Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har två dagar på mig att paddla i Stockholm. Vill hyra kajak men har inte tillgång till bil. Eftersöker tips på var jag kan hyra för att sedan kunna paddla ut på relativt enkla vatten 2d med en övernattning i tält.
Att paddla inne i Stockholm är faktiskt ganska trevligt då kan du hyra t ex på Svima. Om du hyr med en vagn kan du paddla och dra kanoten förbi Sickla sluss vidar Järlasjön Dammtorp med flera till Älta och vidare till Drevviken och vidare till Tyresö vilket är mycket trevligt men det är mastigt att paddla tillbaka till stan via Saltsjöbaden och Skurusundet varför tillbakatransport med bil rekommenderas.
Mälaren är underskattad. Att paddla till skärgården söder om Drottningholm och övernatta på någon ö är fint.
Kom hem igår efter två dygn i Stockholms skärgård. Vi (två pers) utgick ifrån Tyresö strand och hyrde kajak från Kajakboden Aquarius (www.kajakboden.com). Vi har inte tillgång till bil och har försökt hitta en kompromiss mellan nära, men ändå en bit ut mot skärgården. Det är andra gången vi hyr från dem och rekommenderar att man ringer först, även om man inte behöver boka. Direktbuss (nr 816, 40 min) går från Gullmarsplan. Finns många öar i närheten, även om Erstaviken kan vara tråkig i blåsigt väder.
Beroende på tempo finns det flera fina mål. Vedeldade bastun på Träskö-Storö är fantastisk! Middag i Finnhamn - finfint. Stora Nassa är vackert så det gör ont.
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ...
4 kommentarer
Inför årets vandring låg som en grundidé att få med en större topptur och att turen som helhet inte skulle vara avhängig av alltför långa ...
3 kommentarer
Gränslandet är en av de största vildmarkerna i södra Skandinavien. Det ligger i hjärtat av vår stora halvö, så långt borta från havskusterna man kan ...
3 kommentarer
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
1 kommentar
I fredags hade vi varit gifta i 10 år. Det ville vi fira. Vi gifte oss i ett naturreservat utanför Uppsala, så ett firande i naturen skulle passa. Vi ...
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
6 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer