Skall köpa en 3 säsongers dunsovsäck och vill gärna ha tips på en bra sådan.
Max 1 kg.
Max 1 kg.
Än så länge är det bara Cumulus som erbjuder hydrofoberat dun. Roberts är enligt polska rykten fortfarande lätt skeptiska och avvaktar.(...) Dessutom kan de fås med hydrofobt dun som står emot fukt/vatten bättre. (...)
Det är inte så lätt att jämföra säckar mellan olika individer. Som unga köpte vi likadana sovsäckar, jag svettades i min och min förlovade frös.
Egen värmeproduktion är ett viktigt individuellt särdrag.
En liten lätt person kan vid liknade förhållanden behöva en säck med 10-15 grader mer temperaturgräns än vad en stor och normaltung behöver. En med eget isolerande lager kanske kan klara sig med en säck med 5 grader färre temperaturgräns.
Så att från början sätta gramvikten kan vara helt fel, men ändå önskvärt i sammanhanget.
TS längd, vikt och om du känner dig som sovande varm, komfortabel eller frysen.
Förr lär det mest bli spekulationer och glada utrop om egna lyckade sovsäckar.
go tur
Än så länge är det bara Cumulus som erbjuder hydrofoberat dun. Roberts är enligt polska rykten fortfarande lätt skeptiska och avvaktar.
...liksom flera andra "väst"-tillverkare. Ser nu att mitt inlägg kunde missförstås; det var menat som ett förtydligande av nicko_:s inlägg om de polska tillverkarna Cumulus och Roberts, varav alltså de sistnämnda inte använder hydrofoberat dun.Marmot använder hydrofobierat dun i sina säckar sedan några år tillbaka (...)