7600 m?

Jag undrar om det finns några toppar runt eller strax över 7600 m som inte kräver några större tekniska kunskaper,bara att sätta fram pannbenet och knalla på?
Att det är 7600 m beror på att om det funkar,kan det vara värt att satsa på att komma högre.


peter
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Re: Pumori 7.162 meter

tovalova; sa:
Många klättrar Pumori som en mätstickare inför Mount Everest och andra 8000 meters toppar,Micke

Pumori verkar vara en lämplig värdemätare,som inte kräver att man är alpinist av börd ;).

Ska kolla upp lite alternativ,skickar ev ett mail senare.

mvh
peter
[Ändrat av ping 2005-12-05 kl 14:27]
 
Några 7000m berg som anses tekniskt lätta:

Spantik, Pik Lenin, Muztagh Ata, Lhakpa Ri...
Taget direkt från huvudet, kommer inte på fler just nu.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nackskott eller...

...hur är det på såna där ställen,är det kommersiella berg eller kan i princip vemsomhelst åka dit hursomhelst?

Till berget alltså,om man bortser från visum till landet i fråga.


peter
 
Det går inte att "bara åka dit". Du måste ha tillstånd.

minst tjafs tror jag det är i sydamerika, där finns det en massa berg som man kan klättra utan tilsltånd.
 
Många höjdmeter blir det

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29727

Peak Lenin har ännu inte kommit upp. Får väl anses som mycket enkelt, tekniskt sett. Har sett bilder på och träffat folk som bestigit berget utan stegjärn och isyxa! Kanske inte att rekommendera, men säger mycket om hur lätt, rent tekniskt, berget är.

Vill du över 7500 så är Mustagh Ata kanske det tekniskt enklaste berget?

Pumori är väl inget nybörjarberg om du ska göra det själv. Men ska du åka med en arrangör och dra dig upp längs fasta rep så varför inte.

Topparna i Tien-Shan, Karakoram och Pamir har fördelen att sommaren är högsäsong. (Om du har svårt att få ledigt på andra tider)
 
Re: Många höjdmeter blir det

slob; sa:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29727

Peak Lenin har ännu inte kommit upp. Får väl anses som mycket enkelt, tekniskt sett. Har sett bilder på och träffat folk som bestigit berget utan stegjärn och isyxa! Kanske inte att rekommendera, men säger mycket om hur lätt, rent tekniskt, berget är.

Vill du över 7500 så är Mustagh Ata kanske det tekniskt enklaste berget?

Pumori är väl inget nybörjarberg om du ska göra det själv. Men ska du åka med en arrangör och dra dig upp längs fasta rep så varför inte.

Topparna i Tien-Shan, Karakoram och Pamir har fördelen att sommaren är högsäsong. (Om du har svårt att få ledigt på andra tider)

Det handlar inte om att misskreditera,förminska nån annan eller få ett bättre läge på krogen,det här är nåt jag vill göra för min egen skull.Solokvist är väl inget alternativ,men jag vill ändå kunna ta mig upp för "egen maskin" utan att för den skull behöva ta på mig blåstället.


peter
 
Re: Re: Många höjdmeter blir det

ping; sa:
Det handlar inte om att misskreditera,förminska nån annan eller få ett bättre läge på krogen,det här är nåt jag vill göra för min egen skull.Solokvist är väl inget alternativ,men jag vill ändå kunna ta mig upp för "egen maskin" utan att för den skull behöva ta på mig blåstället.
peter
Trampade jag på en öm tå, missförstånd? Varför du vill bestiga berg och hur du gör det är din ensak. (Sen tror jag det finns bättre raggknep än GTX-kläder och alpinistkagge...)
ping; sa:
Jag undrar om det finns några toppar runt eller strax över 7600 m som inte kräver några större tekniska kunskaper,bara att sätta fram pannbenet och knalla på?
peter
Söker du toppar enligt ovanstående beskrivning så är Pumori 500 höjdmeter för lågt och kräver större tekniska kunskaper än att använda pannbenet. Därav råden till andra toppar.

Ska du klättra guidat med arrangör så öppnar sig en betydligt större värld av toppar. Då blir ditt främsta redskap jumaren och rel. tekniska toppar kan nås av nybörjare med hjälp av guide och fasta rep.

Men visst var bilden på Pumori lockande.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.