5 dagars vandring med hund, tips please!

Hade planerat att gå Padjelantaleden ritsem-staluokta i augusti men har nu skaffat hund, och det får man ju tyvärr inte ha med sig där. Någon som kan tipsa m ett bra alternativ där vovven får följa med? Vi hade tänkt oss att lämna Malmö den 1 augusti och återvända en vecka senare. Hur är Kungsleden och vilken sträcka är då bäst ur resesynpunkt. Ge mig gärna tips som kan döva min besvikenhet över en inställd Padjelantatur.

5 dagar med hund

Hej,
Från Nikkaloukta, via Kebnekaise-stationen. Gå inte till Singi (myggigt & trist väg). Gå via Unna Jiertas ned till Kaitumjaure (bunkra mat & godis), Tesajaure och fram i Vakkotavare. Denna tripp är cirka 7 mil. Vi gick den förra året (utom sträckan Nikka--Keb) med vår hund. Gick finfint. Ska du/ni bo i stuga bör det nog bokas i förväg. Vi tältade. Ett annat tips är att flyga upp till Kiruna. Hund på tåg=ingen liggplats.
God tur :))

du absolutt vandre i Sverige? Hva med Norge, ingen problemer med hund i noen nasjonalparker så lenge du har kontroll på hunden.

Fra "mitt" lille område Nordland, kan jeg foreslå området rundt Sulitjelma og inn i Sverige, sørover fra Sulitjelma til Graddis (RV 77), Saltfjellet, fjellene mellom Saltfjellet og Umbukta. Det finnes flere steder også, men disse er de mest populære og lettest å nå for deg som kommer fra Sverige. Bussforbindelse både på RV77 og E12 mellom Norge og Sverige

I tillegg har du områdene i Trøndelag, Børgefjell, Rondane osv men det får andre fortelle om som er nærmere til disse stedene.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips