60c på skoter?

Tjena !
Funderar på att skaffa ett fäste till min Garmin 60c, nån som vet om Garmins egna håller för att skumpa runt på skoter?
Vad är skiljer Garmins 3711(båtfäste) och 3712(bilfäste)?
Vet att det finns "riktiga" fästen typ Touratech men det är ju en prisfråga.........

Garmin har ett cykelfäste för 60C som verkar klara det mesta. Jag köpte ett i London nyligen för ungefär 150 kronor. Ingen strömmatning, utan bara ett stadigt fäste. Vädret och en skadad axel har hindrat mig från att prova det i verkligheten.

Nu vet jag inte hur tjockt ett skoterstyre är, jämfört med ett cykelstyre. Hållaren klarar max 25 mm, och då bör man nog räkna med en liten bit gummi som stötdämpning.

Man kan enkelt lyfta bort apparaten ur hållaren.

AndersLj

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Jag bedömer att Garminfästena nog håller för ganska mycket skumpande även om de är gjorda av plast. Det som är den största fördelen med ett Touratechfäste är att det är vibrationsdämpat, vilket delvis skyddar elektroniken i GPS:en för envisa motorvibrationer men jag antar att en modern skoter inte vibrerar så farligt. Ja sedan är ett Touratechfäste otroligt vackert bearbetat men det syns ju också på prislappen.

Skillnaden mellan Garnins marin- och bilfästen är att det förstnämnda är avsett att skruvas medan fästplattan till bilfästet fästs med dubbelhäftande tejp (följer med). Fördelar med bilfästet är också att det är smidigt att bara lämna fästplattan i/på fordonet. Dels är det mindre saker kvar som klåfingriga kan plocka bort och sedan kan man köpa till lösa fästplattor (3364) eller en s.k. bean bag (3387) om man vill använda GPS:en med samma fäste på flera ställen.

Köp inte Garmins original!

Jag har en 60C monterad på skoter och körde förra vintern sönder 2 st Garmin originalfästen. Det som inte håller på Garmins fäste är öglan i fästet som går runt det löstagbara (skruv) fästet på baksidan av GPS'en. Det spricker, troligen pga en kombination av kyla och vibrationer.

Till denna vinter köpte jag ett RAM-fäste som fungerar jättebra. Priset på ett sådant är ca 500-600 kr komplett, lite beroende på vad du köper för fästdetaljer.
GPS'en vibrerar rätt ordentligt med Garmins fäste, med RAM-fästet sitter den som berget.

Bifogar en länk till hur fästet ser ut samt hur det är monterat på skotern: http://skoters.mine.nu/gps/GPS-montage/index.htm

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips