3.5 min med Nova

Replik till Steverino.
Jag säger inte att det inte spelar någon roll hur lång tid det tar, utan att någon minut kan kvitta.

Om det är livsavgörande att det ska gå fort att få i sig varm mat när man är ute så ska man väl isåfall räkna tiden från det att man stannar och tar av sig ryggsäcken till att man kan äta.

Tror inte att Nova kommer efter något annat kök.
Mycket kort förvärmning.

Koktider...

Optimus skriver att de får novan att koka upp en liter vatten på 3.5 min. Det är nog inte helt omöjligt heller för i helgens test så kom vi ner i tiden 3 min och 40 sek, med statoilblå, 20 gradigt vatten i starten och en luft temp på 16 grader. Med bensin och samma temp på vattnet men 20 grader i luften så blev tiden 3 min och 50 sek. Kastrullen var 1,75l titan, trangia.
Så tillverkarens värden stämmer rätt så bra. Det gäller bara att pumpa som f-n tills man får lite gulaktiga lågor. Blir de för gula är det ju bara att skruva ner lite. Svårare än så behöver det inte vara!

Koka lungt, Peter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips