Bred textilrem/plattband för utegym

Bygger på mitt utegym i trädgården och vill ah en textilrem för att hålla fast fötterna/benen (båda tillsammans) då jag gör situps och ryggresningar på en "träbänk". Ni som varit på lite äldre utgym vet säkert vilken typ av rem jag efterfrågar. 50-70mm bred i grov vädertålig textil och lite halvstyv. Ska tåla lite belastning men måste inte vara extrem hållfasthet. Får gärna gå att justera i längd, för olika grova ben och olika övningar.
Bör väl inte vara elastisk?

Vad tror ni är rimlig bredd som känns skänt mot fotled/ben?

Jag har tänkt på breda spännband men tror de är lite för sladdriga och mjuka, eller finns lite "styvare" breda spännband för rimliga pengar. De riktigt breda är ju ofta för flera tons hållfasthet (helt onödig brottstyrka för mina behov) och kostar därefter.

Funderade vidare och tänkte på rem man sätter runt resväskan så den inte sjuvöppnar sig - de är kanske i tunnaste laget för att vara bekväma - skär in i fot/ben - de är ju inte sladdriga i alla fall. Är den vädertålig? Troligen rimlig i pris.

Några andra tips på vad jag kan fundera på för textilremmar?

Finns det på metervara någonstans?

Båtaffären men då tror jag mer de ha mjukt plattband som ankarlina och inte så bred och inte så vridstyv som jag söker.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Är ett säkerhetsbälte för mjukt? Borde ju kunna hittas på en bilskrot till en billig penning. Och man borde ju kunna öppna/stänga med lätthet om man får med spännena…
 
Skall du ha något som är vridstyvt så får du nog kika på något som liknar lyftslingar etc? Tänk modellen där de ligger i lager sammansydda, dessa vrider sid ganska lite. De är nog inte så bekväma tyvärr...
Annars om du har bälten som Karolina skrev och någon med symaskin så kan du säkert sy samman några lager.

art_44-135-147_1_600x600@2x.jpg
 
Skall du ha något som är vridstyvt så får du nog kika på något som liknar lyftslingar etc? Tänk modellen där de ligger i lager sammansydda, dessa vrider sid ganska lite. De är nog inte så bekväma tyvärr...
Annars om du har bälten som Karolina skrev och någon med symaskin så kan du säkert sy samman några lager.

art_44-135-147_1_600x600@2x.jpg

Din bild ser ut att vara ungefär det jag söker matrialmässigt, ser stabil och osladdrig ut. (Bilbälte är lite för sladdrigt och ovridstyvt). Vad är det magiska ordet att söka på för att hitta just denna?
3 streck är väl hög hållfasthet, överdrivet hög för mina behov men å andra sidan lite vädertålig om det ska hålla fast saker på en lastbil eller lyfta med utomhus.
Får klura ut något sätt att lösa längdjusteringen på den, men det löser sig nog.
Söker jag på sling, lyftsling(a) eller bandsling(a) så får jag mest upp en massa smala spännband aller mjuka sladdriga.

Så var finns just denna att köpa?

/Patrik
 
Denna typ går under namnet lyftband tror jag, andra namn är lyftsling, rundsling etc men "bältestypen" är lyftband när jag sökt.

Ja belastning pratar vi ju ton på dessa kanske finns ner mot 250-500kg men då blir de ganska smala och sladdriga igen. Jag har ett 2T som är (gissar) 60mm brett och 3mm tjockt.
Dessa är ju inte stenhårda utan som bälten i känslan. Hoppa in på någon butik vid tillfälle och känn på dem, eller en timmerbil deras "spännband" är liknande i känslan.
Köpa finns hos Jula, Swedol, Biltema osv brukar finnas från 1-8m på dem

Denna modellen har jag hemma som bogserlina...
Bandsling
 
Denna typ går under namnet lyftband tror jag, andra namn är lyftsling, rundsling etc men "bältestypen" är lyftband när jag sökt.

Ja belastning pratar vi ju ton på dessa kanske finns ner mot 250-500kg men då blir de ganska smala och sladdriga igen. Jag har ett 2T som är (gissar) 60mm brett och 3mm tjockt.
Dessa är ju inte stenhårda utan som bälten i känslan. Hoppa in på någon butik vid tillfälle och känn på dem, eller en timmerbil deras "spännband" är liknande i känslan.
Köpa finns hos Jula, Swedol, Biltema osv brukar finnas från 1-8m på dem

Denna modellen har jag hemma som bogserlina...
Bandsling

Hur jag än sökt på både biltema och jula så har jag bara funnit mjuka sladdriga,

Det är just de lite styvare och tjockare jag söker, någon som kan tipsa om var dessa finsn att köpa. Min symaskin skulle bryta nålarna om jag börjar sy i så kraftiga textilier, så jag vill köpa färdiga.

/Patrik
 
Har du funderat på balatarem (flatrem)?
De bör vara ganska styva och håller garanterat för allt du kan utsätta den för. Problemet är att det kan vara svårt att få tag på, framför allt i kortare längder.
 
Tipsen för sängen som träningsplats tipsar om säkerhetsbälten för vadbenshållare och cykel eller mopedslangar för roddmaskinen, har du inte fått den vid utbildningen? Sadelgjord har ju sadelmakare och möbeltapetserare, skroten för bälten.
 
Har du funderat på balatarem (flatrem)?
De bör vara ganska styva och håller garanterat för allt du kan utsätta den för. Problemet är att det kan vara svårt att få tag på, framför allt i kortare längder.

Tittade på kilremsbutiken.se som var första träff i min sökning efter balatarem och det verkar också funka. Styva och tåliga. Dock har de inga priser på sin hemsida.
Är dessa rimliga i pris att köpa säg 1,5meter och 50-70mm bred?
Såg att det fanns en massa färdiga som skoterremmar som kallades balatarem osv men de jag såg var för smala, 40mm och under.

/Patrik
 
Jag har tyvärr ingen aning om vad balataremmar kostar, de som jag har hanterat har varit minst 70 år gamla, det vill säga mycket äldre än mig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.