5-dagarstur kring Storulvån

Jag undrar om någon kan tipsa mig om en lagom 5-dagars tur med start och mål vid Storulvåns fjällstation. Vill till största del vandra ledat men även lite oledat, en lagom tur för några inte alltför erfarna.
Tack på förhand

Ett alternativ av många.

Ett förslag där man till största del följer leder är att gå:

Storulvån - Gåsen - Helags - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån.

Om vädret blir fint någon av dagarna kan man göra en topptur, exempelvis upp på Helags eller Lillsylen och i så fall hoppar man över Blåhammaren och går direkt till Storulvån från Sylarna.

Ett fint alternativ om man vill gå lite utanför led (men på en fin stig) är att från Gåsen följa stigen (brukar vara en prickad svart lije på Kartorna) som går mitt emellan lederna till Vålåvalen och Helags. Stigen följer Stora Härjongstötens sydvästra sida och man hamnar efter någon mil mitt på leden mellan Vålåvalen och Helags.

/ Stefan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Eller

Strunta i lederna, gör ett basläger vid någon av Tväråarna i Snasahögsfjällen och gör dagsturer mot Getryggen, Tväråklumparna, lill- och Storsnasen. Oförglömligt och hyfsat solitärt.

Gick en femdagars tur med start/slut i storulvån i början av sommaren. Gick helt enkelt den klassiska rutten Storulvån-Sylarna-Blåhammarn-Storulvån, 3 dagars "vandring", 1 dag topptur stor/lill-sylen och en dag reserv. Reservdagen hade behövdes inte så den användes till en slöare dag vid storulvån med någon lättare dagstur.

Hade inte gått denna tur tidigare, och var lite rädd att det skulle vara för mycket folk, men det visade sig inte vara något problem, tex sylarna-blåhammarn såg vi 4 personer på hela sträckan..

// Johan

Undvalls förslag tycker jag också är en fin tur. Jag försöker alltid undvika att gå/skida direkt från Storulvån till Sylarna. Riktigt tråkig transportsträcka utan större förändringar i landskapet. Bättre att lägga första etappen till Blåhammaren eller Gåsen och sedan ta Sylarna i en annan etapp om man nu vill dit.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips