3 delad kajak?

Hej. Är det någon som vet någon tillverkare som gör 3 delade kajaker?
Jag har koll på Skim & NDK/SKUK samt att ev Rockpool gör 3 delade på beställning.

Ser helst att kajaken är min 5m lång eller iaf i närheten av 5m längd och ingen bred trög kajak (ej +58cm kajak) samt av ett kvalite´fabrikat liknade ovan nämnda, helst glasfiber men kan ev tänka mig plast.

Och om någon har erfarenhet av 3 delat, finns det nackdelar förutom ökad vikt?

Vet inte om denna från point65 finns att köpa längre:

Ingen egen erfarnhet, har bara sett på bild/film.

/Patrik

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har en tredelad 6 meters stripbyggd havsracer som är ritad Björn Thomasson. Byggd av Utsidanmedlemmen Rune Eurénius i hans lägenhet.

Snabb och optimerad för kroppsvikt upp till ca 70 kg.

Kan tänka mig att sälja den.

Thure

Jag har en tredelad 6 meters stripbyggd havsracer som är ritad Björn Thomasson. Byggd av Utsidanmedlemmen Rune Eurénius i hans lägenhet.

Snabb och optimerad för kroppsvikt upp till ca 70 kg.

Kan tänka mig att sälja den.

Thure
Hade jag varit i närheten av 70kg så hade det kunnat vara något, men jag är över 191 cm och ca 110kg 😜😎

Har denna 3-delade Point 65 Mercury. Lätt montera ihop, svår ta isär. Stadig, bekväm. Kort kring 4 m och ej snabb därför. Rymlig sittbrunn. Duger för sjö och älvpaddling, övernattningsturer men ej för längre färder eller för riktig havspadddling. Ineffektivt rodersystem, glappar en del mellan skrovdelar men eliminerat detta med egna modifieringar. Verkar hållbar och robust.

Således en del positiva saker men inte nån toppenbra konstruktion.

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.