har tinat fram :(

Och till sist @tango: Det kan vara så att jag snöat in mig på rullstängning, det är väldigt praktiskt de gånger man inte fyller säcken till max. Det händer när jag tänker efter faktiskt väldigt sällan… Så visst, kanske dags att vidga vyerna lite!

/Björn
 
(...) Det kan vara så att jag snöat in mig på rullstängning, det är väldigt praktiskt de gånger man inte fyller säcken till max. Det händer när jag tänker efter faktiskt väldigt sällan… Så visst, kanske dags att vidga vyerna lite!
/Björn
Det första jag tänkte var just detta att det finns annat än blixtlås och rullstängning - men jag bara glömde det sen när jag skrev om annat. Jag tycker själv rullstängning är jobbig och föredrar den klassiska med lock + spännrem(mar); bl a därför att jag gillar att ha en rejäl ytterficka utanpå locket.
Men vill man ha en seriöst vattentät ryggsäck så blir ju rullstängning mer motiverad.

Sen kan jag tycka att inget är så blodigt om det bra handlar om korta turer. Blixtlås på toppen är ju inte belastat, och går det ändå sönder så tillgriper man någon provisorisk nödlösning och är hemma igen snart. Vad jag aldrig fattat är hur man kan designa stora ryggsäckar med vertikala, belastade blixtlås längs sidan, så alla tunga saker väller ut vid blixtlåshaveri.

Komprimering är det bättre att sköta med kompressionsremmar än rullstängningen så packningen ligger närmare ryggen, men även det är ju mindre viktigt för så små laster.

Det där med höftbälte är personligt. Jag hatar att bära med axlarna hur lite det än handlar om, men andra tycker att höftrem/bälte känns onödigt för lätta packningar. Vill man verkligen ha ner lasten till höfterna får man dock ägna lite tanke åt hur man packar en ramlös ryggsäck, och där kommer kompressionsremmarna in igen.
 
Det första jag tänkte var just detta att det finns annat än blixtlås och rullstängning - men jag bara glömde det sen när jag skrev om annat. Jag tycker själv rullstängning är jobbig och föredrar den klassiska med lock + spännrem(mar); bl a därför att jag gillar att ha en rejäl ytterficka utanpå locket.
Men vill man ha en seriöst vattentät ryggsäck så blir ju rullstängning mer motiverad.
Sen kan jag tycka att inget är så blodigt om det bra handlar om korta turer. Blixtlås på toppen är ju inte belastat, och går det ändå sönder så tillgriper man någon provisorisk nödlösning och är hemma igen snart. Vad jag aldrig fattat är hur man kan designa stora ryggsäckar med vertikala, belastade blixtlås längs sidan, så alla tunga saker väller ut vid blixtlåshaveri.

Jag tror min aversion mot blixtlås bottnar i att dagens ryggor ofta är så överarbetade/komplicerade. Själv vill jag ju egentligen bara ha en säck med några ytterfickor + bärremmar som gör att den sitter bekvämt. Allt annat är bara något som kan gå sönder. Att jag sedan irriterar mig extra på blixtlås är ju att de idag ofta är av så usel kvalitet, men det hör väl inte specifikt hemma här. Och som du skriver, blixtlåsets placering har ju också viss betydelse!

Komprimering är det bättre att sköta med kompressionsremmar än rullstängningen så packningen ligger närmare ryggen, men även det är ju mindre viktigt för så små laster.

Håller helt med även här, men som sagt, små laster och oftast fullpackad så är inte det ett problem, mest lite lyx att snabbt kunna komprimera.

Det där med höftbälte är personligt. Jag hatar att bära med axlarna hur lite det än handlar om, men andra tycker att höftrem/bälte känns onödigt för lätta packningar. Vill man verkligen ha ner lasten till höfterna får man dock ägna lite tanke åt hur man packar en ramlös ryggsäck, och där kommer kompressionsremmarna in igen.

Så är det ju. Jag tror också det är därför jag gillat de Exped-säckar jag haft. Deras bärsystem verkar ha passat mina axlar såpass väl att jag inte stört mig på dem. De olika Fjällräven-säckar jag använt genom åren (började barndomens Lill-Kånken som nog inte passar någon) har inte varit bekväma för axlarna packade med mer en något kilo. De har varit en pina att använda, höftbälte hade kanske förändrat saken. A'rcteryx har haft några säckar jag gillat till vardags, men då dyra och överarbetade.

Just nu lutar det åt Summit Lite. Priset är ju bra och jag skulle behöva en ryggsäck nu Det är bara det att jag inte vill köpa något för att upptäcka att det inte passar mig, jag försöker att inte överkonsumera. Sedan blev jag ju lite nyfiken på Trailblazer, kanske man skulle stiga utanför sin komfortzon.

Något positivt som kommit ur mina ryggsäcksproblem är att jag äntligen fick skägget ur brevlådan och köpte en klövjeväska till hunden. Äter hon mina bärlösningar får hon faktiskt bära själv. Klövjeväskor är mycket lättare att inhandla då marknaden är så mycket mindre. Sedan vet jag från tidigare hundar väldigt väl vad som skiljer en bra väska från en mindre bra.
 
Vill du köra en riktigt minimalistisk linje och inte bryr dig om höftrem, så finns ju den här.
Men om du ändå vill slippa blixtlås och ha kvar höftrem, så kan jag tipsa om polska Martes "Zlatna"-säck, som Trekk-inn säljer under annat namn. Den vet jag att folk är nöjda med, och för det priset kanske man kan chansa. Tyvärr ingen ljusare färg än så, och saknar kompressionsremmar på sidorna.
 
Senast ändrad:
Vill du köra en riktigt minimalistisk linje och inte bryr dig om höftrem, så finns ju den här.
Men om du ändå vill slippa blixtlås och ha kvar höftrem, så kan jag tipsa om polska Martes "Zlatna"-säck, som Trekk-inn säljer under annat namn. Den vet jag att folk är nöjda med, och för det priset kanske man kan chansa. Tyvärr ingen ljusare färg än så, och saknar kompressionsremmar på sidorna.
Tack igen för engagemanget! Bägge ser ju ut att funka, om bara Martes-säcken hade haft mesh-remmar så hade den varit spot-on. Mesh-remmar är annars något jag trodde jag skulle hata just för axlarna innan jag skaffade min första rygga med sådana, visade sig vara tvärtom! Jag tror det faktum att de ofta är bredare än de klassiskt vadderade är det som gör att de fungerar för mig.

För att försvinna ut längs en tangent så är det synd att man aldrig lärt sig något av de slaviska språken. Mycket man missar och då inte bara friluftsprylar! Polsk sovsäck och tjeckiska skor har jag redan och hunden är från Slovenien, alla efter tips av någon som talar språken i fråga. Nästan så man börjar ana ett mönster :)
 
Jag kan rekommendera UD Fastpack.

Har själv storlek 15, 25, 35 och 45. Väljer den som passar bäst för ändamålet. Tycker säckarna är mycket sköna att bära och funkar superbra med alla fickor men upplevs endå som enkel. Enda nackdelen tycker jag är att de kan bli lite svettiga om de är riktigt varmt men det gäller ju alla ryggsäckar av västmodell.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
ÅsaE Ryggsäck Bergans Birkebeiner Lady 65 vs Glittertind 70 Utrustning allmänt 0
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 162
discharged ryggsäck med samma öppning som kånken men större Utrustning allmänt 2
nilami Tvätta ryggsäck? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.