5v - hur ska jag träna?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bicepscurl och bänk, och kanske lite mage, det är väl nästan definitionen av discoträning...

Den där kristalänken var riktigt bra faktiskt!

...alltså bort med fett, fram med muskler...

Dags för mitt favoritcitat (från American Beauty) som jag själv använder när folk undrar varför jag tränar:

- Lester Burnham: "I figured you guys might be able to give me some pointers. I need to shape up. Fast".

- Jim Olmeyer: "Are you just looking to lose weight, or do you want increased strength and flexibility as well"?

- Lester Burnham: "I want to look good naked"

Det är ju det det handlar om. Jag tränar inte för att koppla av, inte för att njuta av naturen, inte för att förbättra mina värden. Hälsan är en positiv följdeffekt dock...

jag kommer inte att bli fit på 5 veckor, det räknar jag inte med. jag vill bara ha kroppen mer trimmad inför min utlandsresa, helt enkelt lite snyggare!! alltså bort med fett, fram med muskler. jag är inte ute efter att bli stark eller kunna springa milen på viss tid. den här gången är det faktiskt bara ytligt!! och för att jag vill må Bättre förstås och känna mig piggare!!
Bra! Jag ville inte ha något "moraliskt korrekt" svar, eller moralisera ö h t. Jag ville mest ha bekräftat vad jag anade i ditt trådstartarmeddelande. Visst fan tränar vi delvis för att inte se så risiga ut!

På fem veckor hinner du inte bygga mycket muskler. Däremot blir du snabbt starkare om du sty-tränar, mkt för att dina nerver blir bättre på att kontrollera musklerna. Detta är det första som händer när du börjar styrketräna.

Däremot hinner du riva bort ett par kilo fett. Eftersom du inte låter som någon sparris direkt, så sitter det säkert åtskilliga kilo muskler under ditt underhudsfett. Sänk detta med några procent, så är det mycket möjligt att magrutorna kryper fram igen (inte lätt för tjejer, som naturligt har mer u-hudsfett på magen). Långa lågintensiva pass varvat med allmänstyrka, skär ned på maten (men ät för guds skull, ingen j-la bantning!), ta alla vansinniga kostråd med en skopa salt.

Tänk Brad Pitt i Fight Club. Är det muskler han tränat sig till? Nej, det är fett han tränat bort. Minus ciggen, blodet och blåögat så ser han rätt hyfsad ut. Mer än så erkänner jag inte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips