Navigera med karta och Kompass

Hej!

Hade tänkt ge mig ut på min första längre tur i sommar som kommer kräva karta och kompass då det kommer bli en del vandring utanför leder.

Har några frågor jag skulle behöva få svar på.

1. Vilka är meridianerna på kartan?
2. Måste man passa kartan för att ställa in riktningen dit man ska gå?
3. Kan jag ha norr på kartan uppåt och använda mig av meridianerna och ställa in kompasshuset efter meridianerna och få samma riktning som om jag skulle passa kartan?

Kommer träna en hel del på hemmaplan innan det är dags att ge sig iväg så jag är bergsäker så hur allt fungerar.

Önskar er alla ett underbart friluftsår där ni får njuta av naturen i den största utsträckning som är möjlig för er.
 
#1 Meridianerna på svenska topografiska kartor är tunna bruna streck som pekar mot geografiska nordpolen. De är märkta med grader ° och minuter ' i kanten av kartan. Dessutom finns ett rutnät som har en viss lutning mot meridianerna. Vinkeln kallas meridiankonvergensen. Detta finns också preciserat i en skiss i kanten av kartan. Sedan skall du känna till och ta hänsyn till den magnetiska missvisningen som är olika i olika delar av landet samt ändrar sig år från år se även där kanten av kartan.

#2 Nej du behöver inte passa kartan för detta men det är en bra kontroll av att du gjort rätt att passa kartan med verkligheten och checka att kompasskursen är vettig.

#3 Ja.

Thure
 
Det är en viss skillnad på sporten orientering, och att använda kompass och karta för att orientera sig utanför led.

Jag använder karta och kompass för att planera den väg jag ska gå. Till det är kartan bra, du ser på höjdlinjerna hur brant det är (speciellt om det blir för brant...). Du kan också få en uppfattning om vad det är för terräng.

När jag sedan vandrar försöker jag se till att jag alltid vet var på kartan jag är. Det underlättas av att kartan hålls medan ovandelen norrut -- men någon grad hit eller dit spelar mindre roll. Exakt kompasskurs använder jag bara om jag av någon anledning behöver gå efter exakt kompasskurs (och det är ofta svårt).

Jag väljer var jag går baserat på hur det ser ut i "verkligheten". Kartan är inte alltid en exakt representation. :)

Viktigast är som sagt var att titta på kartan tillräckligt ofta för att veta var man är. I fjällterräng är det inte alltid så ofta. I skog kan det vara mer utmanande, och då händer det att jag får gå en bit i "ungefär" rätt riktning för att sedan hitta någonting som är lätt identifierat på kartan (sjö, vattendrag eller liknande). Vid dålig sikt gäller det också att följa med ordentligt på kartan.
 
Uppåt (när man läser texten) på kartan är normalt norr.
Passa kartan är att vända norr på kartan mot geografisk norr, vilket ger en avbild av verkligheten i miniatyr.
Håll kartan med "där du är" närmast magen och "dit du ska" rakt framför dig, flytta på fötterna så att kartans norr pekar mot geografisk norr. Nu står du med näsan i den riktning du ska.
Flytta löpande tummens grepp om kartan till "där du är".
Viktigast blir då sedan att se långt framåt för att söka ut "dit du ska".
 
Medan jag håller med om att karta och kompass är bra komplement till telefon med kartapp och GPS, tycker jag motsatsen är lika sann. Blir man osäker på sin position på kartan är det (om man förberett med offlinekarta) lätt att få en väldigt exakt position med sin elektroniska enhet. Bra också om man *tycker* att man är på rätt plats, men inte hittar den förbaskade stigen. Zoom in i Min karta och vips så ser man är i förhållande till stigens verkliga position.
 
Ja, varför skall man komplicera tillvaron? Det är naturligtvis så att man skall ha kunskaper nog för att använda karta och kompass i nödfall men mobiltelefon i flygplansläge och t.ex. appen Min karta - med det avsnitt man skall vandra i nedladdat för offlineanvändning - räcker upp till 1 vecka utan "batteritorsk" förutsatt att man använder den ca 8 timmar per dag.
Likaså har jag svårt att förstå varför man använder tändstål när det finns gaständare eller tändstickor men kanske vill man känna sig som en riktig "bushcraftare" (eller -i fallet med kartan- som en riktig "orienterare").
 
Papperskarta är mycket mer användbart när man går än en liten sketen mobil. Kompassen är ju sällan man behöver, men har man en med så bör man ju kunna hantera den också. Mobilen ligger i ryggan och tas endast upp i nödfall och vid lägret. kartan kan man tappa på en sten utan att det gör nåt, men mobilen går sönder eller drunknar i jokken.
Mindre teknik på turerna ger mer glädje och njutning. Tekniknörd kan man va hemma istället.
 
Papperskarta är mycket mer användbart när man går än en liten sketen mobil. Kompassen är ju sällan man behöver, men har man en med så bör man ju kunna hantera den också. Mobilen ligger i ryggan och tas endast upp i nödfall och vid lägret. kartan kan man tappa på en sten utan att det gör nåt, men mobilen går sönder eller drunknar i jokken.
Mindre teknik på turerna ger mer glädje och njutning. Tekniknörd kan man va hemma istället.
Du har väldigt dålig kännedom om moderna mobiltelefoner anser jag. Det finns stötsäkra, vattentäta med batterier på upp till 10 000 mAh. Tycker man skärmen är för liten så finns dessutom sådana som har utfällbar skärm.
För mig är kartan något att ta fram på kvällen och använda som underlag för diskussioner med mina ev. färdkamrater.
Tänk så olika vi kan vara!

PS. Karta och kompass är inte särskilt användbart i dimma. DS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Uppfräschning, använda kompass? Säkerhet och räddning 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...